۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

«مورد عجيب بنجامين باتن» واقعي مي‌شود؟ دانشمندان جواني را به انسان بازمي‌گردانند

دانشمندان امريكايي در تلاشند نشانه‌هاي پيري در انسان را معكوس كرده و انرژي و ظاهر جواني را به انسان بازگردانند.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دكتر رونالد دپينهو از دانشگاه هاروارد و تيم تحقيقاتي وي مطالعاتي علمي انجام داده كه نشان مي‌دهد پروسه پيري در موش‌ها مي‌تواند معكوس شود.
مطالعات ضد سالخوردگي دپينهو كه در مجله "نيچر" نيز به چاپ رسيده، ممكن است آغاز يك تلاش براي تغيير در پروسه پير شدن انسان باشد.
اين مطالعات يادآور فيلم «مورد عجيب بنجامين باتن» است كه در آن شخصيت اصلي داستان پير متولد شده و پس از سال‌ها طي يك فرايند معكوس، جوان مي‌شود.
در اين تحقيق، به موش‌ها آنزيم تلومراز 4-OHT براي فعال‌سازي دوباره تلومرها در بدن آنها داده شد. تلومرها در انتهاي كروموزم‌ها هستند و از كروموزم‌ها در برابر آسيب محافظت مي‌كنند. در هنگام سالخوردگي تلومرها در اثر تقسيم زياد كوچك شده و سپس مي‌ميرند.
موش‌هايي كه نشانه‌هاي بازگشت از پيري را نشان دادند، با دريافت آنزيم مغزهاي بزرگتري داشتند. همچنين قدرت باروري از دست رفته دوباره بازگشت.
دپينهو كه همچنين متخصص ژنتيك و سرطان در موسسه سرطاني دانا-فاربر نيز هست، اظهار كرد:‌ اين احتمال وجود دارد كه پروسه پيري انسان را با فعال‌سازي دوباره آنزيم تلومراز در سلول‌هايي كه اين آنزيم در آنها فعال نيست، آهسته‌تر كرده و اثر اختلالاتي را كه به دليل پيري زودرس اتفاق مي‌افتد معكوس كرد.
وي همچنين پيش‌بيني كرد: سرانجام قرصي حاوي تلومراز در دسترس انسان قرار خواهد گرفت كه نشانه‌هاي پيري را معكوس كرده و انرژي و ظاهر جواني را به وي بازخواهد گرداند. اين قرص را مي‌توان در دهه 40 يا 50 سالگي مصرف كرد تا از بيماري‌هاي مربوط به كهنسالي از جمله بيماري قلبي، ديابت، ‌آلزايمر و... جلوگيري كرد.
با اين حال برخي از دانشمندان خطراتي را در مصرف قرصي از اين نوع در نظر گرفته‌اند.
تلومراز مي‌تواند رشد سلول‌هاي سرطاني را سرعت بخشد و مطالعات بسيار بيشتري بايد در مورد اين آنزيم صورت گيرد تا از عدم تاثير آن در پيشرفت سرطان اطمينان حاصل شود.
دكتر دپينهو معتقد است كه تلومراز بايد ابتدا با جلوگيري از آسيب ديدن DNA از سرطاني شدن سلول‌هاي سالم جلوگيري كند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید