۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

خاطرات کاشف آفریقا رمزگشایی شد

 اسرار تجربیات و تفکرات "دیوید لیوینگستون" درباره آفریقا برای اولین بار و با کمک بهبود یافتن تکنیک عکاسی چند طیفی آشکار خواهند شد.

مهر: تا کنون تاریخدانان باید از نسخه ای به سختی ویرایش شده از خاطرات "دیوید لیوینگستون" به نام "آخرین یادداشتهای دیوید لیوینگستون" استفاده می کردند که یک سال پس از مرگ وی در سال 1873 توسط دوستش جمع آوری و منتشر شد. اما اکنون تاریخدانان قادر خواهند بود گفته های واقعی وی را در آخرین سفرش برای یافتن سرچشمه رودخانه نیل بخوانند.
 
لیوینگستون پزشک اسکاتلندی و کاشف اکثر مناطق مرکزی و جنوبی قاره آفریقا از جمله دریاچه تانگانیکا، آبشار ویکتوریا، رودخانه زامبز و دریاچه نیامی به شمار می رود که برای مبارزه با برده داری نیز تلاشهای بسیاری کرده است.
 
بیشتر نامه های لیوینگستون به دوستش "هوراس والر" به دلیل کمبود کاغذ و استفاده از روزنامه و برگه های کنده شده از مجلات یا کتابها کاملا ناخوانا هستند زیرا وی با دستخطی نامرتب گفته ها و تفکراتش را به شکلی شتابزده میان نوشته های روزنامه یا کتاب می نوشته است. در عین حال با گذشت 140 سال از زمانی که وی این نامه ها را نگاشته، جوهری که وی از توتهای وحشی به دست می آورده و با کمک آن می نوشته رنگ خود را از دست داده و ناپدید شده اند.
ادامه





اکنون محققان با استفاده از تکنیک تصویربرداری نوینی توانسته اند وضوح دست خط وی بر روی کاغذها را تقویت کرده و در عین حال به آرامی خطوط چاپی صفحات روزنامه ها یا کتابهایی که وی بر روی آنها می نوشته است را محو کنند. این عمل با ثبت 12 عکس مجزا از هر یک از نامه ها و قرار دادن هر یک از آنها در معرض طول موجهای مختلفی از نور، از ماورا بنفش آبی تا نور مرئی و مادون قرمز، انجام می گیرد.
 
با قرار دادن این 12 تصویر در نرم افزار تحلیل تصویری، الگوریتم نرم افزار بهترین سایه روشن از متون نوشته شده توسط لیوینگستون را انتخاب کرده و ارائه می کند. تا کنون از این شیوه تصویربرداری برای بهبود دادن اسناد تاریخی آسیب پذیری از جمله نسخه خطی نظریه مشهور ارشمیدس و بخشی از بیانیه استقلال آمریکا استفاده شده است.
 
طول موجهای مختلف نور بخشهای متفاوتی از متن را نمایان می کنند و از این رو دست نوشته های لیوینگستون در زیر نور مادون قرمز بسیار آشکارتر از نور آبی هستند. محققان ابتدا نامه ای را که در سال 1871 از روستایی دورافتاده که اکنون جمهوری کنگو نام دارد، نگاشته شده بود را رمز گشایی کردند. نامه ها نشان می دهند لیوینگستون در تاریخ 5 فوریه 1871 به شدت بیمار بوده و از گرمای شدید و بیماری های مناطق گرمسیری در عذاب بوده است.
 
بر اساس گزارش نیوساینتیست، قدم بعدی رمزگشایی از خاطرات 140 صفحه ای لیوینگستون است که به احتمال زیاد تا 18 ماه آینده به اتمام خواهد رسید.
با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید