۱۳۸۹ شهریور ۳۱, چهارشنبه

آثار کوروش هخامنشي در برازجان بوشهر فراموش شده است

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ در حالي که تعداد آثار يافت شده از دوره کوروش هخامنشي به مجموعه پاسارگاد، منشور کوروش و چند اثر ديگر محدود مي‌شود، کاخ وي در برازجان همچنان در معرض تخريب‌هاي متعددي قرار گرفته است. گفته مي‌شود که با ناقص ماندن کاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين کاخ، هنوز حريم قانوني آن نيز مشخص نشده است.
 
به گزارش CHN كاخ برازجان كاخ ناقصي است كه هرگز مسكوني نشد و كاوش‌هاي باستان‌شناسي در آن نشان مي‌دهد ساخت اين كاخ عظيم به فرمان كوروش كبير بوده و احتمالا با مرگ وي نيز متوقف شده است. با اين حال گفته مي‌شود که در ساخت اين کاخ از هنرمندان ويژه‌اي استفاده شده است که حتي آنچه در اثري چون تخت‌جمشيد ساخته شده قابل قياس با کار هنرمندان کاخ کوروش در چرخاب برازجان نيست.
 
«علي‌اکبر سرفراز»، سرپرست کاوش‌هاي باستان‌شناسي در کاخ کوروش برازجان با اعلام خطر براي اين اثر هخامنشي گفت: «مدت‌هاست که درباره تخريب کاخ کوروش صحبت مي‌شود اما هنوز اقدامي هدف‌مند که اين اثر را از وضعيت اسفباري که در آن به سر مي‌برد نجات دهدف صورت نگرفته است. گويي کاخ کوروش در چرخاب فراموش شده است.»
 
وي در ادامه گفت: «از حدود 4 سال قبل تا کنون کاوش‌هاي باستان‌شناسي در کاخ چرخاب متوقف مانده و مرمت‌هاي هم نيمه‌کاره رها شده‌اند. اين در حالي است که بايد کاوش‌ها به سرانجام برسند تا مرمت‌ها هم به درستي انجام شوند.»
 
وي درباره طرح پژوهشي ادامه کاوش‌هاي باستان‌شناسي در کاخ کوروش گفت: «مهمترين نکته اين است که طي 5 فصل گذشته تنها بخشي از کاخ نمايان شده و هنوز محدوده و حريم اين کاخ مشخص نيست. بر همين اساس امکان شکل‌گيري نخلستان‌هاي جديد در اطراف اين اثر هخامنشي وجود دارد.»
 
از سوي ديگر هيات باستان‌شناسي طي کاوش در کاخ کوروش برازجان، يک ايوان از مجموعه ايوان‌هايي که احتمالا اين کاخ داشته را کشف کردند و به اعتقاد سرفراز اين کاخ در حال توسعه بوده که مطالعه دراين‌باره مي‌تواند منجر به کشف شيوه معماري هخامنشيان شود.
 
به گفته سرفراز وجود اين کاخ در نزديکي خليج فارس سندي بر فارس بودن نام خليج فارس است. اين کاخ نشان مي‌دهد که هخامنشيان براي اين بخش از سرزمين ايران اهميت زيادي قائل بودند.
 
اين باستان‌شناس پيشکسوت در ادامه گفت: «طي 5 فصل کاوش حدود 10 گزارش مفصل به سازمان ميراث فرهنگي داده شده که قابل انتشار هستند اما هيچ‌وقت منتشر نشدند.»
 
وي همچنين افزود: «ما هيچ کار پژوهشي را آغاز نمي‌کنيم مگر آنکه قبل از کاوش، قول مرمت اثر را بگيريم. اما کساني که قرار بود اين کار را انجام بدهند زير قول‌شان زدند و آثار بدست‌آمده در کاخ کوروش به حال خود رها شده است.
 
در حال حاضر بخشي از شالي ستون‌ها و بقاياي معماري كاخ مشخص شده كه وضعيت آشفته‌اي دارند و بايد به سر جاي اصلي خود بازگردند. همچنين بايد تدابير حفاظتي در نگهداري آنچه كه از زير خاك بيرون مي‌آيد نيز در نظر گرفته شود.
 
کف‌فرش‌هاي هخامنشي سنگ‌هاي پايه‌ستون‌ها به حال خود در محوطه رها شده‌اند و گردشگران از ميان آن‌ها عبور مي‌کنند. از سوي ديگر همين رها شده‌گي محوطه باعث تخريب آثار از جمله سنگ‌هاي حجاري شده هخامنشي شده است.
 
محدوده كاخ وسعتي نزديك به 50 در 50 متر دارد و بررسي‌هاي باستان‌شناسي نشان مي‌دهد سنگ‌هاي عظيمي كه در ساخت اين بنا مورد استفاده بوده از معدني در "تنگ جير" آورده شده است. 
 

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید