۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

برنامه‌هاي بزرگداشت فردوسي در فرهنگستان هنر تشريح شد

رنامه‌هاي سومين بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي در فرهنگستان هنر در نشستي با حضور نمايندگان بنياد فردوسي، فرهنگستان هنر، فدراسيون ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي و مؤسسه‌ي فرهنگي - هنري صبا تشريح شد. 
 
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه امروز ( دوشنبه، 20 ارديبهشت‌ماه) در فرهنگستان هنر برپا شد، از برپايي سومين مراسم بزرگداشت حكيم توس در قالب جشنواره‌ي شاهنامه‌خواني عشاير و آيين‌هاي پهلواني به همراه نقالي،‌ موسيقي حماسي و نمايشگاه در تاريخ هشتم خردادماه (به جاي 25 ارديبهشت كه تعطيل اعلام شده است)، از سوي فرهنگستان هنر خبر داده شد.
اردشير صالح‌پور - عضو گروه فرهنگ و هنر عشايري و مشاور اين جشنواره - با اعلام اين خبر، گفت: شاهنامه ميراث گرانسنگ فرهنگ و هويت ايراني است و براي شناخت و معرفت‌شناسي ايراني يكي از منابعي است كه مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد.
او با بيان اين‌كه اين اثر ارزشمند سرشار از پند و اندرز و فرهنگ حماسي است، اظهار كرد: شاهنامه به عنوان ميراث فرهنگ حماسي بشر قابل اعتناست و در تاريخ ادبيات ايران هيچ كتابي به اندازه‌ي شاهنامه‌ي فردوسي نتوانسته است در فرهنگ ايراني تأثيرگذار باشد.
صالح‌پور افزود: شاهنامه اولين تأثيرات خود را در مكاني ورزشي و پهلواني به نام زورخانه نمايان ساخت و اساسا شاهنامه‌خواني در فرهنگ زورخانه‌يي نقشي بسيار سازنده داشته است.
او با اشاره به تأثير شاهنامه در فرهنگ قهوه‌خانه‌يي اظهار كرد: نقالي و شاهنامه‌خواني در قهوه‌خانه كه تجلي‌گاهش در اصفهان بوده است، خوانش جديدي پيدا كرد و به دنبال آن نقاشي قهوه‌خانه‌يي شكل گرفت.
عضو گروه فرهنگ و هنر عشايري وجه سوم تأثيرگذاري شاهنامه را در فرهنگ عشاير ايران دانست و گفت: شاهنامه يكي از سنت‌هاي پايدار فرهنگ عشاير كشور است.
او افزود: برنامه‌هايي كه در سال‌هاي گذشته به مناسبت بزرگداشت فردوسي برگزار مي‌شد، بيش‌تر جنبه‌ي علمي و آكادميك داشت؛ اما امسال در برنامه‌اي كه از سوي معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود، به جنبه‌هاي جشنواره‌يي، سنتي، نمايشي، موسيقايي و پهلواني شاهنامه نيز توجه خواهيم كرد.
صالح‌پور اعلام كرد: امسال علاوه بر افزوده شدن بخش وزشي و پهلواني، از ايل‌هاي مختلف ايراني نظير قشقايي، بختياري، لك‌، كرد، خراساني و بوشهري دعوت كرديم تا بدين‌وسيله سبك‌هاي مختلف شاهنامه‌خواني عشاير را معرفي كنيم.
او با اشاره به اين‌كه برنامه به طور زنده و به شكل آييني و ميداني برگزار مي‌شود، گفت: هدف ما اين است كه در اين جشنواره شاهنامه را در آيينه فرهنگ عشاير ايران معرفي كنيم.
صالح‌پور همچنين گفت: در اين جشنواره از ابوالقاسم دهقان، يكي از شاهنامه‌خوانان برجسته كه سال‌ها در راستاي اشاعه‌ي فرهنگ شاهنامه‌خواني تلاش كرده است، تجليل خواهد شد.
فرهاد طلوع‌ كيان - دبير فدراسيون ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي - نيز با اشاره به اين‌كه اين براي اولين‌بار است كه در چنين برنامه‌اي با فرهنگستان هنر همكاري مي‌كنند، گفت: ورزش پهلواني به عنوان ميراث كهن ايرانيان جنبه‌هاي هنري بي‌بديلي نيز دارد كه تاكنون مغفول مانده است.
او با بيان اين‌كه با پي‌گيري‌هايي كه فدراسيون ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي طي دو سال گذشته داشته است، مصوبه‌ي ترويج آيين پهلواني در شوراي عالي فرهنگي كشور به تصويب رسيد، اظهار كرد: ما بايد جنبه‌هاي هنري آيين پهلواني را نيز مورد توجه قرار دهيم و برجسته كنيم و در اين راستا مشاركت فدراسيون با نهادهايي مانند فرهنگستان هنر مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد.
طلوع‌ كيان جشنواره‌ي آييني شاهنامه‌خواني را يكي از مؤثرترين راه‌هاي ترويج آيين پهلواني عنوان كرد.
او با اشاره به جشنواره‌ي مرشدان كه هرساله از سوي فدراسيون ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي برگزار مي‌شود،‌ گفت:‌ اگر بخواهيم مرشدان از اشعار نغز و ناب استفاده كنند، اصيل‌ترين و بهترين مرجع، شاهنامه است.
دبير فدراسيون ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي اعلام كرد: در اين جشنواره از بهترين مرشدان كشور دعوت خواهيم كرد.
ياسر موحد‌فرد - دبيركل بنياد فردوسي - هم در اين نشست با اشاره به ثبت هزاره‌ي جهاني پايان سرايش شاهنامه، ويژه‌برنامه‌هاي بزرگداشت فردوسي را اعلام كرد و گفت: اين ويژه‌برنامه‌ها از همين امروز با برگزاري نشستي در سراي اهل قلم نمايشگاه بين‌المللي كتاب آغاز مي‌شود.
او همچنين ابراز اميدواري كرد كه با پي‌گيري سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي، به زودي جايزه‌ي جهاني فردوسي نيز جزو ميراث مكتوب جهاني ثبت شود.
همچنين مسعود ناصري - سرپرست مؤسسه‌ي فرهنگي - هنري صبا - گفت: مؤسسه‌ي فرهنگي - هنري صبا هم‌زمان با فرهنگستان هنر از چهار سال پيش تاكنون بخش‌هاي تجسمي و هنري را كه به شاهنامه‌ مربوط مي‌شد، هم‌زمان با بزرگداشت فردوسي به نمايش مي‌گذارد.
او افزود:‌ سال گذشته در اين راستا آثار مصورسازي شاهنامه شامل 30 صحنه‌ي معروف شاهنامه‌ي فردوسي را كه توسط اساتيد برجسته‌ي نگارگري همچون استاد فرشچيان كار شده بود، به نمايش گذاشتيم كه البته اين صحنه‌ها در سال گذشته كامل نشده بودند. امسال نيز همان نمايشگاه و همان 30 صحنه به طور كامل نمايش داده مي‌شوند.
ناصري گفت: امسال با همكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، از آثار مرتبط با شاهنامه در ارتباط با كودكان و نوجوانان رونمايي مي‌شود. ضمن اين‌كه نمونه‌هايي از آثار قهوه‌خانه‌يي و يك مجموعه‌ي خانوادگي شامل چاپ‌هاي سنگي دوره‌ي قاجار را نيز به نمايش مي‌گذاريم.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید