۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

دبيركل بنياد فردوسي برنامه‌هاي اين بنياد را تشريح كرد «پيشنهاد ثبت نام شاهنامه در كتاب ركوردهاي گينس»

دبير كل بنياد فردوسي برنامه‌هاي فرهنگي و هنري آينده‌ي اين بنياد و دستاوردهاي برپايي جشن هزاره‌ي شاهنامه در برخي كشورهاي اروپايي را تشريح كرد.
ياسر موحدفرد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي دستاوردهاي سفر به اتريش گفت: به پيشنهاد بنياد فردوسي، جشن هزاره‌ي شاهنامه در اتريش به كوشش انستيتو خاورشناشي و ايران‌شناسي آكادمي علوم اتريش و با همكاري رايزني ايران در اتريش از 19 تا 21 آبان (10 تا 12 نوامبر) از ساعت 19 تا 22 با سه ويژه‌برنامه در دو شهر وين و گراتس برگزار شد.
او با اشاره به اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، هنري و پژوهشي متنوع در اين ويژه‌برنامه‌ها، افزود: ويژه‌برنامه‌هاي هنري در اين سه روز با حضور ابوالفضل ورمزيار، هنرنمايي تيم‌ ملي ورزش‌هاي پهلواني ايران و ضرب و نقل مرشد برتر زورخانه‌يي كشور، علي ناري، همراه بود.
به گفته‌ي موحدفرد، يكي از دستاوردهاي اين سفر اين بود كه مردم آن‌جا با فرهنگ و ادب ايران بيش‌تر آشنا شدند؛ چرا كه شاهنامه‌خواني براي نخستين‌بار به صورت فارسي و انگليسي اجرا شد كه البته به زبان آلماني زيرنويس مي‌شد.
او اظهار كرد: ثبت شدن ورزش‌هاي پهلواني و همچنين ثبت هنر نقالي در فهرست ميراث معنوي در معرض خطر يونسكو كه پيشنهاد آن چندي پيش داده شده است، بنياد را بر آن داشت كه برنامه‌هاي تلفيقي براي معرفي اين دو ميراث معنوي جهاني داشته باشد.
دبير كل بنياد فردوسي همچنين عنوان كرد: به دليل تأثيري كه اجراي اين برنامه‌ها داشت، ويژه‌برنامه‌ها در سه نشست ديگر ادامه پيدا كرد كه از سوي پژوهشگران و دانشجويان اتريشي 15 تا 17 و 22 نوامبر (24 و 26 آبان و 1 آذر) در تالار ديپلماتيك آكادمي علوم اتريش برگزار شد؛ اين نشست‌ها با موضوع فردوسي‌شناسي و ارتبا‌ط‌ شاهنامه با ورزش‌هاي پهلواني و هنر نقالي ايران برپا شد و پروفسور برت فراگنر، دكتر نصرت‌الله رستگار و دكتر استفان پوپ سخنرانان آن بودند.
او افزود: از جمله دستاوردهايي كه اين ويژه‌برنامه‌ها داشت، اين بود كه هم‌زمان با 19 آبان‌ماه در تالار ديپلماتيك علوم اتريش در وين، انستيتو خاورشناسي اتريش ميزبان ايران‌شناسان بود، كه در اين همايش، پروفسور برت فراگنر ـ رييس انستيتو خاورشناسي اتريش و ايران‌شناس - پيشنهاد كرد «شاهنامه»ي فردوسي به عنوان بزرگ‌ترين كتاب حماسي جهان در كتاب ركوردهاي گينس به ثبت جهاني برسد. از سوي ديگر، نماينده‌ي فدراسيون ورزش‌هاي پهلواني براي تشكر از تلاش‌هاي آكادمي علوم اتريش در جهت پاسداشت شاهنامه، نماد زورخانه‌يي ايران را به اين آكادمي پيشكش كرد.
موحدفرد گفت: 20 آبان نيز در گردهمايي ديگري كه به دعوت انستيتو ايران‌شناسي اتريش در نمايندگي آكادمي علوم اتريش در شهر گراتس برگزار شد، دكتر استفان پوپ و دكتر رستگار درباره تأثير شاهنامه و فرهنگ ايران در جهان سخن گفتند.
او اظهار كرد: در اين گردهمايي، دكتر نصرت‌الله رستگار، پژوهشگر ارشد انستيتو ايران‌شناسي اتريش، از به پايان رسيدن ويرايش ترجمه‌ي منظوم آلماني شاهنامه خبر داد كه سال‌ها پيش به وسيله‌ي آدام پولاك آغاز شده بود و چند سال است زير نظر اين پژوهشگر ايراني در آكادمي علوم اتريش ويرايش و آماده‌ي چاپ مي‌شود.
او ادامه داد: از ويژ‌گي‌هاي اين كتاب اين است كه به صورت نفيس، نگاره‌هاي شاهنامه‌هايي كه در گنجينه‌ي موزه‌هاي كشورهاي اروپايي نگه‌داري مي‌شود، در اين مجموعه به چاپ مي‌رسد.
به گفته‌ي دبير كل بنياد فردوسي، در 21 آبان هم در مركز فرهنگي شهر وين، به كوشش رايزني ايران در اتريش، ويژه‌برنامه‌هايي براي ايرانيان و دانشجويان ايراني مقيم اتريش برپا شد.
موحدفرد گفت: بنياد فردوسي تلاش مي‌كند در دوسالانه‌ي ثبت هزاره‌ي جهاني شاهنامه در يونسكو (2010 و 2011)، جشنواره‌هاي گوناگون ديگري را با مذاكره با نهادهاي كارگزار فرهنگي در داخل و خارج از كشور برگزار كند. البته چند ويژه‌برنامه در اروپا درنظر گرفته شده كه اميدواريم براي سال 2011 بويژه در اروپاي شرقي و غربي برنامه‌هايي داشته باشيم.
دبيركل بنياد فردوسي افزود: يكي از ره‌آوردهاي مذاكرات بنياد فردوسي در اين سفرهاي اروپايي، گشايش چهار تالار ويژه براي شاهنامه در موزه‌ي پرگامون، بزرگ‌ترين موزه‌ي هنرهاي شرقي و اسلامي اروپا در برلين، است كه در تاريخ 9 دسامبر (18 آذر) آغاز به كار خواهند كرد.
به گفته‌ي او، پس از گشايش تالارها، از 18 تا 24 اسفند، ويژه‌برنامه‌هاي گوناگوني درباره‌ي معرفي شاهنامه در اين تالارها برگزار مي‌شود و بيش از 30 برگ از شاهنامه‌هاي كهن ايراني از جمله برخي از برگ‌هاي شاهنامه شاه طهماسب به نمايش گذاشته مي‌شود كه از كتابخانه مركزي پرگامون، موزه‌ي آقاخان و كتابخانه‌ي ملي آلمان تهيه شده‌اند.
موحدفرد در ادامه درباره‌ي فعاليت‌هاي پژوهشي بنياد گفت: راه‌اندازي رصدخانه‌ي فرهنگي شاهنامه‌پژوهي از برنامه‌هاي پيش روي بنياد فردوسي است كه شامل بانك اطلاعاتي همه‌ي پژوهشگران و هنرمندان و همچنين آثار پژوهشي، فرهنگي و هنري اين افراد مي‌شود؛ به اين منظور از همه پژوهشگران دعوت به همكاري مي‌شود تا طرح‌هاي فرهنگي و هنري و آثار پژوهشي خود را كه در سال‌هاي 88 ـ 89 تدوين كرده‌اند، به نشاني دفتر مركزي بنياد فردوسي در تهران، خيابان فاطمي، خيابان رهي معيري، پلاك 7، طبقه‌ي 2 ارسال كنند تا در رصدخانه ثبت شده و در كتابي جداگانه به نام صاحبان اثر به چاپ برسد.
او يادآور شد: پيش از اين نيز از شاهنامه‌پژوهان مطرح كشور دعوت كرديم تا مقالات خود را در اختيار بنياد قرار دهند تا در كتابي با عنوان «مجموعه مقالات شاهنامه‌پژوهان برجسته» به چاپ برسد كه براي گام نخست، خانه‌ي كتاب آمادگي خودش را براي چاپ اين كتاب اعلام كرده است كه اميدواريم نسخه اول آن تا سال آينده منتشر شود.
او با اشاره به اين‌كه مهلت ارسال آثار تا پايان سال جاري درنظر گرفته شده است، گفت: تاكنون ميرجلال‌الدين كزازي، محمدعلي اسلامي ندوشن، ابوالفضل خطيبي، ضياءالدين هاجري، عزيزالله جويني، علي موسوي گرمارودي و محمد حسين طوسي‌وند مقاله‌هاي خودشان را به بنياد فرستاده‌اند.
دبير كل بنياد فردوسي افزود: با توجه به موضوعات مختلفي كه با شاهنامه مرتبط است و تأثير شاهنامه بر ادبيات شاعران ديگر اين آمادگي وجود دارد كه پژوهشگراني هم كه در سطح نخست نيستند، مثل دانشجويان دوره‌ي ارشد و دكتري و يا استادان ادبيات دانشگاه‌ها مقالات و آثار پژوهشي خود را به دبيرخانه‌ي بنياد فردوسي ارسال كنند تا در كتاب جداگانه‌اي به چاپ برسد.
او اعلام كرد: بسياري از نشريات مطرح كشور هم تقاضاهايي داشتند تا براي سال آينده ويژه‌نامه‌هاي گوناگوني را با موضوعات مختلف مرتبط با شاهنامه آماده كنند.
موحدفرد اظهار كرد: پيشنهاد ايجاد دانشنامه‌ي شاهنامه را با نهادهاي كارگزار فرهنگي مطرح كرديم؛ ولي متأسفانه هنوز هيچ نهادي اعلام آمادگي نكرده است.
دبيركل بنياد فردوسي در ادامه گفت: دومين دوره نشست‌هاي شاهنامه‌پژوهي با همكاري سراي اهل از 14 آذرماه آغاز مي‌شود و 19، 21 و 28 آذرماه و 5 و 19 دي‌ماه ادامه مي‌يابد. اين نشست‌ها از ساعت 17 ـ 19 در سراي اهل قلم با عنوان «دانشنامه‌ي جهاني شاهنامه» برگزار مي‌شود، كه فرهاد وداد، شروين وكيلي، يدالله قائم‌پناه، فرانك دوان‌لو، داوود اسپرهم و محمد‌حسين طوسي‌وند استادان مدعو هستند و شناسايي مكان‌هاي جهان شاهنامه با به كارگيري روش‌هاي دانش فيزيك، آيين شهرياري و سياست در شاهنامه، دانش عرفان در شاهنامه، بررسي دوره‌هاي تاريخي در شاهنامه، آموزه‌هاي دانش كلام در شاهنامه و پيشينه‌ي دانش پزشكي ايرانيان در شاهنامه از جمله موضوعات سخنراني‌هاست.
به گفته‌ي موحدفرد، اين برنامه‌ها با اجراي نقالي و برخواني شاهنامه همراه خواهد بود.
دبيركل بنياد فردوسي پشتيباني از ساخت عروسك‌هاي اساطير شاهنامه، اجراي موسيقي - نمايش كودكانه و برپايي كارگاه آموزش ساخت عروسك‌هاي كاغذي اساطير شاهنامه را از جمله برنامه‌هاي فرهنگي و هنري بنياد فردوسي اعلام كرد و گفت: كارگاه آموزش ساخت عروسك‌هاي كاغذي اساطير شاهنامه به وسيله‌ي محمدرضا امامي طراحي شده و به زودي در ايران و كشورهاي اروپايي ارائه مي‌شود.
موحدفرد درباره‌ي اقدامات بنياد فردوسي در حوزه‌ي توليد كالاهاي هنري نيز گفت: آماده كردن نسخه‌هاي جشنواره‌يي فيلم‌هاي مستند به زبان انگليسي،‌ عربي و فرانسوي، از جمله ساخت دو مستند به زبان انگليسي با همكاري شبكه‌ي پرس تي‌وي با نام «شهره‌ي هزاره» و ساخت دو مستند به زبان‌هاي عربي و فرانسوي كه با همكاري شبكه‌هاي كوثر و سحر فرانسوي براي معرفي فعاليت‌هاي بنياد تهيه شده است، از جمله‌ي اين موارد است. همكاري در توليد مستند معرفي نقالي (به زبان انگليسي) براي ثبت هنر نقالي در فهرست معنوي در معرض خطر يونسكو، و سفارش چهار نماآهنگ معرفي شاهنامه در قالب پويانمايي با بهره‌گيري از نگاره‌هاي شاهنامه‌ بايسنقري از ديگر فعاليت‌هاي هنري بنياد فردوسي در سال جاري بوده است.
دبيركل بنياد فردوسي همچنين گفت: بنياد برگزاري نمايشگاه‌هاي گوناگون هنري مانند نمايشگاه عكاسي، پوستر و خوشنويسي را در دستور كار دارد كه به زودي زمان و مكان آن‌ها اعلام مي‌شود. از آن جمله، نمايشگاه تابلوهاي عكاسي سعيد محمودي ازناوه است كه در تاريخ 6 تا 11 آذرماه در نگارخانه‌ي فرهنگسراي انديشه برپا مي‌شود.
او درباره‌ي ثبت جايزه‌ي جهاني فردوسي هم گفت: با تلاشي كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشور داشته است، اميدواريم كه اين جايزه به زودي پاسخش داده شود تا به وسيله‌ي آن نام فردوسي و ايران بلندآوازه‌تر شود.
موحدفرد ادامه داد: از آن‌جايي كه اين جايزه بايد به صورت دائمي و ثابت داده شود، دولت بايد بودجه‌ي مستقيمي را براي آن درنظر بگيرد كه در اين صورت، راه براي گرفتن اين ثبت جهاني هموارتر مي‌شود.
او خاطر نشان كرد: با توجه به اين‌كه نام فردوسي بر روي اين جايزه نهاده شده است و اسناد گوناگوني هم براي آن ارائه شده، استقبال اوليه خوب بوده است؛ اما بايد موارد فني و مالي نيز از سوي يونسكو بررسي و به ايران ابلاغ ‌شود كه اميدواريم با تلاش‌هاي كتابخانه‌ي ملي، اعتبارات لازم تأمين شود و به زودي شاهد راه‌اندازي اين جايزه باشيم.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید