۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

سن حیات چند سلولی قدیمی تر از تصورات

گروهی از پژوهشگران بین المللی با کشف بقایای فسیلی جانداران چندسلولی دریافتند که قدمت حیات بر روی سیاره زمین بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون تصور می شد.
چند سلولی

تاکنون اعتقاد بر این بود که تا 600 میلیون سال قبل زمین تنها میزبان ارگانیسمهای تک سلولی بوده است. در 600 میلیون سال قبل پدیده "انفجار کامبرین" روی دارد که در مدت آن با افزایش سطح اکسیژن در اتمسفر، زمین آمادگی پذیرایی از اشکال متنوعی از حیات شد.

 
اکنون گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی دانشگاه پویتیر در فرانسه با کشف 250 فسیل جانداران چندسلولی در کشور گابن دریافتند که عمر این فسیلها به بیش از 1/2 میلیارد سال می رسد و بنابراین حیات چندسلولی بسیار زودتر از آن چیزی که تاکنون تصور می شد در روی زمین آغاز شده است.
 
تاریخ زمین نشان می دهد که حیات در روی این سیاره از 5/3 میلیارد سال قبل با پیدایش اولین جانداران تک سلولی بدون هسته (پروکاریوتها) آغاز شد و بعدها به این گروه، جانداران تک سلولی دارای هسته (یوکاریوتها) افزوده شد.
 
اکنون این کشف جدید نشان می دهد که پیدایش اشکال جدید حیات به شکل جانوران چند سلولی به جای 600 میلیون سال قبل از 1/ 2 میلیارد سال قبل و در دوره نزدیک به "حادثه بزرگ اکسیداسیون" آغاز شده است. در این دوره که از حدود 4/2 میلیارد سال آغاز شد حجم اکسیژن اتمسفر به میزانی بالاتر از سطح اکسیژن در دوران انفجار کامبرین رسیده بود.
 
براساس گزارش نیچر، این محققان با استفاده از روش اندازه گیری ایزوتوپهای گوگرد در این فسیلهای حداکثر 12 سانتیمتری و همچنین با بهره گیری از تکنیکهای اسکن سه بعدی و میکروکرتوموگرافی پرتوهای ایکس موفق شدند بدون آسیب رساندن به ساختار درونی فسیلها سن آنها را تعیین کنند.

 
با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید