۱۳۸۹ شهریور ۱۷, چهارشنبه

گفتگو با داریوش اقبالی درباره بزرگداشت بهروز وثوقی

حسین امامی: شنبه 9 مردادماه 89 برابر با 31 جولای 2010 در سالن گیبسون آمفی تئاتر شهر لس آنجلس، از بهروز وثوقی بازیگر مشهور سینمای ایران تجلیل شد. چند روز بعد از گردهمایی عكس های متعددی از مراسم در منابع خبری و سایت ها قرار گرفت. اما وبلاگ بهروز وثوقی به عنوان شروع دوباره اش با داریوش اقبالی خواننده محبوب كشورمان و یكی از دوستان صمیمی بهروز وثوقی كه در مراسم حضور داشته است گفت و گویی اختصاصی انجام داده كه از نظرتان می گذرد.
آقای داریوش عزیز همه می دانند که شما و آقای وثوقی دوستان صمیمی هستید. این دوستی از کجا و چه سالی آغاز شد؟

دوستی من و بهروز خان از سالی که داشتم دست های تو را در فیلم دشنه کار می كردم یعنی 5 سال قبل از انقلاب این دوستی شروع شد.


با توجه به اینکه خود شما دو هنر بازیگری و موسیقی را تجربه کردید، توضیح بدهید که رابطه کسانی که کار موسیقی می کردند با کسانی که سینمائی بودند در فضای قبل از انقلاب چطور بود؟

آن زمان رابطه خیلی دوستانه بود. همه نسبت به هم با محبت بودند. تشویش و نگرانی کمتری وجود داشت. نتیجتا یک شرایط آرامی نسبت به این دوره برقرار بود. طبیعتا جامعه، موقعی که آرام باشد، اثر و انعکاسش در قشرهای مختلف تاثیر گذار هست و بین هنرمندان هم رابطه عاشقانه و دوستانه ای بود.


در مورد آهنگ قیصر در آلبوم جدیدتان توضیح بدهید و اینکه شروع کار از چه زمانی بود؟

من در پاریس با بچه های ایران روزبه بمانی - شاعر - و علیرضا افکاری - آهنگساز و تنظیم کننده - در ارتباط بودم. بعد هم به فکر یك چنین ترانه ای افتادم و آن را با روزبه مطرح کردم و به روزبه گفتم كه من دوست دارم یک ترانه ای را در ارتباط با بهروز اجرا کنم. روزبه هم ایده من را پسندید و من ساختمان کار رو برای روزبه ترسیم کردم. بعد از یک ماه شعر را برای من خواند و ما در مرحله ملودی هم فکری کردیم و نتیجتا کار به همین صورت روی حس علاقه بوجود آمد. بعد از اجرای کار با خود بهروز صحبت کردم و به او گفتم که بهروز جان من دلم می خواهد که یک کاری یا ترانه ای در رابطه با تو انجام بدم و امیدوارم که رو سفید باشم و شایسته تو باشد.



بنابراین به خاطر حس علاقه شما به بهروز وثوقی این کار اجرا شد؟

ببینید مساله های ارادت و علاقه با واقعیت تفاوت دارند. واقعیت این است که همیشه تعریف و تجلیل کردند، زمانی اتفاقی می افتند که دیر شده ولی به نظر من بهروز استحقاق خیلی بیشتر از این ها را دارد که از خودش و كاری كه انجام داده صحبت باشد، چرا که بهروز جز افرادی است که در این سی و یک سال خیلی سختی هایی را در رابطه با کارش کشیده و مساله دیگر اینکه ما توانستیم به این طرف بیاییم و فعالیتمان را ادامه دهیم. ولی بهروز به دلایل خیلی گسترده ای نتوانست. ولی ایستادگی بهروز برای من الگوییی است که باید از او یاد شود. در هر صورت جایگاه حرفه ای من با بهروز فرق دارد اما بهروز شایسته این تجلیل و قدردانی بود.

فکر تجلیل از بهروز وثوقی از چه کسی بود و شروع کار چگونه بود؟

من با یكی از دوستانم به نام آقای خاچاطوریان در ارتباط بودم. یک شب که بهروز محبت کرده بود و از سانفرانسیسکو آمده بود به لوس انجلس منزل من، این فکر را مشترکا با آقای خاچاطوریان کردیم و خوشبختانه مورد تایید قرار گرفت و بعد با بهروز مطرح کردیم و بهروز هم این کار را به طنز گرفت و گفت: كه وقتی برای یک نفر تجلیل می گیرند یعنی ویزای خداحافظی میدن و آقا من نمی خواهم خداحافظی کنم و به عنوان شوخی گرفت، ولی ما جدی تلقی کردیم و آغازش از همان جا بود.


چرا مراسم از کانال تپش به صورت زنده پخش نشد؟

ببینید در خارج کشور بودجه های شخصی این مراسم ها را اجرا می کنند تا مراسمی مثل فستیوال فجر و امثال آن که از بودجه دولت است و مساله بودجه در این رابطه خیلی تاثیر داشت اما چیزی که من شنیدم تا چند وقت آینده این مجموعه بصورت دی وی دی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت ولی پخش نشدنش به دلیل گرانی انتقال آن به ستلایت و ماهواره ها بود.

شایعاتی در مورد عدم حضور هنرمندانی مثل خانم گوگوش در مراسم و خواندن ترانه های آن ها توسط دیگر هنرمندان که باعث ناراحتی شده شنیده می شود. لطفا در این رابطه توضیح بدهید؟

خیر. چنین مساله ای نبود. من تا آنجایی که می دانم هنرمندان ما مثلا آقای ابی در باکو و خانم گوگوش هم ترکیه بودند. ولی در رابطه با اینکه خود ابی و گوگوش در فیلم های بهروز نقشی داشته اند که به طور مثال ابی چند ترانه در فیلم ها اجرا کرده و خود گوگوش در فیلم ها با بهروز هم بازی بوده است، اشخاصی آمدند و به عنوان تجدید خاطره این ترانه ها را اجرا کردند. واقعیت این است که مجموعه کاری که از بهروز بوده بایستی به نمایش در می آمد، مثلا جایگزین آقای ابی، آقای راستین آمد و آهنگ کندو را به جای ابی اجرا کرد و نتیجتا دو تا از خانم های دیگر - هنگامه و سپیده - هم آمدند آهنگ های گوگوش را اجرا کردند و هیچ دلخوری هم نبوده و این شاخ و برگ هایی که می دهند شایعه است.


از هنرمندان داخل كشور چه كسانی در مراسم حضور داشتند؟

برای دیدن تمام مراسم و هنرمندان باید منتظر دی وی دی كه توسط همكاران عزیز تهیه شده باشیم اما از كسانی كه من دیدم آقایان بهمن قبادی و خانم تهمینه میلانی حضور داشتند.


مراسم چطور برگزار شد؟ عکس ها که خبر از باشکوه بودن مراسم می دهند.

دقیقا همینطور است که شما می فرمایید. این در واقع اولین گردهمایی و سپاس از یک اسطوره فیلم و سینما بود و امیدوارم آخری اش نباشد و همان طور که بهروز گفت، باید یک صندوقی درست شود که خود هنرمندان و مردم به این صندوق کمک کنند تا چنین مراسم هایی سال به سال برگزار شده و ادامه دار باشد.


آیا با برگزاری این گونه مراسم ها برای تجلیل از هنرمندان دیگر موافقید؟

صد در صد. من فکر می کنم در خارج از کشور، چنین کاری با بهروز آغاز شده و امیدوارم با خیلی از هنرمندان خارج نشین این مراسم ادامه پیدا کند و چون ما ذهن فراموش کار داریم، این مراسم ها باعث یادآوری برای مردم می شود.


اگر خاطره ای از بهروز وثوقی و خودتان دارید، لطفا برای علاقه مندان بفرمایید؟

من به یاد دارم زمانی که بهروز با آقای امیر نادری فیلم تنگسیر را در بوشهر کار می کرد، من در تهران در شرایط جالبی نبودم. با بهروز تماس گرفتم و چون به بهروز همیشه به دید یک برادر بزرگتر نگاه کرده و می کنم به او گفتم که بهروز جان من در تهران حال خوبی ندارم و پرسیدم که تو کی بر می گردی؟ بهروز گفت: که من یک هواپیمای ارتشی می فرستم که تو را به بوشهر بیاورد. یادم نمی رود که محبت بهروز باعث شد من یک مدت در بوشهر باشم و در کنار بهروز ناراحتی هایم را تحمل کرده و از یاد ببرم و بهروز هم خیلی به من محبت کرد و این خاطره به یاد ماندنی ای بود و اینکه بهروز همیشه در شرایط بسیار سخت مثل یک برادر، یار و یاور و در کنار من بود.



از شما تشكر می كنیم و در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید؟

خیلی خوشحالم كه مراسم به خوبی برگزار شد و از تمام مردم عزیز و هنرمندان سپاسگزارم

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید