۱۳۸۹ خرداد ۲۱, جمعه

جاسوسان دانشگاه کلن در خدمت سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان


Deutsche Welle.jpg
جاسوسان دانشگاه کلن در خدمت سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان


میلیون ‌ها نفر در سراسر جهان بی ‌صبرانه در انتظار آغاز رقابت‌ های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ هستند. گروهی از این منتظران، دانشجویان رشته‌ ورزش دانشگاه کُلن هستند که از مدت‌ ها قبل برای یواخیم لوو، سرمربی آلمان، "جاسوسی" می ‌کنند.
ماه‌ ها است که حدود ۵۰ دانشجوی رشته "علوم ورزشی" در دانشگاه کُلن آلمان، کاری جز تماشای مسابقات فوتبال ندارند. آنان مامور بررسی تمام بازی‌ های ۳۱ رقیب تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی پیش رو هستند. مارتین یدروزیاک، یکی از این دانشجویان، در حالی که بازی تیم‌ های مالی و غنا را بررسی می‌ کند، می‌گوید : الان این‌ جا یکی گل زد. من این را باید یاداشت کنم. خیلی از نکات باید یادداشت شوند، اما ما معمولا مهمترین‌ ها را ثبت می‌کنیم.
دانشجویان بر روی رایانه‌ های پیش ‌رویشان جدولی دارند که تمام صحنه‌ های مهم را کپی و به آن منتقل می‌کنند. معمولا برای هر بازی ۹۰ دقیقه ‌ای حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان صرف شده و تمام ریزه‌ کاری‌ ها با دقت و حوصله تجزیه و تحلیل می‌شوند.
اشتفان نوپ، مسئول پروژه می‌گوید : برای ما مهم است که بدانیم بازیکن ‌ها چگونه بازی را آغاز می‌کنند، چطور گل می‌ زنند، به چه صورت می‌ دوند، چند بار زمین می‌خورند و خصوصیات و کیفیت بازی‌ شان چگونه است. تمام این جزئیات برای ما مهم است تا بتوانیم از یک تیم و یک بازیکن یک نمایه درست کنیم. اشتفان نوپ و پروفسور یورگن بوشمن، رئیس او، تمام این اطلاعات را جمع‌ آوری می‌ کنند و در اختیار یوآخیم لوو، سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان می ‌گذراند.
به گفته‌ یورگن بوشمن تیم آلمان مسلما تنها با تکیه بر این اطلاعات نمی‌ تواند قهرمان جهان شود، اما کار ما می‌ تواند چند درصد در موفقیت بازیکنان تاثیر بگذارد.

آغاز همکاری رسمی

در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان پروژه‌ مشابهی انجام شد و اطلاعاتی در اختیار تیم ملی این کشور قرار گرفت. در یک ‌چهارم نهایی این رقابت‌ ها و هنگامی که دیدار تیم‌ های ملی آلمان و آرژانتین به ضربات پنالتی کشید، یِنس لِمان، دروازبان آلمان، تکه‌ کاغذی از جورابش در آورد که بعد ها بسیار معروف شد. این کاغذ دربردارنده‌ همان اطلاعاتی بود که تیمِ بررسی دانشگاه کلن در اختیار دروازبان آلمان گذاشته بود.
در این یادداشت نوشته شده بود که هر بازیکن آرژانتینی ضربه‌ پنالتی را معمولا به چه سمتی شوت می‌ کند. لمان با کمک این اطلاعات توانست توپ را مهار کند و دیدار یادشده که در پایان وقت ‌های اضافه یک بر یک به پایان رسیده بود، در نهایت ۴ بر ۲ به سود آلمان خاتمه یافت. دانشجویان دانشگاه کلن پس از آن همکاری خود با فدراسیون فوتبال آلمان را آغاز کردند؛ البته بدون دریافت دستمزد.
به گفته‌ یکی از دانشجویان، آنان در این پروژه با حوزه‌ هایی آشنا می‌شوند که به مراتب مهم ‌تر از درآمد مادی‌ است. از جمله این ‌که در رابطه با رشته تحصیلی‌ شان با برنامه ‌های جدید رایانه‌ ای آشنا می‌شوند یا روش کار با تیم ملی را از نزدیک می‌ بیند. این تجربیات برای آینده‌ شغلی این دانشجویان بسیار مهم است.
آغاز جام جهانی به معنای پایان کار تیمِ بررسی نیست. آنان هنگام برگزاری مسابقات نیز تمام بازی ‌ها را به دقت دنبال می‌کنند و نکات مشورتی خود را در اختیار سرمربی قرار می‌دهند.

منبع : رادیو صدای آلمان (دویچه وله)

جمعه 21 خرداد 1389 

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید