۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

ده فریب خطرناک اینترنتی در سال 2009

جرایم اینترنتی در سال 2009 افزایش یافتند. به نظر می رسد با افزایش شمار کاربران اینترنت، عرصه وب ،زمین بازی دزدان اینترنتی شده است. هنوز ایمیل های فریبنده و وب سایت های تقلبی، اغلب اوقات، افراد خوش خیال را فریب می دهند. در این مطلب به ده تا از خطرناک ترین تهدیدهای اینترنتی در سال 2009 می پردازیم و با توجه به اینکه کشور ما هم قدم در راه اقتصاد و بازار اینترنتی گذاشته است آشنایی با این تهدیدها به نظر لازم میاید.


1- سرقت هویت شخصی
سرقت اطلاعات هویتی یکی از 10 تهدید خطرناک سال ۲۰۰۹ بود. چرا که دزدان به راحتی می توانند راه هایی برای به دست آوردن اطلاعات مالی افراد پیدا کنند. این کار ممکن است از طریق شبکه های اجتماعی، فروش های مجازی یا تظاهر به داشتن یک موسسه مالی و یا هک کردن وب سایت ها انجام بگیرد. دزد می تواند از شماره تامین اجتماعی شما و یا کارت اعتباری تان استفاده کند تا حسابتان را خالی کند و حساب تازه ای باز کند. آنها ممکن است یک حساب تلفنی یا اینترنتی باز کنند یا حتی کارت خودپرداز شما را کپی کرده و پول برداشت کنند. همیشه با مرور حساب های اعتباری تان از خود مراقبت کنید و مراقب فعالیت های غیرمجاز در حسابهای تان باشید. اگر شما قربانی دزدی اطلاعات شخصی هستید، شکایتی به مراجع قضایی ارائه کنید و هر حسابی را که فکر می کنید ممکن است به آن دستبرد زده باشند، ببندید. حتما مسئولین بانک و وکیل تان را در جریان تمامی جزئیات قرار دهید.
 
2- کلاهبرداری های مسافرتی و تعطیلات
بلیط های مناسبتی و پروازهای هوایی ارزان، تله های بسیار خوبی هستند. این کار ممکن است از طریق ایمیل، وب سایتهای تقلبی یا تماس تلفنی انجام شود. برخی شرکت ها سعی می کنند با ادعای اینکه نماینده آژانس مسافرتی هستند کلک بزنند. آنها می گویند شما یک مجموعه مسافرتی برنده شده اید، اما برای دریافت آن باید پیش پرداختی داشته باشید. افراد ساده لوح ممکن است پول را بپردازند و بعد ببینند آن شرکت غیب شده. خط تلفن شان قطع شده، وب سایت شان بالا نمی آید و شما هیچ دسترسی به آنها ندارید. اطلاعات شخصی تان را با تلفن یا درون یک وب سایت نامطمئن بازگو نکنید و از خودتان حفاظت کنید. هر پیشنهادی را قبل از اینکه قبول کنید، شخصاً درباره اش تحقیق کنید و از صحت آن اطمینان یابید.
 
3- حراج های آنلاین دروغین
حراج آنلاین ساختگی یکی از ده فریب اینترنتی سال است. چرا که کپی کردن وب سایت های فروش آنلاینی مثل ebay خیلی ساده است. یکی از فریب های مشهور این است: برپایی یک حراج قلابی.
چیزی را که دریافت کرده اید، آن چیزی نیست که می‌خواسته اید، تاجر جنسی را که شما در حراج برده اید و خریده‌اید برایتان نمی فرستد، یا جنس تقلبی فرستاده می شود. بیشتر فروشندگان در حراج آنلاین آدمهای مطمئنی هستند. برای اینکه از خودتان در برابر معدود افراد نامطمئن محافظت کنید، فقط در حراج هایی شرکت کنید که حداقل ۱۰ نفر از مشتریان و فروشندگان قبلی درباره آنها مطالب مثبتی گفته باشند.
 
4- حیله کار در خانه
با وجود افرادی که از کارشان سرخورده و ناامید و خسته اند، بازار حیله کار در خانه هم رونق می گیرد. در این نوع فریبکاری، یک شرکتی خارجی پیشنهاد می کند که شما را به کار بگیرد، و مدعی می شود که مشکلاتی در قبول کردن پول از مشتریان ساکن در کشور یا منطقه زندگی شما دارند. اگر موافقت کنید، از شما اطلاعات شخصی تان را می پرسند، که شامل شماره حساب بانکی یا شماره کارت اعتباری تان هم هست. این کار ممکن است منجر به سرقت هویت یا از دست رفتن پول شود. اگر موقعیتی که پیشنهاد می شود به شکل غیرقابل باوری خوب بود، احتمالاً فریبی بیش نیست. یک شرکت یا یک شخص نباید برای ضمانت یک شغل از شما پولی بخواهد. در کنار این مساله ممکن است بهانه فرار از مالیات و یا تسهیل نقل و انتقال پول با توجه به قوانین کشور شما هم مطرح گردد.
 
5- تراژدی خانوادگی یا کلک تهدید مرگ
در روش تراژدی خانوادگی، شخصی به شما ایمیل می زند و مدعی می شود زندگی یکی از اقوام تان در خطر است و برای درمان و کمک به وی از شما درخواست پرداخت پول کند. در این کلک شخص فریبکار روی احساسات شما کار می کند و امیدوار است که به دام نقشه اش بیافتید. در حالت دیگر قضیه، فریبکاران ممکن است ادعا کنند جان شما در خطر است، و آنها استخدام شده اند که شما را بکشند. اگر با آنها تماس بگیرید، آنها سعی خواهند کرد به زور از شما پول بگیرند تا "جان تان را نجات دهند". بنابراین بهترین کار این است که آنها را نادیده بگیرید.
 
6- آنتی ویروس و آنتی اسپای ور های قلابی
از آنجا که افراد به امنیت کامپیوتر و اطلاعات شخصی شان اهمیت می دهند، آنتی ویروس های قلابی هم یکی از تهدیدهای اصلی اینترنتی هستند. فریبکاران تلاش می کنند به صورت آنلاین به شما آنتی ویروس یا آنتی اسپای ور مجانی بدهند. کسانی که این برنامه ها را دانلود کنند، کامپیوترشان را آلوده به ویروس ها و اسپای‌ور ها کرده اند. نوع دیگر این حقه به این صورت است که یک پنجره پاپ آپ تبلیغاتی روی صفحه شما می آید و مدعی می شود که سیستم شما ویروسی شده است. اگر روی این پنجره یا لینک های آن کلیک کنید، کامپیوترتان گرفتار ویروسی خطرناک یا یک کد اسپای‌ور می شود. روی هیچ پنجره پاپ آپی کلیک نکنید و کامپیوتر را طوری تنظیم کنید که این پنجره ها را بلوکه کند. علاوه بر این باید با یک فایروال و آنتی ویروس مطمئن از کامپیوترتان محافظت کنید.

7- فریب‌های ارثیه ای از نیجریه
در این موارد فریبکاران در قبال کمک به شما مقدار زیادی پول پیشنهاد می کنند. ادعا می کنند شوهر ثروتمندشان مرده و آنها نیاز به کمک دارند تا پولشان را آزاد کنند. این آدم حقه باز تلاش می کند شما را ترغیب کند که اگر هزینه های آزادسازی پول را بپردازید، پول خلاص می شود. البته هرچقدر که شما بفرستید، هیچ پول واقعی دست شما را نمی گیرد. البته شکل دیگری از این فریب با ایمیل‌هایی از طرف دفتر وکالت انجام می‌شود که ادعا می‌کند میراث هنگفتی از یک فرد بدون وارث باقی‌مانده که بلوکه شده است. آنها هم می‌خواهند به کمک شما با ساخت یک وارث جعلی این مبلغ را آزاد کرده و آن را با شما شریک شوند.
 
8- وام های تاییدشده و کلک های اعتباری
با کلک های اعتباری و وام، روی افراد و تجارت های کوچک که موقعیت مالی مناسبی ندارند، کار می کنند. برخی از این کلک ها شامل وام های تایید شده یا کارت های اعتباری است، که پیشاپیش نیاز به پرداخت کارمزد دارند. البته این مبلغ نباید با کارمزد سالانه ای که بر اساس فعالیت مقرر می شود اشتباه گرفته شود. برخی هم برای وام های بازسازی و توسعه خانه، روی صاحب خانه ها کار می کنند. این وام ها معمولاً 10 درصد گرانتر از قیمت بازار هستند. فریبکاران امیدوارند که به علت عدم امکان پرداخت قسط های وام، خانه تان را از چنگ تان در آورند.
 
9- ایمیل های قلابی یا سایت های کپی شده
ایمیل های قلابی و سایت های کپی شده برای یک کاربر بی تجربه اینترنت یکی از 10 تهدید امنیتی سال گذشته بوده است. فریبکاران از تالارهای گفتگو، انجمن ها و دیگر رسانه های اجتماعی استفاده می کنند تا افراد را به فروشگاه های آنلاین قلابی شان بکشانند. وقتی افراد سعی می کنند چیزی را بخرند و وارد سایت می شوند، پولشان بلوکه می شود. سپس ایمیل فریبکارانه دیگری می آید با این ادعا که با کارت اعتباری، حساب PayPal یا بانکی تان دچار مشکل شده اند. ایمیل حاوی لینکی برای ورود شما به حساب تان و برطرف کردن مشکل است. این لینک به سایت ناامن قلابی می رسد که می تواند اطلاعات حساب شما را سرقت کند. البته اگر شما همیشه برای ورود به حساب بانکی تان، آدرس وب سایت مربوطه را خودتان تایپ کرده و از هیچ لینکی استفاده نکنید، به شکل تقریباً کاملی خودتان را از این تهدید حفظ کرده اید.

10- فریب های مربوط به تعطیلات
فریب های مربوط به تعطیلات معمولاً از طریق ایمیل می آیند. یکی از روش ها این است که شما پولی بپردازید تا ستاره ای به نام شما شود. این کاری است که فقط اتحادیه بین المللی نجوم می تواند آن را انجام دهد. شیوه دیگر کلاهبرداری از طریق خیریه های قلابی صورت می گیرد. این دزدان با احساسات شما بازی می کنند و امیدوارند تا پولی از شما به جیب بزنند. برای خیریه هایی که نمی شناسید یا درباره شان تحقیق نکرده اید چک ننویسید و مراقب خودتان باشید. خیریه های قانونی مشکلاتی از این قبیل ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید