۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

خواص دارویی پیاز

از پیاز به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده استفاده می‌شود.

مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لکه‌ها جلوگیری می‌کند. و از مخلوط آب پیاز و عسل می‌توان به عنوان یک کرم ضد چروک استفاده کرد.

پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد و اسید فولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است که تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات خواص آن صورت گرفته است.

خوردن پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است؛ چرا که پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه برن سوئیس، ترکیبی در پیاز شناسایی کرده اند که از کاهش حجم استخوان و پوکی آن جلوگیری می کند. این ماده در پیش گیری در کاهش نیافتن مواد مصرفی ـ به ویژه کلیة سلول های استخوانی ـ تأثیر زیادی دارد.

پیاز، قند خون و کلسترول را پایین می‌آورد.

پیاز یکی از گیاهان بسیار قدیمی است که انسان آن را شناخته و در غذای خود استفاده می‌کرده است در کتاب‌های پزشکان قدیم از پیاز به سبب داشتن الیاف و ویتامین ها و فلزات به عنوان داروخانه ای کامل نامبرده شده است.

بوی آن میکروب‌های مضر را از بین می‌برد.

قند خون را کاهش می‌دهد.

از ابتلا به سکته جلوگیری می‌کند.

قلب را فعال می‌کند و کلسترول را کاهش می‌‌دهد.

گردش خون را تقویت می‌کند.

به سبب داشتن آنتی اکسیدان، تنش و نگرانی را از بین می‌برد.

الیاف غذایی آن دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند.

پیاز از سرطان ریه جلوگیری می‌کند؛

مواد شیمیایی موجود در پیاز خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. مواد «فلاونوید» از دچار شدن به انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و به وفور در پیاز یافت می‌شود.

پیاز برای پوست بسیار مفید است. زیرا خون را تصفیه می‌کند و در نتیجه رنگ چهره زیباتر و جذاب‌تر می‌شود.

همچنین پیاز به دلیل داشتن گوگرد باعث افزایش رشد موهای سر می‌شود. پیاز به دلیل داشتن آهک، دندان‌ها را محکم می‌کند و باعث استحکام استخوان بندی بدن می‌شود... بنابراین خوردن پیاز در کودکان مبتلا به‌نرمی استخوان و سالمندان مفید است.

اگر سرما خورده‌اید، چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف خانه قرار دهید.... پیاز مانند یک دستگاه تصفیة هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اگر خارج خانه غذا می خورید، پیاز را همراه آن مصرف کنید، زیرا ماده‌ای در پیاز وجود دارد که از مسمومیت غذایی حاصل از خوردن گوشت مانده جلوگیری می‌ کند.

اگر شخصی به دلیل مصیبت وارده دچار حملات عصبی شده، پیازی را به‌دو نیم کرده و جلوی بینی او بگیرید.

پیازچه فواید متعددی دارد. به‌تازگی متخصصان علوم تغذیه فرانسه دریافه‌اند که پیازچه ادرارآور است زیرا ۸۵ در صد آن را آب تشکیل می‌دهد.

در پیازچه ۲۴۳ میلی گرم پتاسیم و ۴ میلی گرم سدیم و ۲۷ گرم کالری است.

دانشمندان دریافته‌اند که بخش سفید رنگ پیازچه دارای مواد قندی است که در ادرار کردن تأثیر می‌گذارد و بخش سبز آن ویتامین«ث» دارد که دستگاه دفاعی بدن را تقویت می‌کند. و ۲ میلی گرم ماده کاوتین پیازچه به بازسازی سلولها کمک می‌کند.

همچنین پیاز به دلیل داشتن ماده گلوکوزین که مشابه هورمون انسولین است، قند خون را تنظیم می‌کند.

گفتنی است، خوردن نصف پیاز متوسط در روز ۳۰ درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و به جای آن باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌شود. پیاز منبع غنی نوعی اکسیدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگیری می‌کند.

این گیاه خوراکی از بیماری آب مروارید در چشم نیز جلوگیری می‌کند و بنابراین مصرف آن به افراد مسن توصیه می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید