۱۳۸۹ مهر ۴, یکشنبه

كشف يك معبد سومري در عراق

بقاياي يك معبد سومري با قدمتي پنج هزار ساله در عراق كشف شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته باستان‌شناسان فرانسوي در جريان كاوش‌هاي خود در استان «زيقار» در جنوب عراق موفق به كشف آثاري از تمدن سومريان شدند.
به گزارش از زمان، باستان شناسان فرانسوي در مجموعه تاريخي «الرفاني» موفق به كشف معبدي از سومريان شدند كه قدمت آن در بررسي‌هاي اوليه در حدود 5000 سال برآورد شده است.
استان «زيقار» كشور عراق يكي از غني‌ترين مناطق اين كشور از حيث دارا بودن آثار تاريخي بوده و از آن به عنوان محل تولد تمدن باستاني سومريان به عنوان تمدني كه مردمان آن نوشتن را ابداع كردند،‌ نام برده مي‌شود.
كشف اين آثار در عراق، يكي از غني‌ترين كشور‌هاي جهان از نظر دارا‌بودن محوطه‌هاي تاريخي ارزشمند، در شرايطي روي مي‌دهد كه عدم حفاظت كافي از محوطه‌هاي تاريخي اين كشور هم‌چنان مايه‌ي نگراني كارشناسان محوطه‌هاي تاريخي و سازمان‌هاي جهاني است.
از سالها قبل بيشتر محوطه‌هاي تاريخي عراق به حال خود رها شده و از آنها حفاظت نمي‌شود. از سوي ديگر تعداد نيروهاي محافظ محوطه‌هاي تاريخي نيز بسيار كم است. به عنوان مثال تنها صد نفر مسوول حفاظت از 1200 محوطه‌ي تاريخي استان «زيقار» عراق كه غني‌ترين استان عراق از حيث داران بودن محوطه‌ي تاريخي محسوب مي‌شود، هستند.
اين درحالي است كه استان «زيقار» شهر تاريخي «اور» و هم‌چنين آثاري سومريان را در خود جاي داده كه از آن جمله مي‌توان به زيگورات مشهور شهر «اور» اشاره كرد، اين درحالي است كه به دليل احداث پايگاه نيروهاي آمريكايي بر روي ويرانه‌هاي اين شهر و عبور هلي‌كوپتر‌ها از روي آن در ارتفاع پايين، صدمات جبران‌ناپذيري به شهر تاريخي «اور» وارد شده كه اين امر در كنار تاراج گسترده‌ي آثار تاريخي اين شهر، اور را در آستانه‌ي نابودي قرار داده است.
اكنون در حراجي‌ها و بازار سياه، فروش آثار تاريخي كشور عراق به‌ويژه آثار كشف شده در محوطه‌هاي تاريخي ناشناخته اين كشور و موزه‌ي بغداد كه در آخرين روزهاي حكومت صدام بر عراق غارت شد، ادامه دارد كه اين امر نگراني علاقه‌مندان به تاريخ بشري به ويژه آثار برجاي مانده از مردمان تمدن‌هاي منطقه‌ي بين‌النهرين را در پي داشته است.
از حدود سه هفته قبل نيز صدها اثر تاريخي كشور عراق كه بخش اعظم آنها از قاچاقچيان آثار تاريخي در داخل وخارج عراق كشف شده‌اند در موزه بغداد به نمايش درآمدند.
از ميان 542 اثر تاريخي كه به نمايش درآمده‌اند مي‌توان به مجسمه پادشاه سومري اشاره كرد كه قدمتي 4400 ساله دارد.
در ماه آگوست نيز وزير آثار تاريخي و گردشگري عراق اعلام كه در نتيجه رايزني‌هاي گسترده اين وزارتخانه با سازمان‌هاي بين‌المللي كه از سال 2003 آغاز شده، 36 هزار اثر تاريخي عراق به اين كشور بازگشته‌اند.
بخش اعظم اين آثار در سال‌هاي اخير توسط قاچاقچيان آثار تاريخي در محوطه تاريخي عراق كه بدون حفاظت به حال خود رها شده‌اند، كشف شده و سپس به خارج از عراق منتقل شده‌اند.
اين درحالي است كه در حدود 8000 اثر تاريخي از بين 36 هزار اثر تاريخي كه به عراق بازگشته‌اند، به موزه بغداد را در آخرين روزهاي حكومت صدام غارت شد تعلق دارند.
كشور عراق يكي از غني‌ترين كشورهاي جهان از نظر دارا بودن محوطه‌هاي تاريخي ارزشمند بوده و از ميان 22 هزار محوطه تاريخي ثبت‌شده اين كشور، 13 هزار محوطه تاريخي تاكنون كاوش نشده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید