۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

«كامران شيردل» نشان و شواليه هنر و فرهنگ ايتاليا را گرفت


كامران شيردل ـ مستندساز ايراني ـ نشان و شواليه هنر و فرهنگ ايتاليا را گرفت.



 
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،اين هنرمند ايراني طي چند روز اخير عنوان، نشان و فرمان «شواليه هنر و فرهنگ» را از جانب دولت ايتاليا دريافت كرد.
اين نشان در مراسمي كه در سفارت ايتاليا در تهران برگزار گرديد به اين هنرمند اعطا‌ء شد.
گفته مي‌شود كامران شيردل به عنوان اولين فيلمساز ايراني است كه اين عنوان را از جانب دولت ايتاليا دريافت كرده‌ است.
در متني كه در دلايل اهداي اين نشان از سوي دولت ايتاليا منتشر شده آمده است:«كامران شيردل بي‌شك يكي از پدران سينماي مدرن و امروز ايران بوده كه به‌ويژه در پايه‌گذاري سبك و سياق سينماي مستند اجتماعي با نگرشي نقادانه نقشي بسيار اساسي و بنيادين داشته است. وي با جسارت و صلابتي درخور تجليل و تكريم، با بهره‌گيري از مفاهيم، معاني و تجربيات گرانقدر مكتب نئورئاليزم ايتاليا _ كه وي خود به‌درستي از جمله شاگردان اساتيد صاحب نام اين مكتب بوده ـ در معرفي،اشاعه و تفهيم اين مكتب و دستاورد‌هاي مهم آن و معرفي بزرگان آن از جمله روبرتو روسليني، ويتوريو دسيكا، چزاره زاواتيني، لوكينو ويسكنتي و هم‌چنين كارگردانان بزرگ دهه شصت و هفتاد ايتاليا هم‌چون ميكلا نجلو ‌آنتونيوني، فدريكو فليني، فرانچسكو روزي، جيلو پونته كوروو و ديگران نقشي بسيار سازنده را برعهده داشته است.
كامران شيردل موسس و مدير اولين جشنواره‌ي مستقل ملي و بين‌المللي سينماي مستند كيش بوده كه جايگاهي والا نزد مستندسازان آزاد‌انديش ايراني و در منطقه ايفا كرد و در به حركت درآوردن چرخه خلاقيت و توليد در ميان نيروهاي جوان مستند‌ساز و اميد‌بخشي، اعتبار و معرفي آنان تاثير‌ي بي‌ماندگار جاي گذاشت.
حضور و نقش كارآمد شيردل به عنوان داور بين‌المللي در عرضه جشنواره‌هاي فيلم مستند در اكثر كشورهاي جهان _ به‌ويژه ايتاليا _ و نمايش حضور و معرفي آثارش در ميان جامعه مستند‌سازان و هم‌چنين انتخاب اصلح فيلم «اونشب كه بارون اومد» به‌عنوان يكي از والاترين نمونه‌هاي ماندگار مستند‌سازي در سطح جهان و تاريخ سينما غيرقابل انكار و درخور اين عنوان افتخار‌آميز است...»
گفتني است: كامران شيردل آثار و فيلم‌هايي چون «صبح روز چهارم»، «آيينه»، «سيمين»، «ندامتگاه»، «اون شب كه بارون اومد» و .... را در كارنامه‌ي كاري خود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید