۱۳۸۹ شهریور ۴, پنجشنبه

«پرتقال كوكي» در ميان 10 اثر جنجال‌آميز تاريخ سينما

فيلم ماندگار «پرتقال كوكي» ساخته «استنلي كوبريك» در ميان 10 اثر جنجالي تاريخ سينما قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) فيلم «پرتقال كوكي» محصول 1971 به كارگرداني «استنلي كوبريك» كه پس از اكران، نمايش آن در كشورهاي ايرلند، سنگاپور، مالزي، كره جنوبي و اسپانيا ممنوع شد، يكي از 10 فيلم جنجالي تاريخ سينما نام گرفت.
«پرتقال كوكي» داستان مردي بنام الكس را بازگو مي‌كند كه به همراه دارو دسته‌اش اقدام به تجاوز و قتل عام زنان خياباني مي‌كند.
اما بعدها همسر لوبريك پس از مرگ وي، اظهار داشت كه ممنوعيت اين اثر بدنبال تهديدهاي مكرر استنلي از سوي افراد ناشناس و پيشنهاد پليس مبني بر عدم اكران اين اثر صورت گرفت.
به نوشته اينديپندنت، فيلم «كشتار با اره برقي در تگزاس» محصول 1974 در ژانر اكشن و ترسناك در ميان اين 10 اثر قرار دارد. داستان اين فيلم درباره پنج دوست است كه در پي تخريب سنگ قبر پدربزرگشان به محل دفن وي مي‌روند. آنها در بين راه از يك اتومبيل سواري تقاضا مي‌كنند تا رايگان آن ها را به محل مورد نظر برساند اما پس از اين‌كه راننده با چاقو به يكي از آن ها و سپس به خودش حمله مي كند باقي افراد از آنجا فرار مي‌كنند. آنها براي پيمودن باقي راه به بنزين احتياج دارند بنابراين در يك شهر كوچك براي تامين بنزين توقف مي كنند و از بدشانسي اين شهر كوچك محل زندگي «صورت چرمي» قاتل بد ذاتي است كه قربانيان خود را با اره برقي به قتل مي رساند و پوست صورت آن ها را جدا كرده و از آنها به صورت ماسك استفاده مي كند.
اكران اين فيلم كه براساس داستان واقعي زندگي يك قاتل رواني به نام «اد گين» ساخته شده است براي مدتي در كشورهاي فنلاند، برزيل، استراليا، آلمان ، شيلي، ايسلند، ايرلند، نروژ، سنگاپور و سوئد ممنوع شد.
فيلم «جن گير»محصول 1973 به كارگرداني يكي از 10 اثر جنجال‌آميز و ترسناك تاريخ سينما محسوب مي شود و داستان دختر بچه 12 ساله‌اي را بازگو مي كند كه روحش توسط نيروهاي شيطاني تسخير شده و دو كشيش قصد دارند وي را از اين حالت نجات دهند.
جن‌گير كه از سوي منتقدان سينماي وحشت مورد تقدير و ستايش قرار گرفت، نامزد 10 جايزه اسكار شد كه توانست 2 اسكار را در بخش بهترين صداگذاري و فيلمنامه از اكادمي اسكار دريافت كند. اكران اين فيلم در كشورهاي انگليس، مالزي و سنگاپور ممنوع شد.
فيلم «روزگار برايان» محصول (1979) از ديگر آثار جنجالي سينماست كه داستان مردي به نام برايان را مطرح مي كند كه در اسطبلي در همسايگي حضرت عيسي(ع) زندگي مي‌كند و مي‌پندارد كه وي مسيح است اما مردم حرف او را باور نمي‌كنند و كسي از وي پيروي نمي‌كند.
اين فيلم كه حاوي مضامين ديني به همراه طنز است از سوي بسياري از فعالان مذهبي مورد ستايش قرارگرفت.
روزگار برايان پس از ممنوعيت اكران به مدت 30 سال در كشورهاي نروژ، سنگاپور و ايرلند سرانجام در سال 2009 در ولز به نمايش در آمد.
فيلم«آخرين تانگو در پاريس» محصول (1973) با هنرنمايي استاد سينما «مارلون براندو» از ديگر آثار جنجال برانگيز سينماست كه به دليل نمايش صحنه‌هاي مبتذل و غيراخلاقي فراوان اكران آن در ايتاليا، سنگاپور، نيوزلند، پرتغال و كره جنوبي ممنوع اعلام شد.
فيلم «در جبهه غرب خبري نيست» محصول(1930) نيز با كارگرداني دقيق و فيلمنامه غني جايگاه خود را در ميان جنجال برانگيزترين هاي تاريخ باز كند.
اين اثر يك گروه از سربازان جوان آلماني را در جنگ جهاني اول نشان مي دهد كه پس از ورود به جبهه به عمق تراژدي جنگ و سوتفاهماتي كه منجر به آغاز آن شده پي مي‌برند.
اكران اين فيلم به دليل در برداشتن مفاهيم ضد جنگ و شعارهاي ضدآلماني، توسط حزب نازي و طرفداران «آدلف هيتلر» تا پس از جنگ جهاني دوم در آلمان و اتريش ممنوع اعلام شد.
فيلم «كاليگولا» ديگر اثري است كه در ميان 10 اثر جنجال برانگيز قرار گرفته است.
كاليگولا داستان يكي از پادشاهان رومي را نشان مي‌دهد كه در پي رسيدن به مقام سلطنت و پادشاهي از هر عمل وقيح و خشونت‌آميزي دريغ نمي‌كند.
اين فيلم از سوي منتقدان سينمايي نه تنها به خاطر به به نمايش گذاشتن خشونت در آن، جنجال‌آميز نام گرفت بلكه به خاطر به تصوير كشيدن تمايل شديد گاليگولا به خواهرش مورد توجه واقع شد.
اكران گاليگولا در كانادا و ايسلند ممنوع اعلام شد.
فيلم « آخرين خانه سمت چپ» محصول (1972) است كه داستان عده‌اي دختر جوان را نشان مي‌دهد كه براي جشن تولد يكي از دوستانشان به يك كنسرت موسيقي مي‌روند و در راه بازگشت از آن جا در حاليكه به همراه خود مواد مخدر حمل مي‌كردند توسط گروهي رواني كه به تازگي از زندان فرار كرده‌اند ربوده مي‌شوند. اكران آخرين خانه سمت چپ در انگليس، سنگاپور، ايسلند، نيوزلند، نروژ، آلمان غربي و براي 32 سال نيز در استراليا ممنوع اعلام شد.
« وس كريون» كارگرداني اين فيلم را بر عهده داشته است. وي پس از آن آثار مطرحي نظير « تپه‌ها چشم دارند» (1977)، « كابوس خيابان الم» (1984) و سري فيلم‌هاي جيغ را نيز جلوي دربين برده است.
فيلم « عجايب» محصول (1932)نيز به كارگرداني « تاد برونينگ» در ميان 10 اثر جنجال برانگيز قرار گرفته است.
اين فيلم كه در ايتاليا، فنلاند و ايرلند ممنوع شد داستان يك دختر بندباز را بازگو مي‌كند كه مي‌پذيرد با رييس يك سيرك نمايشي كه بفرد بد قيافه و كوتاه قدي است ازدواج كند. اما پس از چندي دوستان مرد درمي‌يابند كه دختر به خاطر پول و ثروت او با وي ازدواج كرده است.
اين فيلم براي به خدمت گرفتن ظاهر واقعي افراد به جاي گريم كردن آنها مورد تحسين واقع شد.
فيلم ترسناك « كلبه وحشت» محصول (1983) آخرين اثري است كه در ليست جنجالي‌ترين‌ها قرار داد. داستان اين فيلم درباره پنج دوست است كه در خلال ورود به يك خانه چوبي به كتابي به نام « كتاب مرگ» برمي‌خورند. اين كتاب با آزاد ساختن نيروهاي شيطاني باعث مي‌شود افراد به زامي تبديل شوند.
كلبه وحشت به دليل نمايش صحنه‌هاي خشن از سوي سازمان‌هاي مختلف مذهبي مورد انتقاد قرار گرفت و سپس اكران آن در مالزي، انگليس، آلمان غربي، سوئد، ايسلند، ايرلند و سنگاپور ممنوع اعلام شد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید