۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

كشف يخ‌فشان در «تيتان» آتش‌فشان‌هايي كه به جاي گدازه، يخ فوران مي‌كنند!

فضاپيماي كاسيني ناسا توانسته‌است آتش‌فشان‌هاي يخي احتمالي را در تيتان، بزرگترين قمر سياره زحل پيدا كند كه شباهت ظاهري به آتش‌فشان‌هاي زمين دارند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آخرين شواهد به دست‌آمده از فضاپيماي بين المللي كاسيني نشان‌دهنده دو قله 3000 پايي و جريان‌هاي شبه آتش‌فشاني است. محققان گفته‌اند كه زمين چهره‌ها شبيه كوه اتنا در ايتاليا يا لاكي در ايسلند هستند.
هيچ نشانه‌اي از فعاليت آتش‌فشاني در تيتان وجود ندارد، با اين وجود دانشمندان به مشاهدات خود ادامه مي‌دهند.
دانشمندان سال‌هاست كه در مورد وجود آتش‌فشان‌هاي يخي در قمرهاي غني از يخ و خصوصيات آنها با هم مناظره مي‌كنند.
اكنون اطلاعات و نقشه‌هاي جديد از سطح اين قمر دانشمندان را قادر كرده تا بهترين مورد را در خارج منظومه شمسي با زمين‌چهره‌ آتش‌فشاني مانند زمين پيدا كنند كه يخ فوران مي‌كند.
دانشمندان معتقدند كه فعاليت زمين‌شناسي در زير سطح، محيط را به اندازه‌اي گرم مي كند كه بخش‌هايي از داخل قمر مصنوعي را آب كرده و يخ‌هاي نرم يا ساير مواد را از يك خروجي سطح به بيرون مي‌فرستد. آتش‌فشان‌هاي زمين و قمر آيو در مشتري گدازه سيليكات فوران مي‌كنند.
تيتان يكي از معدود اجرام سماوي در منظومه شمسي است كه جوي ضخيم از نيتروژن و متان دارد. منبع متان آن هنوز در هاله‌اي از راز باقي مانده‌است. وجود آتش‌فشان‌ها شايد بتواند در مورد جو مه‌آلود تيتان توضيح دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید