۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

پلی استیشن ۱۵ ساله شد

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی usatoday شرکت سونی قصد دارد به مناسبت پانزدهمین سال تولد کنسول بازی پلی استیشن یک سری بازی های خاطره انگیز را با تخفیف ویژه در فروشگاه اصلی سونی به فروش برساند.

این شرکت به همین مناسبت در یک اقدام جالب ،خط سیر کنسول پلی استیشن را در این ۱۵ سال به شکل بسیار جالب در این آدرس قرار داده که از زمان به بازار آمدن کنسول پلی استیشن اصلی در سال ۱۹۹۵ بوده است وبدین شکل به بهترین نحو به پرسودترین دستگاه تولیدیش ادای احترام کرده باشد.

شرکت سونی ادعا می‌کند از آغاز زمان عرضه کنسول پلی استیشن این شرکت موفق شده است بیش از ۳۷۷ میلیون کنسول پلی استیشن را به فروش برساند و موفق ترین کنسول در این بین بدون شک کنسول پلی استیشن ۲ است که به عنوان پرفروش‌ترین کنسول تاریخ با فروشی در حدود ۱۴۰ میلیون دستگاه است.


به نقل از ویکیپدیا فارسی :پلی استیشن (به انگلیسی: PlayStation) که اغلب آن را به صورت مختصر پی‌اِس (PS)، پی‌اِس وان یا پی‌اِس ۱ و به طور غیر رسمی پی‌اِس ایکس (PSX) کوتاه و مختصر می‌کنند، کنسولی ۳۲ بیتی در نسل پنجم که برای اولین بار در دسامبر سال ۱۹۹۴ توسط بخش سرگرمی سونی منتشر شد.

داستان از سال ۱۹۸۸ شروع می‌شود. زمانی که سونی و نینتندو قصد دارند با همکاری هم طرح لوح ویژه (Super disc) را پیاده کنند. لوح ویژه یک سی‌دی رام برای کنسول سوپر نینتندو بود. ولی به هر شکل این دو شرکت از هم جدا شدند و لوح ویژه برای کنسول جدید نینتندو ساخته نشد. ولی سونی در سال ۱۹۹۱ با تغییرات و ویرایش‌های روی لوح ویژه آن را در کنسول جدید خود یعنی پلی استیشن جای داد. ایده خود کنسول پلی استیشن در سال ۱۹۹۰ توسط کن کوتاراگی مطرح شد.

 فقط دویست عدد از اولین مدل پلی استیشن (که قابلیت اجرای کارتریج‌های سوپر نینتندو را هم داشت) توسط سونی ساخته شد. اولین مدل این کنسول به صورت چند رسانه‌ای و چند منظوره طراحی شد که علاوه بر اجرای بازی‌های سوپر نینتندو، می‌توانست سی‌دی‌های صوتی و اطلاعات گرافیکی را نیز بخوبی بخواند. با رایانه‌های شخصی هم سازگار بود. در سال ۱۹۹۴ نوع دیگری از پلی استیشن با عنوان پی‌اِس ایکس PSX عرضه شد که با بازی‌های سوپر نیتندو سازگار نبود و فقط بازی‌های مبتنی بر سی‌دی رام (CD-ROM Base) را می‌خواند. 

منبع : عصر ایران

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید