۱۳۸۹ شهریور ۲۰, شنبه

بازگشت منشور كوروش به خانه از نگاه وب‌سايت موزه بريتانيا


حضور منشور كوروش در ايران در وب‌سايت موزه بريتانيا انعكاس ويژه‌اي يافته است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وب‌سايت رسمي موزه بريتانيا در گزارشي با اشاره به ارسال منشور كوروش به ايران و نمايش آن در موزه ملي آورده است: «سرانجام منشور كوروش به ايران رسيد و قرار است از تاريخ 12 سپتامبر به مدت چهار ماه در موزه ملي ايران در تهران به نمايش درآيد. ارسال اين اثر تاريخي به ايران از سوي موزه بريتانيا پاسخي به كمك‌هاي سخاوتمندانه موزه ملي ايران در زمينه ارسال آثار تاريخي اين موزه به بريتانيا براي نمايش در دو نمايشگاه «امپراطوري فراموش شده» و «شاه عباس» است كه به ترتيب در سالهاي 2005 و 2009 در موزه بريتانيا برگزار شدند».
منشور كوروش در سال 1879 در جريان كاوش‌هاي باستان‌شناسان موزه بريتانيا در شهر باستاني بابل در كشور عراق كشف شده‌ و از آن زمان تاكنون در موزه بريتانيا نگهداري مي‌شود.
اين اثر تاريخي از جنس سفال بوده و در سال 539 پيش از ميلاد مسيح (ع) زماني كه كوروش بابل را فتح كرد، خلق شده و روي آن مطالبي به چندين زبان حك شده است.
نيل مك گريگور مدير موزه بريتانيا در اين زمينه مي‌گويد: « در يك كلام مي‌توان منشور كوروش را بخشي از تاريخ خاورميانه دانست كه پيوندي به گذشته و بخش مهمي از تاريخ جهان دارد، تاريخ آن را شكل داده و اثري است كه مي‌تواند فراتر از زمان و مكان تاريخ جهان را بازگو كند».
مك گريگور در ادامه گفت: «با در نظر گرفتن اين موضوع كه منشور كوروش يك ميراث فرهنگي جهاني است، هيات امناي موزه بريتانيا همواره سعي دارد تا شرايط لازم براي تماشاي اين اثر تاريخي را براي تمامي انسانها در نقاط مختلف جهان به ويژه ايران فراهم كند».
وي در خاتمه با اشاره به اين موضوع كه در حال حاضر روابط سياسي دولت‌هاي ايران و بريتانيا در شرايط خوبي قرار ندارد، گفت: «هيات امناي موزه بر اين باور است كه بايد روابط فرهنگي بين دو كشور كه در سال‌هاي گذشته ايجاد شده، بايد همچنان حفظ شود».
از سوي ديگر نيل فيتز جرالد رييس موزه بريتانيا نيز در اين زمينه گفت: «اين سياست دائمي موزه بريتانيا است كه اين امكان را براي مردم كشورهاي جهان فراهم كند كه آثار تاريخ موزه را در كشورهاي خود مشاهده مي‌كنند، اين در شرايطي است كه مبادله آثار تاريخي بين موزه‌ها در سالهاي اخير به يكي از فعاليت‌هاي موزه‌هاي تمامي كشورهاي جهان تبديل شده است».
بارونس هلن كندي وكيل، فعال حقوق بشر و از اعضاي هيات مديره موزه بريتانيا نيز گفت: «منشور كوروش يك اثر تاريخي ارزشمند است و تصميم موزه بريتانيا براي ارسال آن به تهران بر اساس توافقات قبلي يك تصميم درست بوده است. هنر و فرهنگ مي‌تواند نمادي از رابطه متقابل بين كشورها در شرايطي باشد كه روابط سياسي در شرايط مطلوبي قرار ندارد».
كارن آرمسترانگ نويسنده و يكي از مسوولان موزه بريتانيا نيز درباره ارسال منشور كوروش به ايران مي‌گويد: «يكي از وظايف اصلي ما در حال حاضر اين است كه دنياي بسازيم كه در آن مردماني با عقايد مختلف بتوانند با احترام و يكدلي در كنار يكديگر زندگي كنند».
او در ادامه مي‌گويد:«در شرايطي كه روابط سياسي دو كشور دچار تنش است،‌ بايد تلاش كنيم كه درهاي ارتباطات فرهنگي بين دو كشور را از آنجا كه ممكن است باز نگه داريم و بر اين باورم كه اين مبادله فرهنگي مي‌تواند روابط بين ايران و غرب را بهبود بخشد». 

منبع : خبرگزاری ایسنا

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید