۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

چگونگی تشکیل ستارگان پس از بیگ بنگ (عکس)

ستاره شناسان آمریکایی در بررسیهای خود موفق شدند چگونگی تشکیل اولین ستارگان پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) را به صورت شبیه سازیهای رایانه ای نشان دهند.


بیگ بنگ

دانشمندان دانشگاه کلمبیا در نیویورک در خصوص نتایج این تحقیقات اظهار داشتند: "حدود 7/13 میلیارد سال قبل، بیگ بنگ جهان را ایجاد کرد، تا حدود 5/1 میلیارد سال جهان کاملا تاریک و اقیانوسی از اتمهای داغ هیدروژن و یونهای منفی هیدروژن تمام جهان را در بر گرفته بود. سپس اتمها و یونها با هم ترکیب شدند و مولکولهای هیدروژن را شکل دادند. مولکولهای هیدروژن ابرهای گازی را تشکیل دادند و زمانی که سرد شدند اولین ستارگان را ایجاد کردند."





به گفته این محققان، درک چگونگی تشکیل ستارگان اولیه یکی از مسائل مهم فیزیک نجوم است. فرضیه ها نشان می دهد که این ستارگان از توده های ابری بسیار داغ از دو گاز اولیه هیدروژن و هلیم تشکیل شده اند.
 
براساس گزارش ساینس، این تحقیقات نشان می دهد که در فرایند سرد شدن این دو گاز برای تشکیل ستارگان اولیه غول پیکر، برخوردهایی که میان یونهای مثبت و منفی این گازها رخ داد گامی کلیدی به شمار می روند. با این برخوردها، مولکولهای هیدروژن (H2) تشکیل شدند.
 
این محققان با انجام شبیه سازیهای رایانه ای، این برخوردها را بازسازی کرده و به روشی واضح نشان دادند که فرایند سردشدگی این گازها از طریق چرخشهای اتمهای پیرامون توده های گازی اولیه در انرژی پایین اتفاق افتاده است.
 
در این سردشدگی، گازها به هم فشرده شدند که حاصل این فرایند، ستارگان اولیه ای بودند که وجود آنها برای تکامل کیهانی در مراحل بعدی اهمیت ویژه ای داشت.

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید