۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه

بهمن محصص هنرمند مجسمه‌ساز از دنيا رفت

بهمن محصص ـ هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز ـ در 79 سالگي در رم از دنيا رفت.
به گزارش خبرنگار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محصص كه از هنرمندان پيشرو و جريان‌ساز در هنرهاي تجسمي ايران بود، شامگاه گذشته ـ 6 مرداد ماه ـ در منزل مسكوني در شهر رم ـ ايتاليا ـ از دنيا رفت. 


گفته مي‌شود دليل مرگ اين هنرمند، به دليل كهولت سن و عوارض ناشي از بيماري ريوي بوده كه گرماي بي‌سابقه‌ي هواي رم نيز بيماري وي را تشديد كرده بود.
محصص متولد 1310 رشت بود كه در طي سال‌هاي گذشته بارها به خانه‌اش در تهران رفت‌وآمد داشت، اين درحالي بود كه بسياري از دوستانش هم از او بي‌خبر بودند.

به گزارش ايسنا، محصص در 1333 به اروپا سفر کرده و در ايتاليا ساکن شد و در آکادمي هنر”رم ” , مدتي نزد ” فروچيو فراتزي ” به آموختن هنر مشغول شد. حاصل اين دوره از زندگي محصص چندين نمايشگاه گروهي و انفرادي در داخل و خارج ايتاليا و شرکت در نمايشگاه‌هايي چون بينال ( دوسالانه ) ونيز , سائو پائولو و پاريس بود.
بهمن محصص، هنرمند آوانگاردي است كه گفته مي‌شود آن‌قدر پيشرو بود كه هيچ‌كس نتوانست ادامه دهند‌ه‌ي راهش باشد. وي را گرچه تحت تاثير پيكاسو مي‌دانند، اما منتقدان اذعان دارند نقاشي‌ها و مجسمه‌هايش بي‌شك از روحيه يك نقاش ايراني خبر مي‌دهند.
قرار بود موزه هنرهاي معاصر تهران نمايشگاهي از آثار اين هنرمند پيشرو را در گالري‌هاي اين موزه به نمايش درآورد اما اين برنامه عملي نشد و چندي بعد بخشي از نقاشي‌هاي محصص از گنجينه‌ي موزه‌ي جهان‌نما کاخ نياوران خارج و رونمايي شدند.
محصص همچنين نمايشگاه‌هاى انفرادى و گروهي در تهران، رم، ميلان، فلورانس، كان، پاريس، بيروت، ژنو و... برپا كرده و آثاري از "ايتالو كالوينو"، "لوييچى پيراندللو"، "مالا پارته" و "ژان ژنه" و... به قلم وي به فارسي برگردانده شده است. 


یادش گرامی باد.
با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید