۱۳۸۹ آبان ۱۲, چهارشنبه

چگونه عسل مرغوب را از عسل تقلبي تشخيص دهيم؟

عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه گفت: عسل با رطوبت کمتر از 18 درصد مرغوب است، چرا كه رطوبت بالاتر عسل مي‌تواند بر روي تخمير آن موثر باشد.
دکتر شهاب قاضي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: روش‌هاي مرسوم در فرهنگ عمومي براي تشخيص عسل طبيعي از تقلبي پشتوانه علمي ندارد، چون با توجه به اين‌که عسل خصوصيات پيچيده‌اي دارد، بنابراين تشخيص نوع طبيعي و مرغوب آن توسط خريداران بدون استفاده از وسايل آزمايشگاهي کار سختي است.
وي افزود: عسل به شدت تحت تاثير شرايط محيطي قرار مي‌گيرد، به اين ترتيب که در محيط سرد چسبنده و سفت و در محيط گرم روان مي‌شود، زيرا رطوبت موجود در آن به راحتي تحت تاثير رطوبت هوا قرار مي‌گيرد.
قاضي به خريداران عسل توصيه کرد: حتي‌الامکان عسل را از فروشگاه‌هاي معتبر خريداي کنند، خصوصا فروشگاه‌هايي که خود، زنبوردار هستند و عسل توليدي خود را ارائه مي‌دهند.
اين عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه گفت: برخي از مردم ميزان رطوبت و مرغوبيت عسل را به وسيله برگرداندن شيشه عسل و سرعت بالا و پايين رفتن حباب داخل شيشه و برخي به وسيله ميزان کش آمدن عسل اندازه گيري مي‌كنند، البته بايد توجه داشت که اين روش‌ها دقيق نيستند، زيرا شرايط محيطي به خصوص دما، تاثير زيادي بر روي عسل دارد.
وي افزود: به طور کلي اين خصوصيات به ميزان رطوبت عسل بستگي دارد، به طوري‌كه عسل با رطوبت کمتر از 18 درصد مرغوب و بالاتر از آن نامرغوب است، چون رطوبت بالاتر مي‌تواند خصوصا بر روي سرعت تخمير آن موثر باشد.
قاضي گفت: تمام عسل‌ها، محتوي مخمرهاي غير مضر براي انسان هستند که در رطوبت 19 درصد تخمير مي‌شوند.
وي ابراز داشت: براي جلوگيري از تخمير بايد عسل را حرارت و آن را به مدت نيم ساعت در دماي 63 درجه سانتيگراد قرار داد تا تمام مخمرهاي آن از بين رفته و تخمير صورت نگيرد، هر چند امروزه از روش‌هاي جديدتري مانند استفاده از نور UV براي از بين بردن مخمرهاي عسل استفاده مي‌کنند.
قاضي در ادامه گفت: عسل در زمستان تخمير نمي‌شود زيرا دماي کمتر از 11 درجه سانتيگراد از تخمير عسل جلوگيري مي‌کند.
وي در پايان افزود: بعد از شکرک زدن عسل احتمال تخمير افزايش مي‌يابد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید