۱۳۸۹ مهر ۴, یکشنبه

دوره‌ي بين‌المللي آموزش قنات در يزد برگزار مي‌شود

دوره‌ي بين‌المللي آموزش قنات ويژه‌ي كارشناسان كشورهاي اسلامي از پنجم مهرماه به‌مدت پنج روز توسط مركز بين‌المللي قنات و سازه‌هاي تاريخي ــ آبي در شهر يزد برگزار مي‌شود.
مدير مركز بين‌المللي قنات و سازه‌هاي تاريخي ــ آبي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين‌باره اظهار كرد: ايران از سه‌هزار سال پيش تا كنون همواره در بحث قنات‌ها پيشتاز بوده است و با برگزاري اين دوره‌ي آموزشي قصد دارد، به كارشناسان كشورهاي ديگر تجربه‌هايي كه در زمينه‌ي بازسازي در احياي قنات‌ها دارد، منتقل كند.
علي‌اصغر سمسار يزدي با تأكيد بر اين‌كه ايران پس از انقلاب اسلامي توجه ويژه‌اي به بحث قنات‌ها داشته است، گفت: اين دوره‌ي آموزشي با هدف آشنايي شركت‌كنندگان با سابقه‌ي تاريخي قنات‌ها، نقش آن‌ها در توسعه‌ي پايدار و چگونگي استفاده از فن‌آوري روز در احيا و مرمت قنات‌ها برگزار مي‌شود.
او روش‌هاي قديمي براي احيا و بازسازي قنات‌ها را نيازمند هزينه و زماني زياد دانست و ادامه داد: در اين دوره‌ي آموزشي، به كساني در اين زمينه آموزش داده مي‌شود كه از روش‌ها و فن‌آوري روز براي بازسازي قنات‌ها استفاده مي‌كنند. در اين دوره، حدود 50 نفر از كارشناسان كشورهاي اسلامي مانند عمان، ‌افغانستان، پاكستان، يمن، عراق، الجزاير، مراكش و جمهوري آذربايجان شركت مي‌كنند. در اين كارگاه، موضوع‌هاي مختلفي درباره‌ي قنات ارائه مي‌شود و افراد شركت‌كننده از قنات‌ها و سازه‌هاي تاريخي ــ آبي در دست تعمير يا در حال بهره‌برداري ديدن مي‌كنند.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه آيا در اين دوره‌ي آموزشي، تدبيري براي مكان‌هاي تاريخي كه به‌خاطر بالا آمدن سطح آب‌هاي زيرزميني در معرض خطرند، انديشيده مي‌شود، بيان كرد: نماينده‌ي يونسكو در يكي از اين نشست‌ها درباره‌ي چگونگي ثبت قنوات در كشورهاي مختلف به‌عنوان آثار ملي و حتا ثبت جهاني آن‌ها صحبت مي‌كند. به‌دنبال پروسه‌ي ثبت قنات‌ها، اقدامات حفاظتي كه براي نگهداري و بهره‌برداري از قنات‌ها بايد انجام شود، نيز مطرح مي‌شود و به اين ترتيب نيست كه شرح خاصي در اين زمينه داده شود.
مدير مركز بين‌المللي قنات‌ها و سازه‌هاي تاريخي ــ آبي درباره‌ي آن توضيح داد: اين مركز، يكي از مراكزي است كه تحت پوشش يونسكو به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و رياست شوراي حكام آن برعهده‌ي وزارت نيرو است كه به‌دليل قدمت قنات‌ها در ايران و سابقه‌ي انتقال فن‌آوري قنات از ايران به ديگر كشورهاي دنيا، يونسكو با ايجاد چنين مركزي در ايران موافقت كرده است.
به گفته‌ي سمسار يزدي، وظيفه‌ي اين مركز انجام فعاليت‌هاي آموزشي، تحقيقاتي، پژوهشي و مطالعاتي در زمينه‌ي قنات‌هاست.
وي با تأكيد بر توجه دولت ايران از بعد از انقلاب به بحث قنات‌ها، بيان كرد: اين كار در گذشته توسط جهاد سازندگي انجام مي‌شد و اكنون توسط جهاد كشاورزي انجام مي‌شود و هر سال مجلس اعتبار قابل توجهي را براي بازسازي قنات‌ها در نظر مي‌گيرد كه آن اعتبار توسط وزارت جهاد كشاورزي و همكاري متصديان قنات براي مرمت و لايروبي آن‌ها صرف مي‌شود.
به گفته‌ي او، بسياري از كشورها بحث‌هاي مربوط به قنات و قنات‌هاي موجود در كشور خود را رها كرده‌اند و هيچ توجهي به آن‌ها نمي‌كنند.
وي افزود: دوره‌ي بين‌المللي آموزش قنات ويژه‌ي كارشناسان كشورهاي اسلامي با حمايت وزارت نيرو، مركز منطقه‌يي يونسكو در تهران و بانك توسعه‌ي اسلامي توسط مركز بين‌المللي قنات‌ها و سازه‌هاي تاريخي ــ آبي در يزد برگزار مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید