۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

شهر پترا از عجایب هفتگانه جدید دنیا


در سال ۲۰۰۷ میلادی، ۷ اثر برجسته به عنوان عجایب هفتگانه عجیب انتخاب شدند. این آثار عبارتند از
  • چیچن ایتزا در مکزیک
  • مجسمه مسیح در برزیل
  • کلوسیوم در ایتالیا
  • دیوار بزرگ چین در چین
  • ماچو پیچو در پرو
  • شهر باستانی پترا در اردن
  • تاج محل در هند

در این پست با شهر زیبای پترا بیشتر آشنا میشیم.



براي 600 سال فكر ميكردند اين شهر در ميان بيابان اردن گم شده،‌مانند قاره گمشده آتلانتيس ....  يك مكتشف سوئيسي كه تصميم گرفته بود آنرا پيدا كند، از جاده اي باريك، از ميان كوههاي سنگي كوير سفر كرد. تصور كنيد هيجان را وقتي براي اولين بار به پترا رسيد و اين منظره را در قرن نوزدهم مشاهده كرد!

اين شهر در 226 كيلومتري شهر امان پايتخت اردن قرار گرفته و يونانيان آنرا پترا ناميده اند يعني سنگ، ترجمه عبري آن سلع است و ترجمه عربي آن رقيم.اهالي اين شهر به قوم نبط مشهورند. برخي مورخان قوم نبط را همان اصحاب كهف ميدانند.
اينجا ابتداي راه ورود به شهر گمشده است. راه سمت راست براي افراديست كه پياده در مسير حركت مي كنند و راه سمت چپ براي درشكه سواران.
شهر پترا دره ها و گذرگاه هايي به عمق 2000 متر و طول يك كيلومتر به نام تنگه دارد. در دو طرف تنگه پترا كتيبه هاي باستاني حكاكي شده و صدها ساختمان، آرامگاه، سالن و تالارهاي تدفين مردگان، معابد و پرستش گاهه و تخته سنگهاي كنده كاري شده از دورانهاي گذشته وجود دارد. در ارتفاعات جبل هارون آرامگاه هارون برادر موسي قرار دارد.
پترا حدود قرن ششم قبل از ميلاد مسيح در زمان امپراطوري ايران به وسيله قومي به نام نبطي ها ساخته شده است.حدود 60 سال پس از ميلاد مسيح، پترا تسخير شد و در حيطه امپراطوري روم در آمد.

معبد پترا يك پرستشگاه به سبك يوناني - HELLENIC با ارتفاع 42 متر است كه آنرا گنجينه نيز مي نامند.اين معبد در ميان ساختمانهاي مجلل و با شكوه در پترا كه همگي آنها در سنگ تراشيده شده اند، بي همتاست.
رنگهاي روي سنگها طبيعي هستند. تركيبات زمين شناسي شن و ماسه اين رنگهاي زيبا و طبيعي را بوجود آورده اند. 
آمفي تئاتر بزرگ شهر مثل ساير بناهاي شهر به صورت يك تكه در دل كوه به شيوه يوناني - رومي تراشيده شده و ظرفيت  چهار هزار نفر را دارد


با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید