۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

خاله نصرت، آخرين استاد هنر «جل‌بافي» در ايران


خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گردشگري ـ تنها بافنده هنر سنتي «جل‌بافي» در ايران، ساكن قلعه‌‌اي نيمه‌مخروبه در 13 كيلومتري نوش‌آباد از توابع شهرستان آران و بيدگل است. 

به گزارش خبرنگار اعزامي CHN؛ قلعه تاريخي تقي‌آباد در روستاي تقي آباد از توابع شهرستان آران و بيدگل كه خود رمقي براي ايستادن ندارد، شايد آخرين مكاني باشد كه شاهد در هم تنينده شده تارهاي جل‌بافي باشد.
نصرت پورغلامي، پيرزن 79 ساله كه به همراه خانواده‌اش در قلعه تقي‌آباد زندگي مي‌كند، آخرين بازمانده هنر جل‌بافي در ايران است. وي كه «خاله نصرت» خطابش مي‌كنند، مي‌گويد كه اين هنر از مادر و مادربزرگش آموخته است و در حال حاضر تنها كسي است كه جل مي‌بافد.
جل بافته‌اي است كه از الياف از خام سياه و سفيد در ابعاد مختلف بافته مي شود و بر روي چهار پايان مي‌اندازند تا هم بتوانند بر روي آن بار قرار دهند و هم در مواقع بارندگي از خيس شدن چارپايان جلوگيري شود. جل را با کوبيدن ميخ هاي چوبي بر روي زمين و گذراندن تارهاي پشمي از روي چوب‌ها و عبور دادن عرضي تارهاي پشمي ديگر از لابه لاي تارهاي طولي مي‌بافند.
اين صنعت جنب خودمصرفي داشته و جهت رفع احتياجات خانوار به بافت آن اقدام مي‌شده است. همچنين پس از خاتمه بافت جل بر روي آن طرحهائي بوسيله سوزن و نخ در رنگهاي مختلف سوزن‌دوزي مي‌شده و به عنوان تزئين براي پوشش استفاده مي‌شده است. طريقه بافت آن همانند جاجيم است اما برخلاف جاجيم يك رويه است.
خاله نصرت نيز كه سال‌ها جل نمي‌بافت، دو سه سالي است به تشويق انجمن‌هاي مردم نهاد توسعه گردشگري در شهرستان اين كار را دوباره شروع كرده است. اكنون توريست‌ها مشتري جديد دست‌بافته‌هاي خاله نصرت هستند.
گردشگران هرقطعه‌ جل بافته شده را به قيمت 20 تا 25 تومان مي‌خرند. اين منبع درآمد جديد، سبب شده خاله نصرت جل‌بافي را از سر گيرد.
خاله نصرت علاوه بر جل‌بافي، كار نگهداري و دوشيدن گوسفندان را هم خود انجام ميدهد اما ديگر توان به چرا بردن گوسفندان را ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید