۱۳۸۹ شهریور ۴, پنجشنبه

پرسپوليسِ علي دايي

درباره تيمي كه خيلي زود ليگ برتر را تحت تاثير قرار داد : پرسپوليسِ علي دايي

پيش از شروع مسابقات نمي‌شد خيلي قاطعانه راجع به اين موضوع اظهارنظر كرد اما باتزريق روحيه جاه‌طلبي دايي و بازگشت عادت گمشده بردهاي پياپي، مي‌توان قاطعانه‌تر نسبت به اين اتفاق اميدوار بود

صدرنشيني پرسپوليس پس از 878 روز و سپري شدن 73 هفته، مهم‌ترين اتفاق ليگ دهم تا پايان هفته ششم محسوب مي‌شود.
 اتفاقي كه مي‌توان آن را به پاي عملكرد علي دايي نوشت و به اين بهانه، مروري كوتاه بر تمامي اقدامات مثبت او در اين مسير دشوار داشت.
يادمان نرود پرسپوليس آخرين بار در هفته سي و چهارم ليگ ششم، صدرنشيني در ليگ‌برتر را تجربه كرده بود.
 خداحافظي با بي‌تفاوتي
 مربياني مثل دايي نخستين تاثيرات خود بر تيم‌هاي تحت‌ هدايتشان را به وسيله توانايي‌هاي رواني ويژه‌اي كه دارند اعمال مي‌كنند. دايي در روزهاي اول ورودش به پرسپوليس به‌طور طبيعي توانايي ايجاد تحولات گسترده فني در اين تيم را نداشت اما با استفاده از توانايي تهييج بي‌نظير خود پرسپوليس را از آن حس بي‌تفاوتي هميشگي‌اش جدا كرد و انگيزه را به كالبد بي‌روح اين تيم بازگرداند. قهرماني در جام‌حذفي، محصول همين توانايي ويژه بود. در چندسال اخير همواره پرسپوليسي را به خاطر مي‌آوريم كه چند بازيكن بي‌انگيزه را در تركيب خود داشته اما امروز حتي نيمكت‌نشينان و سكونشينان تيم دايي هم هروقت به ميدان مي‌آيند با تمام وجود به توپ ضربه مي‌زنند. حسين بادامكي پس از سپري كردن چند فصل كاملا خنثي، امروز به يك آلترناتيو قابل اعتنا تبديل شده است. مهدي شيري ديگر فاصله بعيدي با روزهاي خوبش ندارد و سكونشيني مثل محمد پروين نه تنها تصميمش براي رفتن از پرسپوليس را تغيير مي‌دهد كه با طي كردن تمام سلسله مراتب، آرام آرام خود را از يك بازيكن سكونشين به ليست 18 نفره و نيمكت ذخيره‌ها مي‌رساند و پس از چند هفته فرصتي براي حضور در ميدان پيدا مي‌كند. او معتقد است با روندي كه در تمرينات طي كرده، تا چند هفته ديگر به تركيب اصلي خواهد رسيد. به عبارت بهتر تمام اعضاي تيم دايي به‌خوبي متوجه شده‌اند حضور در تركيب منتخب سرمربي، نيازمند تلاش و سپري‌كردن تمام سلسله‌مراتب مرسوم در فوتبال
ملي‌پوش سازي
در فهرست 25 نفره افشين قطبي كه روزگذشته اعلام شد، نام چهار بازيكن از پرسپوليس به چشم مي‌خورد. چهار بازيكني كه مي‌توان گفت تمام‌شان به واسطه عملكرد بسيارخوب در پرسپوليس ملي‌پوش شده‌اند. غلامرضا رضايي در حالي اين روزها نام خود را به عنوان يكي از بهترين مهاجمان ليگ مطرح كرده كه به نظر مي‌رسد فاصله چنداني با حضور ثابت و دوباره در تركيب اصلي تيم ملي ندارد. كمتر به ياد مي‌آوريم كه محمد نوري حتي در زمان اوجش هم در چند اردوي متوالي تيم‌ملي حضور داشته باشد اما او با آمدن به پرسپوليس و زندگي حرفه‌اي زيرنظر دايي به اين مهم دست يافته است. هادي نوروزي و عليرضا حقيقي هم شرايط مشابهي را تجربه مي‌كنند. به اين نفرات مي‌توان حميد علي‌عسگر را هم اضافه كرد كه چند هفته قبل اولين بازي ملي‌اش را مقابل ارمنستان انجام داد. خروجي اين ماجرا اين مي‌شود كه پرسپوليس اين روزها به يكي از بازيكن‌سازترين تيم‌هاي ليگ تبديل شده است؛ اتفاقي كه چندسالي مي‌شود كمتر در دو تيم پرطرفدار پايتخت مي‌افتد. پيش از شروع فصل همه از پرسپوليس به عنوان تيمي كه شايد تنها يك ملي‌پوش به نام غلامرضا رضايي در جام‌ملت‌هاي آسيا داشته باشد ياد مي‌كردند اما تيم علي دايي اين روزها به يك منبع تغذيه مهم براي افشين قطبي تبديل شده است.
 كاهش محسوس ضريب اشتباهات
 ديدن نمايش‌هاي قابل اعتنا از بازيكنان معمولا پراشتباه پرسپوليس، از ديگر تاثيرات مهم دايي روي اين تيم است. مازيار زارع درحالي دوسال قبل با يك انتقال پر سر و صدا از ملوان به پرسپوليس آمد كه در پايان فصل از او به عنوان يك خريد سوخته ياد مي‌شد. يك فصل حضور كاملا نااميدكننده در امارات حتي اين شائبه را ايجاد كرد كه زارع از دايره مهره‌هاي درجه يك فوتبال ايران خارج شده است اما دايي او را به پرسپوليس برگرداند و كليدي‌ترين پست تيمش را هم به او داد.
مازيار در دو، سه هفته اول پراشتباه نشان داد اما امروز به عنوان تنها هافبك دفاعي پرسپوليس فوق‌العاده كار مي‌كند. قدرت حمل و حفظ توپ او به طرز محسوسي پيشرفت كرده و در حملات هم خيلي خوب به تيمش كمك مي‌كند. مهدي شيري هم شرايطي مشابه زارع داشت. سپهر حيدري و عليرضا حقيقي هم درصد خطاهاي مرگبار خود را كاملا تقليل داده‌اند.
 نقل و انتقالات آموزنده
پرسپوليس در شش بازي خود 10 گل زده كه هر 10 گل را بازيكنان تازه‌وارد اين تيم به ثمر رسانده‌اند. ركوردي فوق‌العاده كه به خوبي نشان مي‌دهد دايي در فصل نقل و انتقالات بيش از آنكه به جذب ستاره‌هاي پر زرق و برق فكر كند، كساني را قرمزپوش كرده كه مي‌دانسته توانايي بازگشت به روزهاي اوج‌شان را دارند و مي‌توانند خود را به ايده‌آل مدنظرش نزديك كنند.
 غلامرضا رضايي با زدن چهار، محمد نوري با سه، اميرحسين فشنگچي با دو و مازيار زارع با به ثمررساندن يك گل به خوبي از سياست‌هاي دايي در فصل نقل و انتقالات دفاع كرده‌اند.
 شانس قهرماني
اين تيم با اين سرمربي و فوتبال هوشمندانه‌اي كه ارائه مي‌دهد، يكي از مدعيان قطعي كسب عنوان قهرماني است. پيش از شروع مسابقات نمي‌شد خيلي قاطعانه راجع به اين موضوع اظهارنظر كرد اما باتزريق روحيه جاه‌طلبي دايي و بازگشت عادت گمشده بردهاي پياپي، مي‌توان قاطعانه‌تر نسبت به اين اتفاق اميدوار بود. پرسپوليس پنج بازي از شش بازي خود را برده و اين بهترين شروع سال‌هاي اخير قرمزها در ليگ بوده است. هواداران هم در هر بازي بيشتر از بازي قبل به ورزشگاه مي‌آيند و مي‌شود پيش‌بيني كرد كه در صورت ادامه اين روند تا سه، چهار هفته آينده در هر بازي بيش از 70 هزار قرمزپوش وارد ورزشگاه آزادي شوند.
 قرعه مناسب
 پرسپوليس هنوز بازي‌هاي سختش را انجام نداده. آنها حتي در آبادان هم در حالي به مصاف صنعت نفت رفتند كه اين تيم از حضور تماشاگرانش محروم بود. شايد سخت‌ترين بازي‌ آنها را بتوان ديدار با صباي‌قم دانست كه درنهايت با شكست شاگردان دايي به پايان رسيد. آنها اين هفته در اهواز يك بازي واقعا سخت را در برابر فولاد خواهند داشت و بايد در چنين بازي‌ها ثابت كنند صدرنشيني‌شان اتفاقي نبوده است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید