۱۳۸۹ مهر ۷, چهارشنبه

50روز گذشت؛ کسي سراغ غارهاي باستاني ماسوله را نگرفت

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ در حالي که حدود 50 روز از انتشار خبرکشف چهار غار باستاني در اطراف ماسوله مي‌گذرد، هنوز هيچ هيات باستان‌شناسي به اين شهر تاريخي فرستاده نشده است. پيش از اين نيز فعاليت‌هاي باستان‌شناسي در ماسوله متوقف بوده و همچنان اين شهر ثبت‌ شده به درستي تعيين عرصه و يا حريم نشده است.

به گزارش CHN ماسوله تنها شهر ايران است که به طور کامل در فهرست ميراث ملي ثبت شده و گفته مي‌شود که ارزش ثبت در فهرست ميراث جهاني دارد. 40 روز پيش و در پي کوهنوردي اعضاي موسسه حفظ و توسعه پايدار ماسوله، چهار غار باستاني با شکل و شمايل منحصر‌ به‌فردي در اطراف ماسوله کشف شد. اما از زمان انتشار خبر کشف اين غارها تا کنون هيچ هيات باستان‌شناسي به اين شهر تاريخي سر نزده است.
«صادق صالحي»، دبير انجمن حفظ و توسعه پايدار ماسوله دراين‌باره به CHN گفت: «از منظر باستان‌شناسي هيچ کار علمي و دقيقي روي ماسوله انجام نگرفته است. در حالي که شواهد اين شهر تاريخي به زندگي انسان دوره تاريخي و يا حتي پيش از تاريخي اشاره دارد، اما تاريخ ماسوله را از قرن هفتم و يا هشتم هجري قمري محاسبه مي‌کنند.»
وي گفت: «بارها به بي‌توجهي در مسائل باستان‌شناسي ماسوله اعتراض شده است. از يک سو اين اعتراض‌ها نتيجه‌بخش نبوده و از سوي ديگر در پي فعاليت‌هاي عمراني نشانه‌هاي تازه‌اي از آثار دوره تاريخي و پيش از تاريخي ماسوله نمايان مي‌شود.»
صالحي از غارهاي کشف شده به عنوان نمونه ياد کرد و گفت: «40 روز قبل خبر کشف چهار غار باستاني که به صورت دوتايي کنار هم قرار گرفته‌اند منتشر شد. در حالي که آثار و شواهد دست‌کند بودن‌شان را به خوبي مي‌شود از روي بدنه غار تشخيص داد اما هنوز هيچ باستان‌شناسي حتي از سرکنجکاوي به ماسوله نيامده تا به درستي تاريخ سکونت و يا احتمالا ساخت اين غارها را بررسي کند.»
به گفته صالحي دهانه اين غارها 10 متر ارتفاع و 10 متر عرض دارند و عمق اين غارها هم حدود 10 متر است. در اطراف غارها به خوبي مي‌توان آثار دوره نوسنگي از قبيل کوبه‌هاي سنگي، چاقو‌هاي سنگي و تراشه‌هاي سنگ‌هاي ريز شده را ديد.
وي همچنين مي‌گويد که در يکي از غارها، فضا به صورت دو طبقه کنده شده که شکلي شبيه تراس به وجود آمده است.
ماسوله تنها شهر ايران است که به طور کامل در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است. اين شهر مطبق به صورت پلکاني روي دامنه کوه ساخته شده و از ويژه‌گي‌هاي منحصر به فردي در معماري برخوردار است.
طي 10 سال گذشته و با افزايش ساخت و سازهاي غيرمجاز در ماسوله، چهره اين شهر تاريخي دچار دگرگوني شده و اين درحالي است که اين ساخت و سازها همچنان ادامه دارد. همچنين دو سال قبل بر اثر باران‌هاي پاييزي بيش از 25 خانه تاريخي در اين شهر دچار آسيب شدند که سقف برخي از اين خانه‌ها فرو ريخت.
منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید