۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه

تابلوي «كارواجيو» كپي از آب در آمد

تابلويي كه گفته مي‌شد به «كارواجيو» تعلق دارد، احتمالا كپي برداري يكي از شاگردان كاراواجيو از يكي از آثارش است. 

 

به گزارش ايسنا، پس از آنكه روزنامه واتيكان از پيدا شدن تابلويي متعلق به «كارواجيو»، نقاش مشهور ايتاليايي، با گذشت قرن‌ها از مرگ وي در كليسايي در واتيكان خبر داد محققان اعلام كردند كه تابلو كشف شده احتمالا يك كپي از يكي از آثار اوست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تابلويي كه گمان مي‌شود به كارواجيو تعلق دارد در ابعاد 72 در 51 اينچ بوده و «شهادت سن لورنس» نام دارد.
محققان اعلام كرده‌اند كه اين تابلو از كيفيت بالاي آثار كارواجيو برخوردار نبوده و احتمالا توسط يكي از شاگردان كارواجيو از روي يكي از آثار وي كپي شده است.
محققان هم چنين ابراز اميدواري كرده‌اند كه شايد روزي تابلوي اصلي پيدا شود.
درحدود يك هفته قبل روزنامه واتيكان چاپ واتيكان از شناسايي تابلويي از كارواجيو در كليسايي در واتيكان خبر داد، اين درحالي است كه از چندين روز قبل از اين كشف، در چهارصدمين سالمرگ كارواجيو، نمايشگاه‌هاي زيادي از آثار وي در شهرهاي مختلف ايتاليا برپا شده بود.
در حدود سه هفته قبل نيز بقاياي استخوان‌هاي كارواجيو در قلعه‌اي در شهر كوچك پورتو اركوله، شهري كه كارواجيو 400 سال پيش در آن فوت كرد، به نمايش درآمدند، اين درحالي است كه با گذشت قرن‌ها از مرگ كارواجيو، هنوز علت مرگ وي، يك راز به شمار مي‌رود.
كارواجيو كه زندگي ناآرامي داشت، در سن 39 سالگي فوت كرده و هيچ فرزندي نيز نداشته است.
به همين دليل، محققان براي تعيين هويت وي DNA به‌دست آمده از استخوان‌هاي كشف شد را با DNA به‌دست آمده از نزديكان وي مقايسه كردند.
چند روز قبل از نمايش بقاياي استخوان‌هاي كارواجيو نيز يكي از تابلوهاي وي كه «بوسه يهودا» نام دارد و سال‌ها قبل از موزه‌اي در اوكراين سرقت‌شده بود، توسط پليس آلمان در شهر برلين پيدا شد.
در حدود يك ماه قبل نيز با گذشت 400 سال از مرگ كارواجيو، نمايشگاهي از آثار وي در نمايشگاهي در شهر رم به نمايش در آمدند.
در اين نمايشگاه 30 اثر از كارواجيو به نمايش در آمدند، اين درحالي است كه كارشناسان هنر نقاشي، كارواجيو را نقاشي مي‌دانند كه تاريخ اين هنر را تغيير داده و شاهكارهايش تاثير زيادي بر آثار نقاشان پس از وي از جمله رامبراند داشته است.
در سال 2007 نيز يك مرمت‌كار ايتاليايي ادعا كرده است نقاشي‌ كه سابق بر اين به‌عنوان كار كپي تلقي مي‌شد، كار اصلي كارواجيو نقاشي ايتاليايي دوره‌ي باروك است.
اين ادعاي «روبرتا لاپوچي» سر و صداي زياد در دنياي هنر به‌وجود آورده، اختلاف بر سر اين مساله است كه آيا كارواجيو گاهي اوقات يك اثر را دوبار مي‌كشيده يا خير.
لاپوچي كه پس از بررسي‌هاي خود شش ماه پيش اين اثر را كپي اعلام كرده بود به تازگي به اين نتيجه رسيده است كه زير لايه‌هاي رويي و ترميم شده‌ي اثر، طرح اوليه‌يي از نسخه‌ي نهايي كار وجود دارد.
به‌گفته‌ي لاپوچي‌، بخش اعظمي از اين تابلو «نوشته‌هاي سنت ژروم» مانند سنت جان و اشياي روي ميز كار خود كارواجيو است. اما اين كار توسط شخص ديگري در قرون 18 و 19 كامل شده است.
وي مي‌گويد يكي از دلايلي كه كارواجيو اين كار را نيمه تمام رها كرده مي‌تواند اين مساله باشد كه او پس از رساندن اين طرح اوليه به اين قسمت تصميم گرفته است مستقيما به كشيدن طرح نهايي بپردازد.
اما به گفته‌ي كارشناسان تابلويي كه لاپوچي آن را بررسي كرده كيفيت كارهاي كارواجيو را ندارد.
اين تابلو به يك مجموعه‌دار شخصي به نام مالتا تعلق دارد.
وي اين تابلو را به آزمايشگاه لاپوچي ‌فرستاده تا او آن‌را براي نمايشگاهي كه قرار بوده در آن دو اثر اصل و كپي در كنار هم در معرض ديد عموم قرار گيرند تميز و آماده كند.
با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید