۱۳۹۰ شهریور ۱۴, دوشنبه

کشف ساز و وسايل بازي در گورستان گوهرتپه


خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ‌ ميراث فرهنگي ـ گوهرتپه به لحاظ دارا بودن يک جامعه پيچيده با سلسله مراتب و طبقات بالاي اجتماعي در دوران کهن به عنوان شهري مهم به شمار مي‌آيد از اين‌رو بررسي معماري آن اطلاعات جامعي درخصوص شيوه و رسم زندگي در عصر باستان را در اختيار باستان‌شناسان قرار مي‌دهد.
 
به گفته علي ماه‌فروزي سرپرست کاوش در گوهر تپه تاکنون به استناد آزمايش‌هاي کربن 14، قديمي‌ترين لايه‌هاي يافت شده در اين منطقه به 3500 سال ق.م مي‌رسد و گمانه زني‌هاي باستان‌شناسان مبني بر رسيدن قدمت اين تپه به اواخر عصر مس و سنگ در حال بررسي است.
 
اين تپه باستاني متشکل از شهر، گورستان و بخش صنعتي است که گورستان در بخش شرقي تپه قرار دارد. اين گورستان متعلق به اواخر قرن 2 ق.م است و به گفته ماه‌فروزي با توجه به آثار بدست آمده مي‌توان گفت اين گورستان هيچ ربطي به فضاي شهري آن ندارد.
 
گورهاي بيضي شکل يا گورهايي که دو يا سه طرف آن با ديوارهاي خشتي حصار بندي شده‌اند نيز از ديگر گورهايي است که در اين گورستان يافت شده است‌. به گفته اين باستان‌شناس در يکي از اين قبرها که در آن جنازه خانمي قرار دارد، يکي از ادوات موسيقي به نام قرني که يکي از قديمي‌ترين سازهاي رايج در استان مازندران است يافت شد.
 
وي افزود: «همچنين در قبر ديگري وسايل بازي به نام قاب بازي يافت شد که امروزه درميان ترکمن‌ها رواج دارد. در اين قبر خانمي دفن شده است که به همراه او حدود 600 نمونه از قاب‌ بازي نيز قرار دارد از اين رو گمان برآن است که شغل او قاب بازي بوده باشد.»
 
به گزارش CHN، در اين گورستان، تدفين به طرق مختلف انجام مي‌‌شد. اعم از تدفين متوفا از پهلو به صورت جنيني يا به صورت طاق باز يا دفن در خمره که بيشتر براي کودکان مورد استفاده قرارا مي‌گرفت. گويي تدفين بر روي بقاياي معماري مدفون شده شهر باستاني انجام گرفته است از اين‌رو باستان‌شناسان با معماري و تدفن به شكل تؤمان مواجه هستند.
 
تدفين‌هاي خمره‌اي متعلق به دوره اشكاني است از اين رو تدفين خمره‌اي در گوهر تپه احتمال حضور اشكانيان را تقويت مي‌کند. مازندران و شمال شرق ايران از جمله مراكز استقرار حكومت اشكانيان بوده اند اما گوهرتپه محوطه‌اي باستاني از هزاره سوم پيش از ميلاد تا پايان عصر آهن است و پس از اين دوره مردم از اين تپه باستاني به كوه‌هاي مجاور تپه مهاجرت ‌كرده‌اند. از اين رو بررسي اين مهم در برنامه‌هاي باستان‌شناسان جاي گرفته است.
 
وي درخصوص ساير قبرهاي کشف شده در در گورستان گوهر تپه گفت: «در ساير قبرهاي کشف شده در گورستان گوهر تپه، متوفا از پهلو به خاک سپرده شده است و درکنار او انواع ظروف سفالي، زيورآلات و کوزه يافت شده است. در چند قبر در کوزه‌هاي دفن شده به همراه متوفا، استخوان حيوانات يافت شده است که گوياي قرار دادن تکه‌اي گوشت در مقبره و اعتقاد مردم به زندگي پس از است چراکه به همراه متوفا آب و غذا دفن مي‌کردند.»
 
سرپرست کاوش در گوهر تپه در ادامه به کشف مقبره‌اي که در آن يک زن و يک مرد که از پهلو در کنار يکديگر قرار گرفته و دفن شده‌‌اند اشاره کرد و گفت: «در حال بررسي اين قبر و کشف اسرار آن هستيم.»
 
منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی 

۲ نظر:

ناشناس گفت...

1xbet korean vietnam - Legalbet.co.kr
The 1xbet appli first major sports betting market is the major North American online sportsbook market with Asian market to play the Asian market.

ieaishayacko گفت...

Pecan Palace in Biloxi, MS - Mapyro
Find 남원 출장샵 casino and restaurants in Biloxi. 군포 출장샵 Biloxi Gaming and Entertainment, Inc. the hotel will 광주 출장샵 open at noon on 충주 출장마사지 May 경산 출장안마 29th, 2021.

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید