۱۳۹۰ خرداد ۲۱, شنبه

18 توصیه مغزساز

مغز آدميزاد فقط چند صد گرم است اما با همين چند صد گرم، کليدهاي بسياري از رازهاي زندگي گشوده شده است و مي‌شود؛ معماهايي که حتي تصور حل‌شدن‌شان سخت است. اين جسم خاکستري مي‌تواند بزر‌گ‌ترين موفقيت‌ها و توانايي‌ها را براي رويايي با سختي‌ها در ما ايجاد کند. با اين حال، خيلي از ما به اين قدرت واقف نيستيم و از اين پتانسيل فوق‌العاده استفاده مطلوبي نمي‌کنيم. با اين همه و صرف‌نظر از سن، جنسيت، مذهب و اعتقادتان، اگر بخواهيم زندگي موفق‌تري داشته باشيم، بايد از اين گاوصندوق خاکستري استفاده بهتري کنيم. توصيه‌هاي 18گانه این مقاله قرار است کمک‌مان کند قدر اين گاوصندوق را بيش از پيش بدانيم.


1.نفس عميق بکشيد
هواي بيشتر يعني اکسيژن بيشتر در خون و اکسيژن بيشتر در خون يعني به کار افتادن موتور مغز. هوا به اندازه کافي در اطراف همه ما وجود دارد، کافي است بيني خود را باز کنيد و شش‌هاي‌تان را پر از هوا کنيد. چند نفس عميق مي‌تواند علاوه بر روشن کردن موتور مغز به شما آرامش ببخشد و کمک کند در فضاي مناسب‌تري فکر کنيد.
2.تمرکز را ياد بگيريد
فکر نکنيد قرار است کار خيلي سختي انجام بدهيد. کافي است همين الان چشم‌هاي‌تان را ببنديد و تمام حواس‌تان را بدهيد به تنفس‌تان. عضله‌هاي‌تان را در حالت انقباض قرار دهيد و بعدش کم‌کم با بيرون دادن هوا، اين عضله‌ها را از همديگر باز کنيد. وقتي ذهن شما بين مسايل مختلف سرگردان است، نمي‌تواند درست کار کند؛ در حالي که 5 يا 10 دقيقه تمرکز مي‌تواند شما را آرام کند و ذهن شما را از گرد و غبارهاي سرگردان پاک کند و شما را آماده کند براي تفکر کردن درست.
3.درست بنشينيد و دل‌تان را بدهيد به محاسبات ذهني
اين عمل را با چند بار در روز انجام دادن براي خودتان تبديل به عادت کنيد. وقتي که توي اتوبوس، محل کار و در صف انتظار بي‌کار هستيد، شروع کنيد به جمع، تفريق، ضرب و تقسيم اعداد. اگر جذر بلديد، جذر بگيريد يا روزي يک اتحاد رياضي را براي خودتان دوره کنيد. شايد بگوييد من از رياضي در زمان مدرسه هم متنفر بودم، حالا چه‌طور اين کار را بکنم؟ نمي‌دانم چه‌طور اما با اين کار ذهن‌تان را ورزش مي‌دهيد و آماده تجزيه و تحليل مسايل مي‌کنيد. تا حالا شده احساس کنيد ذهن‌تان قفل کرده و تبديل به يک تکه سنگ شده که همه دارايي‌تان (منظور دارايي ذهني است) را درون خودش ضبط کرده... خب! اگر زياد دچار اين حالت مي‌شويد، خاطرات کودکي را کنار بگذاريد و با درس رياضي صلح کنيد. مي‌توانيد از عمليات‌ ساده شروع کنيد و بعد از مدتي از تاثير اين کار بر قواي فکري‌تان متحير شويد!
4.فسفر و ويتامين B6 را به خاطر بسپاريد
در تحقيقات آزمايشگاهي ثابت شده است که براي بالا بردن ميزان هوشياري، ويتامين B6 و فسفر نقش مهمي دارند. آنها ارتباط بين سلولي را فعال مي‌کنند. بر ميزان رشد سلول‌ها اثر مي‌گذارند و سلول‌ها را براي فعاليت آماده مي‌کنند. به زبان ديگر اين دو مي‌توانند به قدرت ذهن شما کمک کنند، در حالي که عوارض جانبي اين دو تا به امروز ثابت نشده است.
5.به حل مساله عادت کنيد
همه ما در زندگي‌‌مان مشکل داريم. اين جمله به خودي خود خيلي زيبا و آرامش‌دهنده است اما خيلي هم احمقانه است، چرا که زندگي کردن با مشکلات مثل راه رفتن در يک ساحل سنگي با پاي برهنه مي‌ماند. وقتي مشکلي هست، يعني بايد راه‌حلي هم باشد و راه حل از ذهن شما زاييده مي‌شود؛ ذهني که قدرت حل کردن مسايل را دارد اما ما با تنبلي و فلسفه‌هاي پوچ و بيهوده ساختن -چيزي شبيه جمله بالا- از آن مي‌گذريم. اگر مي‌‌خواهيد زندگي بهتري داشته باشيد، روي حل مشکلات تمرکز کنيد؛ نه زندگي با مشکلات.
6.اوقات مرده‌تان را احيا کنيد
شايد بگوييد اين موضوع چه ربطي دارد به پرورش قواي ذهني؟! خب، تصور کنيد در يک اتاق انتظار هستيد يا در حال جمع و جور کردن وسايل اتاق. آيا ذهن شما خاموش است؟ يعني فقط به باز شدن در اتاق فردي مي‌انديشيد که منتظرش هستيد و يا تنها در ذهن‌تان لباس‌هاي‌تان را نظم و ترتيب مي‌دهيد؟ بدون شک اين طور نيست. شما در حال فکر کردن هستيد و متاسفانه خيلي وقت‌ها در حال مرور حرف‌هاي ديگران؛ و اين يعني اتلاف وقت! در حالي که با گوش کردن به يک نوار زبان يا يک کتاب صوتي مي‌توانستيد مغزتان را در جهت مثبت حرکت بدهيد. شما در هر سال، حداقل 200 ساعت را در ماشين مي‌گذرانيد. فکر نمي‌کنيد در اين 200 ساعت مي‌توانيد حداقل چند آلبوم موسيقي، کتاب صوتي و... گوش کنيد؟
7.زبان ياد بگيريد
تحقيق‌هاي مختلف نشان داده است که يادگيري يک زبان جديد مي‌تواند عمر فعاليت ذهني‌ را بالا ببرد؛ مي‌تواند دريچه نگاه را عوض کند و اين مي‌تواند يک تمرين عالي براي ذهن به خواب رفته خيلي از ما باشد.
8.رزماري استشمام کنيد
استشمام بوي گياه رزماري مي‌تواند باعث تمرکز شود و اين چيزي است که تجربه بسياري از افراد به علاوه تحقيقات بر آن صحه گذاشته است. امتحان کنيد! رزماري در قفسه ادويه آشپزخانه خيلي از خانه‌ها پيدا مي‌شود.
9.آگاهي را تمرين کنيد
کلمه و حالت مقابل تمرکز کردن، گيج زدن است. شما وقتي تمرکزتان را از دست مي‌دهيد گاهي قادر به انجام دادن کارهاي خيلي عادي خود هم نيستيد؛ مثلا يک روز براي پارک ماشين‌تان دچار مشکل مي‌‌شويد و هر کاري مي‌کنيد نمي‌توانيد يک پارک ساده را انجام بدهيد. چرا؟ چون ذهن شما مغشوش است و نمي‌تواند تجزيه و تحليل‌هاي درست داشته باشد. بايد ياد بگيريد چگونه ذهن شلوغ‌تان را که مدام به هر طرف سرکي مي‌کشد، متوقف کنيد. موضوعي را که باعث اين به هم ريختگي شده است را پيدا کنيد. گاهي دليل اين اغتشاش ذهني شما خيلي پيش پا افتاده است. شما در ذهن‌تان به دنبال يک شماره تلفن مي‌گرديد يا ذهن‌تان مشغول اين قضيه شده که چک شما پاس شده يا نه؟ يا حقوق‌تان واريز شده؟ همين اغتشاش‌هاي کوچک گاه باعث مصيبت‌هاي بزرگ مي‌شود چون جلوي ديد درست مغزتان، يعني همان گاوصندوق خاکستري ارزشمندتان، را مي‌گيرد و آن را تيره و تار مي‌کند.
10.نوشتن را جدي بگيريد
نوشتن به دلايل بسياري براي فعاليت ذهني شما مفيد است. با نوشتن مي‌توانيد به ذهن‌تان بگوييد چه چيزي مهم است، چه کاري را بايد انجام بدهيد، چه کاري را مي‌توانيد به آينده واگذار کنيد و گاهي احساس واقعي‌تان را بروز بدهيد. داشتن يک دفترچه کارهاي روزانه خيلي مهم است. فرقي هم نمي‌کند شما اهل نوشتن حساب و کتاب رياضي در آن باشيد، شعر بنويسيد، برنامه فرداي‌تان را يادداشت کنيد، داستاني را بنويسيد يا نقل‌قولي را. نوشتن در هر شاخه‌اي که باشد مي‌تواند ذهن شما را رشد دهد.
11.حس ششم‌تان را تقويت کنيد
داشتن حس ششم يکي از مهم‌ترين قدرت‌هاي ذهني است. آدم‌هاي بزرگ بسياري دليل موفقيت‌شان را در اعتماد کردن به اين احساس مي‌دانستند. افرادي مثل اينشتين که به اين قدرت خود باور داشته‌اند. ساده از کنار اين حس نگذريد. اگر فکر مي‌کنيد ذهن‌تان در حال گوشزد کردن مطلبي به شماست، آن را جدي بگيريد.
12موذي‌هاي آلرژي‌زا را بشناسيد
اطراف‌تان را به دقت زير نظر داشته باشيد و مواد غذايي‌اي را که براي شما مشکل ايجاد مي‌کنند، بشناسيد. بيماري‌هاي گوارشي مي‌تواند تاثير زيادي روي فعاليت مغزي شما داشته باشد و خلل در فعاليت مغز؛ يعني آدمي که مدام گيج مي‌زند و به در و ديوار مي‌خورد و نمي‌تواند درست عمل کند.
13.قدرت خواب را دست‌کم نگيريد
مدت زماني که بايد در طول شبانه‌روز بخوابيد به طور متوسط 7 ساعت است اما آنچه مهم‌تر از کميت زمان خواب است، کيفيت خواب است. گاهي 10 ساعت خوابيده‌ايد اما خسته و کسل هستيد و گاهي تنها 3 ساعت خوابيده‌ايد اما نه احساس خواب‌آلودگي داريد، ‌نه خستگي! اگر خواب راحتي نداريد، حتما به دنبال حل مشکل باشيد چون خواب بد مساوي است با گريپاژ کردن موتور مغز. نکته مهم ديگري هم که بسياري از محققان به اهميت آن اشاره مي‌کنند، خواب کوتاه عصرگاهي است! يک چرت سبک مي‌تواند مغز شما را براي ادامه روز شارژ کند. بهتر است کمي دور از چشم همکارها گاهي سرتان را روي ميز بگذاريد و...
14.تاثير کافئين را روي خودتان آزمايش کنيد
درباره کافئين و تاثيرات آن روي قدرت ذهن هم بررسي‌هاي زيادي انجام گرفته است. اين بررسي‌ها دو گروه را کاملا از هم متمايز کرده‌اند؛ گروهي که کافئين باعث هوشياري بيشترشان مي‌شود و گروهي که کافئين، آنها را دچار کرختي و سردرد مي‌کند. شما با توجه به خصوصيات خودتان مي‌توانيد کافئين را مورد استفاده قرار بدهيد اما بسياري از تحقيق‌ها در اين نقطه با هم موافق هستند که کافئين در زمان کوتاه مثبت‌ و در بلندمدت روي فعاليت ذهني بي‌اثر است.
15.از مصرف قندها بکاهيد
کربوهيدرات‌ها مي‌توانند در فعاليت ذهني شما اختلال ايجاد کنند تا جايي که به شکر صفت افسرده‌کننده داده‌اند؛ به طور مثال بررسي‌ها درباره انسولين نشان داده وقتي انسولين وارد رگ مي‌شود، موجب انقباض ر‌گ‌ها و عدم خون‌رساني درست مي‌شود. اين موارد را هم به شکر و اثرات منفي‌اش اضافه کنيد: پاستا، نان سفيد، چيپس‌هاي سيب‌زميني!
16.تندخواني را ياد بگيريد
برخلاف خيلي از باورها، بيشتر ذخيره‌هاي ذهني ما همان‌هايي هستند که در زمان کوتاه‌تري خوانده شده‌اند. تلاش کردن براي کوتاه کردن زمان يادگيري – به نوعي تندخواني و تندفهمي- سرعت ذهن را بالا مي‌برد.
17.ورزش کنيد
بررسي‌ها نشان داده است که بعد از 10 دقيقه ورزش ايروبيک فعاليت ذهني سرعت بيشتري مي‌گيرد. اگر احساس مي‌کنيد ذهن‌تان خسته شده از جاي‌تان بلند شويد و تنها 10 دقيقه پياده‌روي کنيد و يا حداقل درجا بزنيد.
18.نکته‌برداري کنيد
وقتي در حال يادگيري هستيد،‌ يادداشت‌برداري کنيد و بعد از تمام شدن برنامه در مقابل جمله‌هايي که نوشته‌ايد يک «چرا؟» بگذاريد و سعي کنيد به آنها جواب بدهيد؛ آنها را رد کنيد يا براي قبول کردن‌شان دليل بياوريد. با اين کار در درجه اول باعث ثابت شدن مطلب در ذهن‌تان و در درجه دوم باعث بالا رفتن قدرت تحليل خودتان مي‌شويد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید