۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

«ساتبي» ركورد جديدي در فروش آثار تاريخي ثبت كرد

آثار تاريخي از آسيا با فروش 28 ميليون دلاري در ساتبي ركوردي جديدي ثبت كردند. 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس آمار ارائه‌شده از سوي موسسه‌ي حراجي سابتي، در طول هفته‌ي گذشته آثار تاريخي از قاره‌ي آسيا به مبلغي در حدود 28 ميليون دلار به فروش رفته‌اند كه اين رقم را مي‌توان يك ركورد در فروش آثار تاريخي تلقي كرد.
به گزارش گاردين، حراج اين آثار به صورت حضوري و اينترنتي انجام شد كه بخش اعظم آنها به كشورهاي شرق آسيا از جمله ژاپن، چين و كره تعلق دارند.
در ماه آوريل نيز يك مهر متعلق به امپراطوران كشور چين ساخته‌شده از سنگ يشم از قرن 18 ميلادي متعلق به يكي از امپراطوران سلسله‌ي ژينگ به مبلغ 12ميليون و 290هزار دلار (حدود هشت‌ميليون پوند) در شعبه‌ي هنگ‌كنگ مؤسسه‌ي حراجي ساتبي چكش حراج خورد.
در دسامبر 2009 نيز بخشي از يك تابوت مرمري با چندهزار سال قدمت كه برخي معتقدند، به نويسنده‌ي فرانسوي، اميل زولا (Emile Zola) تعلق داشته است، در شعبه‌ي نيويورك مؤسسه‌ي حراجي ساتبي چكش حراج خورد.
در نوامبر 2009 نيز ده‌ها اثر تاريخي روسيه در شعبه‌ي لندن مؤسسه‌ي حراجي ساتبي به مبلغ 32ميليون دلار حراج شدند. اين امر را مي‌توان ثبت يك ركورد براي حراج آثار تاريخي روسيه در مؤسسه‌هاي حراجي تلقي كرد.
از جمله آثار حراج‌شده مي‌توان به چند تابلوي نقاشي، وسايل شخصي تعدادي از تزارهاي روسيه، جواهرات سلطنتي و يك جعبه‌ي سيگار متعلق به يكي از اشراف شهر مسكو اشاره كرد كه در سال 1881 ميلادي ساخته شده است و تصويري نيز روي آن‌ها وجود دارد.
در اكتبر 2009 نيز قاليچه‌اي زيبا از كشور ايران كه در اواخر قرن 16 يا اوايل قرن 17 ميلادي، در سال‌هاي حكومت سلسله‌ي پادشاهي صفويه در ايران بافته شده است، به مبلغ دوميليون و 729هزار و 250 پوند در شعبه‌ي لندن مؤسسه‌ي حراجي ساتبي به فروش رسيد.
اين قاليچه‌ي ابريشمي كه نقوشي از پرندگان و گل‌هاي رنگي بر آن نقش بسته‌اند، در سال‌هاي حكومت شاه‌عباس به‌عنوان هديه‌اي ديپلماتيك در راستاي برقراري صلح بين ايران و دولت عثماني، به سلطان مراد سوم ـ امپراطور عثماني ـ هديه شد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید