۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

كشف جسد 10 هزار ساله يك كودك در مكزيك


جسد كودكي با قدمت 10 هزار سال در غاري در مكزيك كشف شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته، باستان‌شناسان آلماني در جريان كاوش‌هاي خود در غاري در ايالت كوانيتانا روو در شرق مكزيك موفق به كشف جسد 10 هزار ساله يك كودك شدند.
به گزارش رويتر، اين جسد به يك پسر بچه‌ تعلق داشته و در عمق 27 فوتي از سطح زمين كشف شده و مي‌توان آنرا يكي از قديمي‌ترين اجساد كشف شده در قاره آمريكا لقب داد، اين درحالي است كه كاوش دراين غار از سال 2006 و در پي كشف يك اسكلت كه از آن به عنوان سندي بر مهاجرت انسان‌ها در هزاران سال قبل نامبرده مي‌شود، آغاز شده است.
چند روز قبل نيز در جريان ساخت تونل مترو در شهر مكزيكوسيتي ــ پايتخت مكزيك ــ بقاياي اجساد 50 كودك از تمدن آزتك در شرايطي كه برخي از آن‌ها در خمره‌هاي بزرگ سفالي قرار داشتند، كشف شد.
در محل كشف اجساد اين كودكان با قدمتي حدود پنج قرن، بقاياي چند خانه و 10 قبر ديگر نيز كشف شد كه به انسان‌هاي بالغ تعلق دارند. در سال 2008 ميلادي نيز در جريان ساخت تونل‌هاي مترو در مكزيكوسيتي، بقاياي شهري از آزتك‌ها و آثاري از مردم تمدني ناشناخته از هزاره‌ي دوم پيش از ميلاد مسيح (ع) كشف شد.
در حدود سه هفته قبل نيز باستان‌شناسان مكزيكي در جريان كاوشهاي خود در بقاياي شهر تاريخي «تيهو تيهو كان» اين كشور كه در شمال مكزيكوسيتي قرار دارد، موفق به كشف تونلي شدند كه به نظر مي‌رسد مقبره حكمرانان اين شهر تاريخي بوده و يا به مقبره‌هاي زيرزميني آنها راه دارد.
كشف اين تونل از آنجا اهميت دارد كه با وجود گذشت يك قرن از كشف شهر تاريخي تيهو تيهو كان، هنوز سوالات زيادي درباره‌ي ساختار جامعه‌اي كه مردمان آن هرم‌هاي بزرگي براي ستايش ماه و خورشيد مي‌ساختند، بي‌پاسخ مانده است.
كمتر از سه ماه قبل نيز دولت مكزيك اعلام كرد در قالب پروژه‌اي كه اجراي آن بين سه تا پنج سال به طول مي‌انجامد، تمامي آثار تاريخي موجود در اين كشور را كه بخش اعظم آنها از تمدن‌هاي مايا، اينكا و آزتك بر جاي مانده‌اند ديجيتالي مي‌كند.
در ماه آوريل نيز بقاياي يك شهر تاريخي كه در قلب يكي از امپراطوري‌هاي باستاني كشور مكزيك قرار دارد، در مركز استان ميچوآكان اين كشور توسط باستان‌شناسان دانشگاه ايالتي كلرادو آمريكا كشف شد.
اين شهر كه باستان‌شناسان به آن لقب «شهر گمشده» را داده‌اند، به امپراطوري پورپچيا تعلق دارد، كه در زمان حمله‌ي اروپاييان كنترل بخش‌هايي از غرب مكزيك را در دست داشته است.
در ماه ژانويه نيز مجسمه‌اي متعلق به يكي از حاكمان تمدن مايا كه به شكل يك ستون بود در محوطه‌اي تاريخي در جنوب مكزيك كشف شد.
سال گذشته نيز هرمي تاريخي كه در فاصله‌ي بين سال‌هاي 300 تا 850 ميلادي ساخته شد در مكزيك كشف شد.
كشور مكزيك آثار تاريخي زيادي را از تمدن‌هاي باستاني قاره‌ي آمريكا به‌ويژه سه تمدن مايا، اينكا و آزتك در خود جاي داده است.
اين كشور يكي از غني‌ترين كشورهاي جهان از نظر دارا‌ بودن محوطه‌هاي تاريخي و طبيعي است كه از ميان آنها، 29 اثر در فهرست ميراث جهاني سازمان يونسكو به ثبت رسيده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید