۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

کشف چهار غار دست‌کند، قدمت سکونت در ماسوله را تا هزاران‌ سال عقب‌ برد

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ چهار غار باستاني هنگام کوهنوري توسط اعضاي موسسه حفظ و توسعه پايدار ماسوله در ارتفاعات شمالي اين شهر تاريخي کشف شد. گفته مي‌شود اين غارها دست‌کند بوده و احتمالا به دوران عصر سنگ تعلق دارند و قدمت سکونت در ماسوله را به هزارن‌ سال قبل‌تر بازمي‌گردانند.
 
«صادق صالحي»، دبير انجمن حفظ و توسعه پايدار ماسوله با اعلام اين خبر به CHN گفت: «اين غارها که هنگام کوهنوردي اعضاي موسسه کشف شده به صورت دوتايي کنار هم قرار گرفته‌اند و آثار و شواهد دست‌کند بودن‌شان را به خوبي مي‌شود از روي بدنه غار تشخيص داد.»
 
وي گفت: «اين غارها ابعاد خيلي بزرگي دارند و در خطر و راس يال کوه در ارتفاعات شمالي ماسوله واقع شده‌اند. البته فاصله آن‌ها تا ماسوله زياد نيست و اين موضوع نشان‌گر قدمت سکونت در ماسوله است.»
 
به گفته صالحي دهانه اين غارها 10 متر ارتفاع و 10 متر عرض دارند و عمق اين غارها هم حدود 10 متر است. در اطراف غارها به خوبي مي‌توان آثار دوره نوسنگي از قبيل کوبه‌هاي سنگي، چاقو‌هاي سنگي و تراشه‌هاي سنگ‌هاي ريز شده را ديد.
 
وي همچنين مي‌گويد که در يکي از غارها، فضا به صورت دو طبقه کنده شده که شکلي شبيه تراس به وجود آمده است.
 
صالحي با بيان اين موضوع که کشف اين غارها روي تاريخ‌گذاري سکونت در ماسوله تاثير مي‌گذارد گفت: «پيش از اين بارها گفته شده که قدمت ماسوله به قرن هفتم و هشتم ميلادي بازمي‌گردد و حتي روي ورودي شهر هم نوشته شده است، اما تا کنون فعاليت‌هاي باستان‌شناسي مستمري در ماسوله انجام نگرفته و مردم هم به اين تاريخ‌گذاري اعتراض داشتند. کشف اين غارها نشان مي‌دهد که سکونت در ماسوله به هزاران سال قبل بازمي‌گردد.»
 
ماسوله تنها شهر ايران است که به طور کامل در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است. اين شهر مطبق به صورت پلکاني روي دامنه کوه ساخته شده و از ويژه‌گي‌هاي منحصر به فردي در معماري برخوردار است.
 
طي 10 سال گذشته و با افزايش ساخت و سازهاي غيرمجاز در ماسوله، چهره اين شهر تاريخي دچار دگرگوني شده و اين درحالي است که اين ساخت و سازها همچنان ادامه دارد. همچنين دو سال قبل بر اثر باران‌هاي پاييزي بيش از 25 خانه تاريخي در اين شهر دچار آسيب شدند که سقف برخي از اين خانه‌ها فرو ريخت.
 
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید