۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

بازي‌هاي سنتي و قوميتي ويژگي‌هاي خاصي دارند

یك پژوهش‌گر در زمينه‌ي بازي‌هاي سنتي تهران قديم گفت: بازي‌هاي سنتي، قوميتي و منطقه‌يي ويژگي‌هاي خاص و فعاليت‌هاي ويژه‌اي دارند. 


ناهيد مهدوي اصل در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: هر منطقه داراي بازي‌هايي با ويژگي‌ خاص است، اما بازي‌هاي تهران قديم ويژگي خاص ندارند، ولي فعاليت‌هايي كه در آن‌ها بازي انجام مي‌شود، نسبت به فعاليت‌هايي كه در ديگر استان‌ها انجام مي‌شود، قدري لطيف‌تر و فضا مهياتر است و بچه‌ها بيش‌تر مي‌توانند با‌ آن‌ها ارتباط برقرار كنند.
وي «كش‌بازي» را كه در گذشته توسط دختران تهراني بازي مي‌شد، نمونه‌اي از بازي‌هاي سنتي تهران قديم دانست و بيان كرد: اكنون هم مي‌توان قدري در روند بازي‌ها تغيير و تحول ايجاد كرد و آن‌ها را در زمان حال نيز انجام داد؛ ولي در استان‌هاي ديگر اين تغيير و تحولات زياد است و بچه‌ها كم‌تر مي‌توانند با بازي‌ها ارتباط برقرار كنند.
او كه درباره‌ي بازي‌هاي سنتي تهران قديم پژوهش و مطالعه مي‌كند و قرار است پس از تصويرگري اين بازي‌ها، آن‌ها را در كتابي منتشر كند، درباره‌ي كش‌بازي توضيح داد: سه نفر با يك تكه كش بازي مي‌كردند؛ دو نفر در دو سمت پاي خود كش را قرار مي‌دادند و نفر سوم از روي آن مي‌پريد. در هر مرحله، كش بالاتر مي‌رفت تا زير بغل بچه‌ها مي‌رسيد. اين بازي دقت و فعاليت بدني زيادي براي كنترل كش نياز داشت، به‌گونه‌اي كه سه نفر بازي‌كن چنان درگير بازي مي‌شدند و بازي براي‌شان جاذبه داشت كه ممكن بود ساعت‌ها طول بكشد.
وي اين بازي را يك بازي ساده و بدون نياز به ابزار خاص و كم‌هزينه دانست و اظهار كرد: ما مي‌توانيم با دو متر كش ساده، فعاليتي هيجان‌انگيز را بين مردم ايجاد كنيم تا منفعل شدن مردم كه به‌مرور در حال تبديل شدن به يك معضل اجتماعي است، حل شود.
مهدوي اصل گفت: اكنون مي‌بينيم كه در برنامه‌هاي ورزشي كشورهاي خارجي، بحث «كش» يكي از بهترين متدهاي ورزشي است كه مي‌تواند فيزيك بدن را به فعاليت درآورد، ولي ما با وجود داشتن اين پيشينه در فرهنگ‌مان از آن استفاده نمي‌كنيم.
او با اشاره پژوهش خود درباره‌ي بازي‌هاي سنتي تهران قديم، بيان كرد: تا كنون روي 25 بازي كار پژوهش كرده‌ام؛ اما با توجه به اين‌كه پژوهش هم‌چنان ادامه دارد، شايد تعداد آن‌ها به 50 بازي برسد.
وي «گانيه»، «استوپ تفنگي»، «استوپ هوايي»، «استوپ ماشيني»، «استوپ نشستي» و «پينوكيو» را از جمله بازي‌هاي ساده و قديمي در تهران دانست.
با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید