۱۳۸۹ آبان ۲۹, شنبه

كشف جايگاه نمايش سرهاي قربانيان در «مكزيك»

جايگاه ويژه نمايش سرهاي قربانيان برجاي مانده از تمدني ناشناخته در «مكزيك» كشف شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، باستان‌شناسان مكزيكي در جريان كاوش‌هاي خود در محوطه‌ي تاريخي «زاكاتيكاس» اين كشور موفق به كشف مجسمه‌اي سنگي شدند كه احتمالا به مردمان تمدني ناشناخته كه قرن‌ها قبل در «مكزيك» فعلي زندگي مي‌كرده‌اند، تعلق دارد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين مجسمه به شكل يك ستون بوده و يك تن وزن، 52 سانتي‌متر قطر و در حدود دو متر ارتفاع دارد.
براساس بررسي‌هاي اوليه‌ي محققان مكزيكي از اين مجسمه به عنوان جايگاهي براي نمايش سرهاي قربانيان رسوم مذهبي استفاده مي‌شده است.
در كنار اين مجسمه نيز آثار تاريخي ديگري از جمله چندين گردنبند و گوشواره كشف شده‌اند كه به احتمال فراوان به قربانيان تعلق دارد.
در ماه آگوست نيز باستان‌شناسان آلماني در جريان كاوش‌هاي خود در غاري در ايالت «كوانيتانا روو» در شرق «مكزيك» موفق به كشف جسد 10 هزار ساله يك كودك شدند.
چند روز قبل از كشف جسد 10 هزار ساله نيز در جريان ساخت تونل مترو در شهر مكزيكوسيتي ــ پايتخت مكزيك ــ بقاياي اجساد 50 كودك از تمدن آزتك در شرايطي كه برخي از آن‌ها در خمره‌هاي بزرگ سفالي قرار داشتند، كشف شد.
در ماه مي نيز دولت مكزيك اعلام كرد در قالب پروژه‌اي كه اجراي آن بين سه تا پنج سال به طول مي‌انجامد، تمامي آثار تاريخي موجود در اين كشور را كه بخش اعظم آنها از تمدن‌هاي مايا، اينكا و آزتك بر جاي مانده‌اند ديجيتالي مي‌كند.
در ماه آوريل نيز بقاياي يك شهر تاريخي كه در قلب يكي از امپراطوري‌هاي باستاني كشور مكزيك قرار دارد، در مركز استان ميچوآكان اين كشور توسط باستان‌شناسان دانشگاه ايالتي كلرادو آمريكا كشف شد.
در ماه ژانويه نيز مجسمه‌اي متعلق به يكي از حاكمان تمدن مايا كه به شكل يك ستون بود در محوطه‌اي تاريخي در جنوب مكزيك كشف شد.
سال گذشته نيز هرمي تاريخي كه در فاصله‌ي بين سال‌هاي 300 تا 850 ميلادي ساخته شد در مكزيك كشف شد.
كشور مكزيك آثار تاريخي زيادي را از تمدن‌هاي باستاني قاره‌ي آمريكا به‌ويژه سه تمدن مايا، اينكا و آزتك در خود جاي داده است.
اين كشور يكي از غني‌ترين كشورهاي جهان از نظر دارا‌ بودن محوطه‌هاي تاريخي و طبيعي است كه از ميان آنها، 29 اثر در فهرست ميراث جهاني سازمان يونسكو به ثبت رسيده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید