۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

به بهانه دومين سال درگذشت چشم آبي افسانه‌اي تاريخ سينما

فردا (يكشنبه) دومين سالروز درگذشت «پل نيومن»، بازيگر افسانه‌اي هاليوود و معروف‌ترين چشم آبي تاريخ سينماست. 

 «پل لئونارد نيومن» متولد 26 ژانويه 1926 از بزرگ‌ترين بازيگران تاريخ سينما محسوب مي‌شود كه نقش‌آفريني او در فيلم‌هاي گنگستري همچنان در اذهان زنده است.
او در هفت سالگي براي اولين‌بار در اجراي تئاتر «رابين هود» در مدرسه به‌روي صحنه رفت. نيومن در جنگ جهاني دوم در نيروي دريايي آمريكا خدمت كرد، اما به‌علت ابتلا به كورنگي از خدمت سربازي معاف شد.
نيومن براي اولين‌بار در سال 1953 در نمايشي به نام «پيک نيک» به روي صحنه تئاتر رفت و بعد از اين نمايش بود که با کمپاني برادران وارنر قراردادي امضا کرد و اولين‌بار با فيلم «جام نقره‌اي» در سال 1954 وارد دنياي هنر هفتم شد.
پس از آن با فيلم «كسي آن بالا مرا دوست دارد» (1956) و در ادامه با فيلم «گربه روي شيرواني داغ» (1958) نقش مقابل اليزابت تيلور را بازي كرد.
در دهه 50 «مارلون براندو» سرشناس‌ترين چهره سينماي آمريکا و جهان بود، اما اصول حرفه‌اي كه وي به آن اعتقاد داشت، موجب شد تا او در هر فيلمي بازي نکند. به‌همين جهت تهيه‌کنندگان به‌دنبال چهره‌هايي شبيه او بودند تا بتوانند جايگزين او كنند.
پل نيومن از معدود بازيگراني بود كه دوره گذار هاليوود از دهه 50 به دهه‌هاي 60 و 70 را با موفقيت گذراند. «تابستان گرم طولاني»، «تيرانداز چپ‌دست»، «پسرها دور پرچم جمع شويد»، «فيلادلفيايي‌هاي جوان»، «بيلياردباز»، «نغمه‌هاي پاريسي»، «پرنده شيرين جواني»، «هاد»، «نوع تازه‌اي از عشق»، «هارپر»، «لوک خوش‌دست»، «بوچ کسيدي و ساندنس کيد»، «پيروزي»، «گاهي پنداري بزرگ»، «پول توجيبي»، «نيش» و «آسمان‌خراش جهنمي» از معروف‌ترين فيلم‌هاي اين دوره زماني بودند كه پل نيومن در آن‌ها نقش‌آفريني داشت.
نيومن علاوه‌بر بازيگري، در عرصه فيلم‌سازي نيز فعال بود و چهار اثر بلند سينمايي از جمله «راچل راچل»(1968) ، «تاثير اشعه گاما بر گل‌هاي هميشه بهاري مردي در ماه» (1972)، «باغ‌وحش شيشه‌اي» و «بازي موش و گربه» را ساخت.
آخرين نقش‌آفريني پل نيومن در سينما در سال 2003 رقم خورد كه در فيلم جاده پرديشن» نقش مقابل تام هنكس را بازي كرد و در سال 2007 رسما از دنياي بازيگري خداحافظي كرد.
نيومن در عرصه فعاليت‌هاي انسان دوستانه نيز فعال بود و به پناهندگان در كوزوو و چندين كشور ديگر كمك‌هاي ميليون دلاري انجام داد. او از مخالفين جدي جنگ ويتنام بود كه «ريچارد نيكسون» را براي حمله به اين كشور مورد انتقاد قرار داد.
در ژوئن 2008 زماني كه نيومن براي كارگرداني اجراي تئاتر«موش‌ها و آدم‌ها» جان اشتاين‌بك آماده مي‌شد، پزشكان از ابتلاي وي به سرطان ريه خبر دادند. وي روز 26 سپتامبر 2008 در سن 83 سالگي درگذشت.
پل نيومن طي چند دهه فعاليت سينمايي 10بار نامزد جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش اول شد كه تنها يك‌بار در سال 1978 براي فيلم «رنگ پول» اين عنوان را كسب كرد. البته آكادمي اسكار جايزه انسان دوستانه(1987) و جايزه اسكار افتخاري (1989) را به وي اعطا كرد.
وي در سال 1962 جايزه بافتا و در سال 1995 جايزه خرس نقره‌اي برلين را براي بهترين بازيگري گرفت. نيومن در سال 1958 بهترين بازيگر جشنواره كن انتخاب شد و چهار جايزه بهترين بازيگر مرد گلدن گلوب در كارنامه افتخارات سينمايي او ديده مي شود. 

منبع: ایسنا

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید