۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

دشت ميشان در دامنه الوند تهديد مي‌شود

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ درياچه مصنوعي ماهيگيري ميشان همدان درحالي ميان چمنزار کوهستاني الوند احداث مي‌شود که انتقادات زيادي درباره ساخت آن وجود دارد. يک عضو شوراي اسلامي شهر همدان معتقد است که ساخت اين درياچه علاوه بر مشکلات زيست‌محيطي، منظر و بستر طبيعي الوند را هم تهديد مي‌کند.
 
به گزارش CHN درياچه مصنوعي ماهيگيري ميشان در ارتفاع 2700 متري و در ميدان ميشان ساخته مي‌شود. در حال حاضر مراحل ساخت آن آغاز شده اما ابهامات زيادي در نحوه آبگيري و ميزان مداخله آن در بستر طبيعي دشت ميشان وجود دارد.
 
«مهرنوش نجفي راغب»، عضو شوراي اسلامي شهر همدان و عضو کميسيون ماده 7 فضاي سبز با انتقاد از ساخت درياچه ماهيگيري در دشت ميشان به CHN گفت: «معمولا درياچه‌هاي مصنوعي ماهيگيري آلاينده‌هاي زيست‌محيطي دارند و هنوز معلوم نيست که وزارت بهداشت و مسئولان مربوطه آن در همدان مجوزه‌هاي ساخت اين درياچه را بررسي کردند يا نه.»
 
وي در ادامه گفت: «يکي از موارد نگران‌کننده در ساخت اين درياچه مصنوعي، استفاده از چشمه ميشان است. اين چشمه امروز حق آباد باغ‌دارهاي اطراف گنج‌نامه بوده و به همين علت استفاده از آن مي‌تواند خطري جدي براي باغ‌دارها باشد.»
 
اين عضو کميسيون ماده 7 فضاي سبز در ادامه افزود: «بارها گفته شده که قرار نيست از چشمه ميشان استفاده شود، اما دارند اين کار را انجام مي‌دهند. استفاده از اين چشمه علاوه بر جلوگيري از حق آب باغ‌دارها باعث خشک شدن چمن‌زار ميشان هم مي‌شود.»
 
به گفته وي جهادکشاورزي در اقدامي تازه با نصب لوله‌هاي آب از چشمه‌ پايين به طرف باغ‌هاي گنج‌نامه، قصد تامين آب باغ‌داري اين منطقه را دارد. اين درحالي است که اين باغ‌ها از مدت‌ها قبل از طريق چشمه ميشان تامين آب مي‌شدند.
 
از سوي ديگر احداث لوله‌هاي آب منظر طبيعي دشت را به ‌هم مي‌زند و از آنجايي که اين درياچه در دامنه البرز ساخته مي‌شود، تهديدي جدي براي اين منطقه محسوب مي‌شود.
 
نجفي‌ راغب درباره مجوز احداث اين درياچه گفت: «از آنجايي که اين درياچه در کوه و دامنه الوند ساخته مي‌شود، مجوز آن ارتباطي با شوراي اسلامي شهر همدان يا شهرداري ندارد و محيط زيست و منابع طبيعي بايد مجوز آن را صادر کنند. همچنين از آنجايي که درياچه براي ماهيگيري ساخته مي‌شود، شيلات نيز بايد روي آن نظارت داشته باشد و وزارت بهداشت هم مجوز‌هاي ساخت آن را بررسي کند.»
 
به گفته وي شنيده‌ها حاکي از آن است که در ساخت اين درياچه نظر کارشناس محيط زيست رعايت نشده است.
 
درياچه ماهيگيري بخش ديگري از پروژه تفريحي و ورزشي تله‌کابين همدان است. اين پروژه که توسط بخش خصوصي ساخته مي‌شود داراي بخش‌هاي مختلفي از جمله هتل، رستوران و ... است.
 
پروژه تفريحي تله‌کابين گنج‌نامه همدان بدون استعلام از محيط زيست آغاز شد. قربان‌علي محمدپور، رئيس سازمان محيط زيست همدان دراين‌باره به CHN مي‌گويد: «پروژه تله‌کابين همدان پيش از تائيد از سوي سازمان محيط زيست، 85 درصد پيشرفت فيزيکي داشت. بر همين اساس اين سازمان اجازه ادامه فعاليت را نداد و بعد از وقفه‌اي که به دليل بررسي کارشناسي در کار ايجاد شد، تنها در مسير مبدا به مقصد رعايت نکات زيست محيطي مورد تاييد سازمان محيط زيست قرارگرفته است.»
 
به گفته نجفي راغب پروژه تله‌کابين گنج‌نامه امکان تبديل شدن به يک مجموعه تفريحي خوب را داشت. از آنجايي که همدان يک شهر تاريخي ـ توريستي است و توجه به گردشگري مي‌تواند ظرفيت‌هاي اين شهر را بالا ببرد، تله‌کابين گنج‌نامه مي‌توانست پايگاه خوبي در شکل‌گيري اين ظرفيت باشد. اما اين پروژه نبايد به شکل انجام مي‌شد که جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي شهر را تحت تاثير خود قرار دهد. اين درحالي است که اکنون طبيعت ميدان ميشان و بستر تاريخي گنج‌نامه تحت تاثير قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید