۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

کشف بقایای تمد ن مایا با استفاده از تکنولوژی لیزر


محققان با استفاده از فناوري ليزر بقاياي شهري از تمدن ماياها را كشف نمودند. 
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محققان با استفاده از عكسبرداري هواپيمايي با اشعه ليزر از ويرانه‌هاي شهر كاركول برجاي مانده از تمدن مايا كه در جنگل‌هاي كشور بليز قرار دارد، موفق به كشف بخش‌هاي جديدي از اين شهر شدند.
اين درحالي است كه طبق گفته‌ي محققان، تصاوير به‌دست آمده با استفاده از فناوري ليزر بهتر از تصاوير ماهواره‌اي بوده و به باستان‌شناسان در كشف آثار تاريخي و يا تعيين حريم آنها، كمك مي‌كند.
يكي از محققان حاضر در اين پروژه نيز درباره‌ي عكسبرداري با فناوري ليزر به نيويورك‌تايمز گفت: كاري كه با استفاده از اين فناوري در طول چند روز انجام مي‌شود، در شرايط عادي و تحقيقات زميني، ممكن است سال‌ها طول بكشد.
تا به‌حال محققان موفق به كشف بقاياي چندين خانه، زمين‌هاي كشاورزي تراس‌شكل و جاده‌هاي قديمي بر جاي مانده از شهر كاركول شده‌اند، البته اشعه‌ي ليزر توانايي عبور از خاك را نداشته و با استفاده از آن نمي‌توان آثار تاريخي كه در زيرزمين قرار دارند را پيدا كرد.
هفته گذشته نيز اعلام شد كه شش مجسمه سر انسان برجاي‌مانده از تمدن مايا با قدمتي 2300 ساله كه سال‌ها قبل در محوطه تاريخي مشهور چاكان باكان كشور مكزيك كشف شدند، مرمت و بازسازي مي‌شوند.
ماياها مجموعه‌اي از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزيک و شمال آمريکاي مرکزي بودند كه شهرهايشان را در دل جنگل‌هاي باراني مي‌ساختند.
در سال 2009 نيز باستان‌شناسان هندوراس كه از سال‌ها پيش به كاوش در محوطه‌ي تاريخي كاپن مشغول‌اند، اعلام كردند كه در جريان كاوش‌هاي اخير، بقاياي مقبره‌اي چندصد ساله را كشف كرده‌اند كه به احتمال زياد به نخستين پادشاه تمدن مايا كه در سال‌هاي دور در منطقه‌ي آمريكاي مركزي حكومت مي‌كرده است، تعلق دارد.
علاوه بر اسكلت پادشاه 30 ساله‌ي مايا، آثار تاريخي ديگري از جمله ظرف‌هاي سفالي، سلاح و زيورآلات كشف شده‌اند.
در سال 2008 نيز اعلام شد كه با اجراي پروژه‌اي توسط كارشناسان كشورهاي مكزيك و پرو، تعدادي از بناهاي تاريخي تمدن مايا، به ويژه معابد و هرم‌هاي آن تا سال 2012 ميلادي مرمت مي‌شوند.
براساس اين پروژه‌ي مشترك در سه مرحله، بناهايي تاريخي كه هريك قطب گردشگري‌اند، به‌شكل اساسي مرمت خواهند شد. در مرحله‌ي نخست اين پروژه، با استفاده از نرم‌افزارهاي رايانه‌يي پيشرفته، تصاويري سه‌بعدي از بناهاي تاريخي تهيه‌ مي‌شوند. در مرحله‌ي دوم، وضعيت آن‌ها از نظر نوع صدمه‌هاي واردشده در طول سال‌هاي گذشته بررسي و در مرحله‌ي سوم مرمت انجام مي‌شود.
اين در حالي است كه قوم مايا از جمله تمدن‌هاي بسيار پيشرفته آمريکاي مرکزي بودند و دست آوردهاي آنها در هنر، معماري، رياضيات و به ويژه نجوم بسيار چشمگير بوده است.
براساس اعتقادات ماياها، جهان توسط يكي از خدايان قوم مايا كه هم در خلق انسان‌ها نقش داشته و هم خداي جنگ است، در سال 2012 ميلادي نابود مي‌شود. هم‌چنين آثار ديگري در شهر تاريخي ياكوتان وجود دارند كه نگراني‌ها درباره‌ي پايان جهان در سال 2012 را افزايش مي‌دهند.
تمدن مايا در سال‌هاي 300 تا 900 ميلادي به اوج قدرت و دانش خود رسيد و مردم آن در علوم نجوم بسيار پيشرفته بودند.
اين در حالي است كه در حدود سال 800 ميلادي،برخي از شهرهاي جنوبي تمدن مايا متروکه شدند.تا سال 950 ميلادي هم بيشتر شهرهاي بزرگ ويران گرديدند. دليل اين موضوع مشخص نيست.
تجديد حيات در تمدن مايا در حدود سال 1200 ميلادي به وجود آمد. اما پس از آن، در قرن شانزدهم، قلمروي مايا به دست مهاجمان اسپانيايي فتح شد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید