۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

هوشنگ كامكار در نشست خبري كنسرت شهريور ماه

هوشنگ كامكار در نشستي از جزييات كنسرت شهريور ماه گروه «كامكارها» سخن گفت و از هزينه‌ي بالاي برگزاري كنسرت گلايه كرد.
به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرپرست گروه «كامكارها» در تشريح محتواي كنسرت شهريورماه گروه «كامكارها» در برج ميلاد صبح امروز ـ 30 مرداد ماه ـ در جمع خبرنگاران گفت: اين كنسرت در دو بخش فارسي و كُردي برگزار مي‌شود كه به دليل آنكه بخش فارسي اجراي گروه كامكارها تا حدودي با موسيقي سنتي متفاوت است، براي آن لفظ موسيقي فارسي را انتخاب كرديم. 
 
به گفته‌ي او؛ در اين بخش، قطعات «سرخوشان عشق» ساخته پشنگ كامكار با اشعاري از مولانا، «تك‌نوازي سنتور و تار»، تصنيف «گلبانگ رود» ساخته‌ي ارسلان كامكار و با اشعار حافظ، تك‌نوازي كمانچه اردشير كامكار، «يار مرا» ساخته‌ي ارسلان كامكار و از اشعار مولانا، تك‌نوازي عود ارسلان كامكار و تصنيف «ساقيان» از اشعار مولانا و آهنگسازي خودم اجرا خواهد شد.
سرپرست گروه كامكارها توضيح داد: چيدمان قطعات در بخش فارسي به گونه‌اي است كه از موسيقي نزديك به سنتي آغاز مي‌شود و تقريبا از قطعات پنجم به بعد آثار با تكنيك‌تر و به موسيقي چندصدايي نزديك‌تر مي‌شود كه ساختاري پيچيده‌تر از قطعات اول خواهد داشت.
هوشنگ كامكار همچنين گفت:در بين قطعات، اعضاء تك‌نوازي خواهند داشت. كه اين تكنوازي هم از موسيقي نسبتا سنتي آغاز مي‌شود و به حالت مدرن و متفاوت از تك‌نوازي سنتي مي‌رسد و از مهم‌ترين تك‌نوازي‌ها، تك‌نوازي كمانچه است كه داراي تكنيك قوي و براساس رديف موسيقي ايراني خواهد بود، اما كاملا متفاوت از تك‌نوازي‌هاي سنتي است كه تا به حال با كمانچه شنيده شده است و ديگري نيز تك‌نوازي عود است كه به اعتقاد من بسيار پرتكنيك و مشكل است و من اين‌گونه تك‌نوازي با عود را حتي در كشورهاي عربي نيز نشنيده‌ام.
وي درباره‌ي بخش كُردي كنسرت گروه «كامكارها» اذعان داشت: بخش دوم شامل هشت قطعه است كه تعدادي از قطعات محلي بازسازي‌شده‌ هستند و با شيوه‌ي جديد تنظيم شده‌ و از اشعار شاعران بزرگ كُرد استفاده شده است و بقيه‌ي قطعات فولكلور هستند.
به گفته‌ي كامكار؛ تلاش شده است، در بخش كردي فقط موسيقي سنندجي نباشد بلكه از موسيقي اوراني و سوراني نيز استفاده كنيم كه به زبان لري و كرمانشاهي است و همچنين از لهجه‌هاي مختلف كردستان بهره بگيريم.
به گزارش ايسنا، اين هنرمند در بخش ديگري از اين نشست با بيان اينكه هنرمندان بايد در كارهاي خير پيشقدم باشند، ادامه داد: علاقه‌مندم در ميان هنرمندان جا بيفتد كه يك شب از كنسرت‌ها را به مراكز حمايت از افراد بي‌سرپرست و بيماران اختصاص بدهند. در اين راستا ما نيز يك شب از اجراي‌مان را به «محك» اختصاص داديم.
در خارج از مرزهاي ايران نيز افتخار هنرمندان بزرگ اين است كه بخشي از درآمد كارشان را به چنين بخش‌هايي اختصاص دهند.
در ادامه‌ي نشست خبري كنسرت گروه «كامكارها» كه قرار است در روزهاي 18 و 19 شهريورماه و در صورت استقبال زياد 20 شهريورماه برگزار شود، حسين توتونچيان مدير عامل شركت «ققنوس» كه برگزاري اجرايي اين كنسرت را برعهده دارد، درباره‌ي ثبات مجوز كنسرت‌ گروه كامكارها گفت: تا به حال در تهران به جز يك مورد هيچ كنسرت با مجوزي، لغو نشده است و اتفاقاتي كه اخيرا در برخي كنسرت‌ها پيش آمد، در خارج از تهران بود كه به دلايل سياسي خاص مناطق مختلف رخ داد.
وي همچنين خبر داد: با همكاري شركت «آواي باربد» قصد داريم از كنسرت بصورت حرفه‌اي فيلمبرداري كنيم. البته اخذ مجوز براي انتشار آن تا حدودي زمان‌بر است، اما حتما اين تصاوير وارد بازار خواهند شد.
مدير عامل موسسه‌ي «ققنوس» درباره‌ي قيمت بالاي بليت‌هاي اين كنسرت كه بين 20 تا 45 هزار تومان است، تصريح كرد: مهم‌ترين معضل قيمت بليت‌ها، هزينه‌ي گزاف و سنگين اجاره سالن، نور و صداست كه به دليل محدوديت وجود سالن در تهران چنين مشكلاتي به وجود مي‌آيد. متاسفانه ما در شهر تهران يك سالن مخصوص كنسرت 6 هزار نفري نداريم كه امكانات پاركينگ و رفاهي داشته باشد و يا از موقعيت خاص ترافيكي برخوردار باشد و به لحاظ صدا آكوستيك باشد و نقطه‌ كور نداشته باشد.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه ارگان‌هاي مسوول هم نسبت به دادن يارانه براي موسيقي سنتي كوتاهي مي‌كنند كه نتيجتا بخشي از فشار بر دوش مردم است و اكنون هم بليت 50 هزار توماني در برج ميلاد متداول شده است.
توتونچيان در عين حال خبر داد:تصميم داريم بليت قسمت‌هاي از سالن برج ميلاد را كه ديد كمي دارند و مي‌توان با ويدئو پروژكتور پوشش داد به قيمت بسيار پايين به فروش برسانيم.
وي درباره‌ي برگزاري كنسرت «كامكارها» در سالن همايش‌هاي برج ميلاد توضيح داد: به لحاظ استاندارد‌بودن، تعداد صندلي‌ها، موقعيت جغرافيايي و پاركينگ 4 طبقه‌اي كه در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، سالن برج ميلاد شرايط بهتري را براي اجراي گروه «كامكارها» دارد و با توجه به هزينه سالن، نور، صدا، اماكن و ماليات برارزش افزوده هزينه‌ي هر شب اجراي كنسرت در سالن همايش برج ميلاد، حداكثر به شبي 25 ميليون تومان ختم شد.
توتونچيان درباره‌ي زمان قطعي اجراي كنسرت گفت: كنسرت قرار است در روزهاي 18 و 19 شهريورماه و در صورت استقبال زياد روز 20 شهريورماه برگزار شود كه ممكن است در هر روز دو اجرا به روي صحنه برود و زمان سانس‌هاي و فروش بليت آن به زودي اعلام مي‌شود.
هوشنگ كامكار در پي سخنان توتونچيان درباره‌ي دو اجرا در هر روز گفت: من با دو اجرا در هر روز مخالف بودم چون از هر لحاظ مناسب نيست. ولي آنقدر هزينه‌ها بالا بود كه پس از چند روز صحبت با مدير عامل موسسه‌ي «ققنوس» قانع شدم كه بايد در شرايط كنوني اين‌گونه كنسرت برگزار كرد، اما چه خوب بود كه سالن برگزاري كنسرت هزينه‌ي كمتري دريافت مي‌كرد و قيمت بليت‌ها هم پايين مي‌آمد تا مردم همه بتوانند به راحتي در اين برنامه شركت كنند.
توتونچيان نيز گفت: هزينه‌هاي برگزاري كنسرت بالاست، بنابراين مجبوريم در سالن‌هايي با ظرفيت‌ بيشتر كنسرت برگزار كنيم.
در بخش پاياني اين نشست مديرعامل موسسه «ققنوس» گفت: نهادهاي ذي‌ربط براي گروه‌هاي نوپا كه هنوز مخاطب خاص خود را جذب نكردند، بايد يارانه‌هايي در نظر گيرند و من از بابت برگزاري براي گروه‌هاي نوپا تعهد مي‌كنم كه اگر سالني باشد كه هزينه‌هاي سنگين خود را از جايي ديگر تامين كند، براي همه گروه‌ها همانند گروه كامكار وقت و انرژي بگذارم.
توتونچيان ادامه داد: ما فضايي نداريم كه گروه‌هايي نوپا آثار مجوز‌دارشان را در آن پخش كنند و مردم بتوانند هر نوع موسيقي را بشنوند و از ميان آنها استفاده كنند.
هوشنگ كامكار در تاييد اين سخنان گفت: مردم هم تا حدودي مقصر هستند، چون چندي پيش از يك خواننده ناشناس كُرد در شيراز موسيقي شنيدم كه مي‌توانم بگويم از كار گروه كامكارها هم بهتر بود، ولي مردم وقتي فردي شهرتي ندارد، كار او را نمي‌شنوند و از كنسرتش استقبال نمي‌كنند. متاسفانه شرايط براي جوانان در عرصه‌ي موسيقي به گونه‌اي شده است كه تلاش مي‌كنند اول به تلويزيون بروند و براي چند سريال بخوانند و بعد كه شهرت پيدا كردند بگويند كه تلويزيون خوب نيست و بعد به دنبال لس‌آنجلس و شهرت بروند.

خبرگزاری ایسنا

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید