۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

كشف گورهايي متعلق به عصرآهن در گمانه‌زني روستاي زرين‌آباد ساري

سرپرست گروه گمانه‌زني در روستاي زرين‌آباد ساري از كشف شش گور متعلق به عصرآهن در پايان دوره‌ي تعيين حريم اين محوطه خبر داد. 
 
عبدالمطلب شريفي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: گمانه‌زني در روستاي زرين‌آباد از ارديبهشت‌ماه امسال آغاز شد و در اين مدت، شش گور متعلق به عصرآهن كشف شدند كه يكي از آن‌ها به دوره‌ي عصرآهن II و بقيه به عصرآهن III مربوط بودند.
او توضيح داد: در گور مربوط به عصرآهن II يك تدفين با شيوه‌ي جنيني و اشيايي بالاي سر آن يافت شد. هم‌چنين بقيه‌ي گورها شامل تدفين طاقباز و گورخمره بودند. در اين گورها اشيايي از فلز، نقره، مفرغ و سفال نيز وجود داشتند.
وي اظهار كرد: بقاياي معماري از يك قلعه‌ي ساساني نيز در روستاي زرين‌آباد كشف شد. اين بنا، معماري منسجم و مستحكمي از آجرهايي با ابعاد بزرگ دارد.
به گفته‌ي شريفي، در اين محوطه، اشيايي از دوره‌ي اشكاني به‌صورت پراكنده كشف شدند.
اين باستان‌شناس ادامه داد: امسال فقط برنامه‌ي تعيين حريم را در كارها داشتيم. به همين دليل، كم‌تر به عرصه‌ي اثر وارد شديم. اكنون نيز 80 درصد كار تعيين حريم به پايان رسيده و بيش از 50 هكتار عرصه‌ي اين محوطه تعيين شده است.
وي با اشاره به اين‌كه مطالعات انسان‌شناسي روي اسكلت‌هاي پيداشده انجام مي‌شود، افزود: سال آينده، تكميل تعيين حريم، لايه‌نگاري و كاوش فصل نخست اين بخش از روستاي زرين‌آباد انجام خواهد شد.
با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید