۱۳۸۹ مهر ۵, دوشنبه

* بزرگداشت «روز جهاني جهانگردي» در كشورهاي مختلف

امروز (دوشنبه) كشورهاي مختلف جهان «روز جهاني جهانگردي» را گرامي مي‌دارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امروز در شرايطي «روز جهاني جهانگردي» را آغاز مي‌كنيم كه كشورهاي مختلف جهان برنامه‌هاي ويژه‌اي را در راستاي بزرگداشت اين روز تدارك ديده‌اند.
كشور همسايه ما پاكستان قصد دارد تا با معرفي جاذبه‌هاي گردشگري اين كشور به ويژه آثار تاريخي برجاي مانده از بودائيان و مناطق جنگلي كه گونه‌هاي نادر گياهي و جانوري را در خود جاي داده‌اند، بار ديگر گردشگران را به اين كشور بازگرداند، اين در حالي است كه صنعت گردشگري پاكستان در سالهاي اخير با بحرانهاي فراواني روبه‌رو بوده كه از آن جمله مي‌توان به خشونت‌ها در دوره سوآت، قطب گردشگري پاكستان، و سيل اخير در اين كشور كه مرگ هزاران تن، آوارگي ميليونها تن و نابودي بخش قابل توجهي از زيرساخت‌هاي گردشگري اين كشور را در پي داشت، اشاره كرد.
كشور آفريقايي ناميبيا نيز كه از حيات وحش منحصر به فردي بهره برد و تعدادي از زيباترين پارك‌هاي جنگلي دنيا را در خود جاي داده نيز با توجه به شعار امسال روز جهاني جهانگردي « گردشگري و تنوع‌زيستي» قصد دارد تا با معرفي بيشتر پارك‌هاي جنگلي‌اش، طبيعت‌گردان‌هاي بيشتري را جذب اين كشور كند.
وزارت گردشگري عمان نيز در روز جهاني جهانگردي برنامه‌هاي متنوعي را در راستاي معرفي اين كشور به عنوان يك مقصد طبيعت‌گردي جهاني به مرحله اجرا درمي‌آورد تا اين كشور به عنوان يك مقصد جهاني طبيعت‌گردي به ويژه در «قايق سواري»، «اسب‌سواري» و «شكار» به طبيعت‌گردان جهان معرفي كرده و همچنين غذاهاي سنتي اين كشور را نيز به جهانيان معرفي كند،اين در حالي است كه دولت عمان قصد دارد در قالب برنامه‌اي پنج ساله كه از سال 2011 آغاز مي شود، درآمدهاي اين كشور از صنعت گردشگري را به معادل سه درصد توليد ناخالص داخلي (GDP) عمان برساند كه در اين ميان بر روي توسعه گردشگري اسلامي حساب ويژه‌اي باز كرده است.
وزارت گردشگري و محيط زيست سوئيس نيز اعلام كرد كه اين وزارتخانه برنامه‌هاي ويژه را براي بزرگداشت «روز جهاني جهانگردي» تدارك ديده كه از آنچه مي‌توان به معرفي جاذبه‌هاي طبيعت‌گردي اين كشور و تلاشهاي انجام شده در كشور سوئيس براي جذب طبيعت‌گردان همزمان با حفاظت از محيط زيست اشاره كرد.
دولت يمن نيز با برگزاري مراسم ويژه‌اي در سه شهر اين كشور از جمله شهر صنعا پايتخت يمن قصد دارد تا جاذبه‌هاي گردشگري اين كشور را به جهانيان معرفي كند. هر چند كه به دليل عدم وجود امنيت كافي در برخي از مناطق اين كشور، يمن هرساله ميزبان گردشگران كمي است. با اين وجود دولت يمن همواره سعي كرده با برگزاري جشنواره‌هاي مختلف در آثار تاريخي اين كشور يمن را به يك مقصد گردشگري جهاني تبديل كند.
دولت هند نيز با بهره‌گيري از شعار امسال روز جهاني جهانگردي قصد معرفي بيشتر جاذبه‌هاي طبيعي گردشگري اين كشور از جمله مناطق جنگلي با گونه‌هاي نادر جانوري از جمله ببر بنگال و همچنين اقدامات انجام شده براي حفظ اين گونه‌هاي جانوري را دارد. سازمان گردشگري هند نيز با همکاري چند آژانس مسافرتي اين کشور به مناسبت هفته جهاني گردشگري مسابقه اتومبيل راني برگزار مي‌کند.
به گفته مقامات سازمان گردشگري هند، هدف از برگزاري اين مسابقه آگاه کردن مردم به موضوع روز جهاني گردشگري و گسترش پيام « گردشگري و تنوع‌زيستي» در سطح جهاني است.
كشور نيوزلند نيز كه از جنگلهاي بكر و زيبا بهره برده و صنعت گردشگري يكي از منابع اصلي درآمد آن محسوب مي‌شود نيزقصد دارد تا با استناد به شعار امسال روز جهاني جهانگردي اين كشور را به عنوان يك قطب جهاني طبيعت‌گردي به جهانيان معرفي كند.
با آغاز «روز جهاني جهانگردي» ،27 سپتامبر، كشورهاي مختلف جهان قصد اجراي برنامه‌هاي متفاوتي را براي بزرگداشت اين روز دارند.
در سال 1980 «سازمان جهاني جهانگردي» روز 27 سپتامبر را به عنوان «روز جهاني جهانگردي» نامگذاري كرد و از آن سال تاكنون هر ساله در اين روز برنامه‌هاي متنوعي توسط در راستاي بالابردن سطح آگاهي عمومي در كشورهاي مختلف جهان از صنعت گردشگري و نقش آن در زندگي انسانهاي دنياي مدرن برگزار مي‌شود.
مراسم‌هاي ويژه روز جهاني جهانگردي هر ساله در كشورهاي مختلف جهان در راستاي تحقق شعار ويژه آن سال برگزار مي‌شود. شعار سال جاري ميلادي « گردشگري و تنوع‌زيستي» بوده و ميزبان مراسم امسال نيز كشور چين است كه در طي سالهاي اخير يكي از موفق‌ترين كشورهاي جهان در زمينه صنعت گردشگري بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید