۱۳۸۹ تیر ۱۱, جمعه

برخلاف متون تاریخی ، ملکه کلئوپاترا با سم خودکشی کرده است

برخلاف يافته‌هاي پيشين، علت مرگ كلئوپاترا، نيش افعي نبوده و وي با سم خودكشي كرده است. 
 
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تحقيقات جديد محققان نشان مي‌دهد كه برخلاف يافته‌هاي پيشين و هم‌چنين متون تاريخي، مرگ ملكه مشهور مصري، كلئوپاترا براثر نيش افعي نبوده و وي با استفاده از نوعي زهر خودكشي كرده است.
به گزارش ديسكاوري، پرفسور كريستف شيفر، از تاريخدانان برجسته‌ي جهان در جريان سال‌ها بررسي متون تاريخي به اين نتيجه رسيده كه مرگ كلئوپاترا در حدود سال 30 پيش از ميلاد مسيح (ع)، بسيار سريع و بدون درد بوده، اين درحالي است كه سم افعي نمي‌تواند انسان را در زماني كمتر از 45 دقيقه بكشد و از سوي ديگر بسيار دردناك بوده و قبل از مرگ شخص را كور و فلج مي‌كند.
هم‌چنين براساس گفته‌هاي مورخ مشهور رومي، كاسيوس ديو، كه داستان زندگي و مرگ كلوپاترا را دو قرن پس از مرگ وي نوشته است، خودكشي كلوپاترا در فصل تابستان صورت گرفته است.
اين درحالي است كه مار افعي در هواي گرم و آن هم در كشور مصر توانايي تحرك و نيش‌زدن را ندارد.
پرفسور شيفر هم‌چنين با مطالعه اسناد تاريخي به اين نتيجه رسيده كه كلوپاترا در زمينه‌ي استفاده از سموم اطلاعات زيادي داشته و براي خودكشي از سمي كه تركيبي از ترياك، دانه بلوط و گياه شوكران بوده، استفاده كرده است.
در دسامبر2009 نيز باستان‌شناسان مصري موفق شدند، دروازه‌ي دو برج گرانيتي معبدي را كه بخشي از مجموعه كاخ‌هاي كلئوپاترا بوده ست، از اعماق آب‌هاي بندر اسكندريه خارج كنند.
غواصان و باستان‌شناسان زير آب، براي خارج كردن اين اثر از يك چرثقيل بزرگ و طناب‌هاي محكم استفاده كردند تا بتوانند اين شيء عظيم ‌9 تني را كه ‌4 و 7 دهم فوت ارتفاع دارد، از آب خارج كنند.
محققان بر اين باورند كه اين معبد در نزديكي كاخ‌هايي قرار دارد كه حدود ‌2100 سال پيش در شهر اسكندريه به كلئوپاترا تعلق داشته‌اند.
در آوريل 2009 نيز باستان‌شناسان در محوطه‌اي تاريخي در منطقه‌ي ابوسير در نزديكي مرز ليبي در شمال مصر، موفق به كشف يك صخره‌ي سنگي شدند كه براساس متون تاريخي مي‌تواند مقبره‌ي كلئوپاترا و معشوق رومي‌اش، مارك آنتوني باشد.
طبق متون تاريخي، مقبره‌ي كلئوپاترا و مارك آنتوني در منطقه‌ي اسكندريه و مشرف به درياي مديترانه است و گنجينه‌هاي ارزشمندي دارد.
باستانشناسان بر اين باورند كه كشف مقبره‌ي كلئوپاترا و مارك آنتوني ميتواند بزرگ‌ترين كشف تاريخي كشور مصر پس از كشف مقبره‌ي توتانخامون در سال 1922 ميلادي لقب بگيرد.
هواس بر اين باور است كه با كشف مقبره‌ي كلئوپاترا و مارك آنتوني به بسياري از پرسش‌ها درباره‌ي اهرام ثلاثه و قدمت مجسمه‌ي ابوالهول كه برخي آن را يك شاهكار معماري 10هزار ساله مي‌دانند، پاسخ داده خواهد شد.
هرچند تلاش‌ها براي كشف مقبره‌ي كلئوپاترا از زمان تصرف مصر توسط ناپلئون بناپارت و حدود يك قرن پيش آغاز شده‌اند، اما تلاش‌هاي جديد براي كشف اين مقبره از مدتي پيش، با ايجاد سه گروه 40 نفره از باستان‌شناسان حرفه‌يي با جديد‌ترين تجهيزات آغاز شدند و پيش‌بيني مي‌شود، در روزهاي آينده خبرهاي بسيار مهمي در اين زمينه به گوش جهانيان برسند.
زندگي ملكه‌ي مصري ـ كلئوپاترا ـ و معشوق او ـ مارك آنتوني ـ حدود دوهزار سال پيش، در طي قرن‌ها الهام‌بخش شاعران و نويسندگان فراواني بوده است. در سال 1963 ميلادي نيز فيلمي از زندگي او با بازي اليزابت تايلور در نقش كلئوپاترا بر پرده‌ي سينماها رفت.
با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید