۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

پست الكترونيكي ملي يا يك شوخي ملي

حسين كرماني - چندي پيش خبرگزاري‌ها به نقل از علي اصغر انصاري، معاون شركت فناوري اطلاعات براي چندمين بار اعلام كردند كه به‌زودي اي‌ميل ملي با دامنه iran.ir براي استفاده كاربران ايراني راه‌اندازي خواهد شد.
به اين مسئله از زواياي زيادي مي‌توان نگاه كرد.
خبر فوق را خبرگزاري مهر در تاريخ 12/3/1389 مخابره كرده و در گذشته عين اين اظهارات را انصاري در 17 آذر 1388 عنوان كرده بود. انصاري در اظهارات اخير خويش اشاره نكرده است كه از آن زمان تا‌كنون چرا اي‌ميل ملي آغاز به‌كار نكرده است و چرا اين پروژه براي بار دوم افتتاح مي‌شود؟ البته تنها تفاوت موجود در اين خبرها اين است كه حالا اعلام شده اين سرويس براي تمام كاربران ايراني قابل استفاده خواهد بود درحالي‌كه قبل از اين تنها مديران دولتي مي‌توانستند از آن استفاده كنند.
نگاهي به سابقه طرح ايجاد اي‌ميل ملي نكاتي ديگر را بر ما روشن مي‌كند. انصاري در فروردين 87 اعلام كرده بود كه 4500 نفر براي استفاده از سرويس اي‌ميل ملي ثبت نام كرده‌اند و سپس در آذر 88 اعلام كرد كه 3000 نفر براي استفاده از اين سرويس ثبت نام كرده‌اند و از آن زمان ترجيع‌بند تمام صحبت‌هاي وي آماده شدن شرايط براي استفاده تمامي كاربران از اين اي‌ميل بوده است. در اين مورد چند نكته قابل تأمل وجود دارد:
1- اين آمار ضد‌و نقيض چه چيزي را نشان مي‌دهد؟ با توجه به اين آمار، آيا در فاصله زماني بين فروردين 87 تا آذر 88، 1500 نفر درخواست خود را پس‌گرفته‌اند؟
2- پسوند ملي در اين پروژه به چه منظور به‌كار رفته است؟ اگر اين سرويس ملي است چرا از اول براي همگان قابل استفاده نبوده است و اگر نيست چرا پسوند ملي دارد؟
3- آمار كاربران اينترنت در ايران طبق آخرين آمار اعلام شده نزديك به 34 ميليون نفر است. شما 4500 را بر 34 ميليون تقسيم كنيد به چه نتيجه‌اي مي‌رسيد؟ چنين سرويسي بايد خيلي اعتماد به نفس داشته باشد تا حتي ادعاي محلي بودن داشته باشد چه برسد به ملي!
4- دليل اصرار بر استفاده از اي‌ميل ملي از سوي مسئولان امر مشخص نيست. يك دليل مي‌تواند نياز كاربران باشد اما كدام نياز؟ مسئولان آيا زحمت انجام يك طرح پيمايشي ساده را بر خود هموار كرده‌اند تا ببينند كه نيازهاي كاربران ايراني در حال حاضر چيست؟ آيا كاربران نيازهايي به‌مراتب ضروري‌تر از اي‌ميل ملي ندارند؟ دليل اجراي اين طرح آيا توجيه قطع كردن‌هاي متناوب سرويس‌هايي نظير ياهو و جي‌ميل نمي‌تواند باشد؟ يا دلايلي از اين دست. 

كاربران ايراني آيا از سرويس‌دهنده‌هاي ياهو و جي‌ميل ناراضي‌اند تا به اين طرح روي خوش نشان دهند؟ اين طرح آيا توانايي رقابت با اين غول‌ها را دارد و آيا در صورت اجرا به شكستي تمام‌عيار تبديل نخواهد شد؟
5- مسئولان بهتر است جزئيات بيشتري از اين طرح آماده اجرا، ارائه كنند؛ جزئياتي نظير فضاي اختصاص داده شده به هر كاربر، امكانات براي حفظ حريم خصوصي كاربر، ميزان امنيت اين سرويس و امثال آن تا كارشناسان بهتر بتوانند درباره اين موضوع به اظهارنظر بپردازند.
درنهايت با توجه به اين نكات و سرعت پايين اينترنت در ايران و اوضاع و احوال دسترسي به سايت‌هاي اينترنتي ايراني يا غيرايراني، اين طرح را تنها مي‌توان يك شوخي بچگانه تلقي كرد و معروض داشت كه: «از طلا بودن پشيمان گشته‌ايم، مرحمت فرموده ما را مس كنيد».

منبع : روزنامه همشهري

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید