۱۳۸۹ تیر ۶, یکشنبه

نمايشگاه‌هايي از آثار مجموعه‌داران نقاشي‌ قهوه‌خانه‌يي برگزار مي‌شود

مدير كل دفتر ثبت آثار تاريخي و حفاظت از آثار طبيعي و معنوي از برگزاري نمايشگاه‌هاي موقت و دائمي از آثار مجموعه‌داران شخصي نقاشي‌ قهوه‌خانه‌يي در راستاي حفاظت از اين هنر سنتي خبر داد. 

 
يدالله پرمون در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي اقدامات انجام‌شده براي حفظ هنر نقاشي قهوه‌خانه‌يي، توضيح داد: ابتدا بايد تلاش كنيم، اين مسأله را به خاطره‌ي جمعي مردم برگردانيم، زيرا متأسفانه شكاف موجود بين نسل قديم و نسل جديد كشور سبب شده است، هنرهاي سنتي موجود در كشور كه در حافظه‌ي جمعي مردم جا داشتند، كم‌كم به فراموشي سپرده شوند. بنابراين تلاش مي‌كنيم، ابتدا اين هنرها را دوباره به خاطر‌ه‌ي مردم برگردانيم، بويژه اين‌كه مردم بهترين حافظ براي اين هنرها مي‌توانند باشند.
او بيان كرد: ابتدا مجموعه‌داران شخصي نقاشي قهوه‌خانه‌يي را شناسايي كرديم، سپس با آن‌ها براي برپايي نمايشگاه موقت و دائمي به نام خودشان مذاكره مي‌كنيم. همچنين با توجه به تأكيد مديران ارشد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نظر داريم، در مقاطع تحصيلي ابتدايي تا دبيرستان، برنامه‌ريزي كنيم تا اين هنرها به‌نوعي در كتاب‌هاي آموزشي قرار گيرند. در اين راستا، تعاملاتي با وزارت آموزش و پرورش مي‌شود.
وي ادامه داد: تجليل از هنرمندان باقي‌مانده در اين هنر، يكي از اقداماتي است كه برنامه‌ريزي‌هايي براي آن انجام مي‌دهيم. البته در آخرين روز هفته‌ي ميراث فرهنگي از يكي از افراد باقي‌مانده از نسل نقاش‌هاي قهوه‌خانه‌يي تجليل شد.
پرمون افزود: از آنجا كه بحث نقالي و نقاشي قهوه‌خانه‌يي با يكديگر هم‌خواني دارد، تلاش مي‌كنيم از اقداماتي كه براي نقالي مي‌شود، براي كمك به هنر نقاشي قهوه‌خانه‌يي استفاده كنيم.
با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید