۱۳۸۹ خرداد ۲۱, جمعه

کشف راز قدرت ملاتهای برنجی دیوار چین

کشف راز قدرت ملاتهای برنجی دیوار چین

 

۲۱ خرداد ۱۳۸۹


بررسی بخشی از ملات دیوار 600 ساله چین تایید کرد که این ملات ترکیبی از پودر آهک و عصاره برنج چسبناک است. ماده ای که حضور برنج در این ملات را آشکار کرد "آمیلوپسین"، کربوهیدرات ویژه بوده است.
 
به گفته متحصصان مردم طی گذشت زمان مواد مختلف دیگری از جمله اوره، خون و تخم مرغ را به ملات افزوده اند و از این رو حضور برنج در میان این ملات برای آنها پدیده ای شگفت آور نبوده است. برنج چسبناک که در دستور غذاهای ترش و شیرین چینی حضور دارد، نام گونه ای برنج دانه کوتاه آسیایی است که پس از پخته شدن چسبنده و خمیر مانند می شود.
 
با توجه به متون باستانی به جا مانده از چینی ها، دانشمندان از حضور ملات برنجی در چین در بیش از هزار و پانصد سال پیش آگاه بودند. در بسیاری از موارد این مصالح به کار گرفته شده دوام خود را حفظ کرده و از بسیاری از زلزله های بزرگ و یا حتی خطرهایی که به واسطه انسانها به وجود آمده است جان سالم به در برده اند. برای مثال بخشی از مقبره سلسله پادشاهی "مینگ" به اندازه ای قدرتمند و مقاوم است که حتی با استفاده از بولدوزر نیز نمی توان آسیبی به آن وارد کرد.
 
با این حال آنچه عامل قدرت اصلی این ملات به شمار می رفت، بر محققان پوشیده باقی مانده بود. از این رو دانشمندان با استفاده از تجزیه های شیمیایی، اسکن میکروسکوپهای الکترونی و دیگر شیوه های مطالعاتی دریافتند ترکیب آمیلوپسین برنج با کربنات کلسیم آهک منجر به تشکیل کریستالهایی از کربنات کلسیم می شوند که نسبت به کریستالهای رایج و معمولی در دیگر ملاتها از ابعاد کوچکتری برخوردارند.
 
نتیجه چنین ترکیبی ایجاد مخلوطی با اتصالات مستحکمتر و ضد آب است که توانایی آن در حفظ ویژگی هایش در طول زمان بالا خواهد بود. به گفته دانشمندان موسسه تکنولوژی ازمیر در ترکیه، این ملات در مقایسه با دیگر ملاتهایی که در جهان مورد استفاده قرار می گیرند از قدرت متوسطی برخوردار است اما توانایی این ملات در کنترل افت حجمی بسیار قابل توجه است.
 
در عین حال نتایج این بررسی های جدید که گزارش آن روز گذشته در نشریه Account of Chemical Reaserch منتشر شده است، نشان می دهد ملاتهای برنجی با گذشت زمان قوی تر می شوند زیرا واکنشهای شیمیایی کلیدی در این ملاتها در طی زمان ادامه پیدا می کنند.
 
بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، دانشمندان می گویند ملات برنجهای چسبناک تا کنون در پروژه های احیا آثار باستانی متعددی از قبیل پل 800 ساله "شوچانگ" مورد استفاده قرار گرفته است و نتایج این مطالعه جدید می تواند تاثیر این نوع از ملات را در پروژه های احیا و ترمیم آثار باستانی بهبود بخشد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید