۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

ميراث جهاني «يونسكو» در معرض خطر تغييرات شديد آب و هوايي

پنج ميراث جهاني سازمان «يونسكو» در چهار كشور که در معرض خطر تغييرات شديد آب و هوايي قرار دارند، معرفي شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سايت رسمي سازمان «يونسكو» در گزارشي به معرفي پنج ميراث جهاني اين سازمان در چهار کشور پرو ، چين، ايتاليا و يونان که در معرض خطر تغييرات شديد آب و هوايي قرار دارند، پرداخته كه عبارتند از:
1- شهر تاريخي «ماچوپيچو» در پرو:
شهر تاريخي «ماچوپيچو» در كشور پرو، در 24 جولاي سال 1911 ميلادي توسط باستان‌شناس دانشگاه ييل آمريكا ـ هيرام بينگهام ـ كه فارغ‌التحصيل رشته‌ي باستان‌شناسي و رشته‌ي علوم سياسي بود، كشف شد.
در طول سال‌ها، ماچوپيچو يك شهر دژ نظامي، مكاني مذهبي و محل استقرار چند كاخ متعلق امپراطوران اينكاها بوده است. در عين حال، باستان‌شناسان مشهور جهان ماچوپيچو را محلي براي استراحت پادشاه‌هاي تمدن اينكا دانسته‌اند.
بينگهام آثار تاريخي زيادي در بقاياي اين شهر تاريخي كشف كرد كه بخش اعظم آن‌ها اكنون در موزه‌ي دانشگاه ييل نگهداري مي‌شوند و مسؤولان اين موزه در سال‌هاي گذشته با وجود پذيريش مالكيت دولت پرو، آن‌ها پس نداده‌اند. البته پس از اولتيماتوم رئيس جمهور پرو آمادگي خود را براي عودت اين آثار اعلام كرده‌اند.
شهر ماچوپيچو در سال‌ 1983 در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد و در سال 2008 نيز به‌عنوان يكي از عجايب هفت‌گانه‌ي دنياي مدرن انتخاب شد. با اين وجود، تعداد زيادي از باستان‌شناسان جهان بر اين باورند كه تغييرات شديد آب و هوايي و نبود كنترل بر تعداد گردشگران ماچوپيچو، اين شهر و اكوسيستم اطراف آن‌را به سمت نابودي پيش مي‌برد.
2- «ارتش سربازان خاموش» در چين
«ارتش سربازان خاموش» در کشور چين، ارتشي هفت هزار نفري سربازان خاموش شامل هزاران مجسمه‌ي ساخته‌شده از سفال در اندازه‌ي انسان‌هاي واقعي و اسب همراه صدها شيء تاريخي ديگر است كه هزاران سال پيش براي محافظت از نخستين امپراطور چين در مقبره‌ي اين امپراطور قرار داده شدند. سربازان خاموش وظيفه داشتند كه در دنياي مردگان، امپراطور را همراهي كنند و هر زمان براي دفاع از امپراطور و نبرد با دشمنان آماده باشند.
اين گنجينه كه باستان‌شناسان قدمت آن‌را حدود 2200 سال تخمين زده‌اند، در سال 1974 ميلادي توسط يك كشاورز چيني كشف شد و در سال‌ 1987 نيز در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد، اين در حالي است که کارشناسان همواره نسبت به خطر تغييرات شديد آب و هوايي بر اين گنجينه هشدار داده اند.
3- شهر تاريخي «پمپي» در ايتاليا
شهر تاريخي «پمپي» در کشور ايتاليا در ‌24 آگوست سال ‌79 ميلادي بر اثر آتشفشان يك كوه زير خروارها خاكستر مدفون شد و هزاران نفر از ساكنان آن جان خود را از دست دادند. هرچند در متون تاريخي به وجود اين شهر اشاره شده، ولي مدت‌ها مورخان و محققان اين شهر را نوعي افسانه مي‌پنداشتند تا اين‌كه در سال ‌1748 ميلادي به‌طور تصادفي كشف شد.
پمپي در يک ماه کذشته بدليل تغييرات شديد آب و هوايي و عدم حفاظت کافي شاهد حوادث ناگواري بود. در حدود دو هفته قبل بخشي از ديوار ‌12 متري يكي از بناهاي پمپي كه از او به‌عنوان «معلم اخلاق» براي همسايگانش نام برده مي‌شد، فروريخت. در حدود يك‌ماه پيش نيز يكي از بناهاي شاخص پمپي به نام «خانه گلادياتورها» كه در دوهزار سال پيش، از آن به‌عنوان محلي براي تمرين گلادياتورها استفاده مي‌شد، فروريخت.
درهاي اين بناي تاريخي از مدت‌ها پيش روي بازديدكنندگان بسته شده بود. كارشناسان دليل اصلي تخريب آن را نبود حفاظت كافي و بارش باران كه به سست شدن سقف اين ساختمان انجاميد، اعلام كردند، اين در حالي است كه چند روز قبل، مقامات قضايي ايتاليا اعلام كردند ‌9 مظنون را به اتهام تخريب دو بناي شهر تاريخي «پمپي» در ماه گذشته دستگير كرده‌اند كه در ميان آنها دو مسوول اين شهر نيز به چشم مي‌خورند.
در اين شرايط سازمان يونسكو قصد دارد تا شرايط شهر تاريخي پمپي را كه در سال‌1997 در فهرست ميراث جهاني اين سازمان به ثبت رسيده در جريان اجلاس آتي اين سازمان كه در ماه ژوئن سال آتي ميلادي كه در كشور «بحرين» برگزار خواهد شد، مورد بررسي قرار دهد.
4- معبد «آكروپليس» در يونان
معبد «آكروپليس» در يونان در 2500 سال گذشته با حوادثي مانند آتش‌سوزي، بمب‌گذاري و آتش‌سوزي مواجه شده كه حاصل آن، وارد شدن صدمه‌هاي فراوان به اين معبد بوده است، اما در سال‌هاي اخير، اين معبد دشمن جديدي به نام تغييرات شديد آب و هوايي پيدا كرده كه به آرامي و بدون سر و صدا درحال نابود كردن اين اثر تاريخي است.
در اين شرايط کارشناسان همواره نسبت به خطر تغييرات شديد آب و هوايي بر اين اثر تاريخي که در سال‌ 1987 در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده، هشدار داده اند.
5- شهر تاريخي «چان‌چان» در پرو:
شهر تاريخي «چان‌چان» در كشور پرو، پايتخت قلمرو پادشاهي «چيمو» است گه به چند سال پيش از سقوط امپراطوري اينكاها تعلق دارد.
چان‌چان نقشه‌ي شهري پيشرفته را داشته و بزرگ‌ترين شهر قاره‌ي آمريكا پيش از ورود كريستف كلمب به اين قاره محسوب مي‌شود. اين شهر در سال 1986 ميلادي در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد و همان سال، در فهرست ميراث جهاني در خطر اين سازمان قرار گرفت. علت اصلي اين امر، تخريب شهر بدليل تغييرات شرايط آب و هوايي مانند باد و باران اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید