۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

یادی از هنرمندان درگذشته سال 1388


ماهها و روزهاي سال 88 با درگذشت جمعي از هنرمندان عرصه‌ي هنرهاي تجسمي همراه شد؛ميرفندرسكي، صدر، معين ، فريور،سحابي،آيت‌الله نجومي، ابراهيمي، خاكساري، بهمن جلالي، ابوطالب امام و... هنرمندي بودند كه در سال 88 در خاك آرميدند. 

به گزارش خبرنگار تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فروردين ماه سال 88 با خبر درگذشت «پرويز ملکي» مدير گالري «هما» سپري شد.
او شامگاه چهارشنبه - 26 فروردين ماه ـ در 72سالگي و پس از تحمل 2 ماه بيماري (سرطان لوزالمعده) در بيمارستاني در آمريکا از دنيا رفت و بعد از چند روز پيكرش به ايران آمد و در خاك وطن آرام گرفت.
دو ماه بعد از آن و در 20 خرداد ماه خبر درگذشت ناگهاني محمد امين مير فندرسكي؛پدر معماري ايران منتشر شد.
او كه فارغ التحصيل دانشکده معماري دانشگاه دولتي فلورانس ايتاليا بود و تجربه آموزش در دانشکده‌هاي انگلستان، ايتاليا و ايران را در دوره‌هاي متناوب با خود داشت به‌عنوان موثرترين شخص در تحول آموزش معماري ايران شناخته مي‌شود و بنا به نظر کارشناسان آموزش معماري ايران، تغيير روش آموزشي دانشگاهي معماري ايران قبل از دهه پنجاه به روش نوين مديون تلاش‌هاي اوست.
اما تير ماه با خبر درگذشت «مجتبي تكين»؛ عكاس خبري همراه شد. او كه متولد 1348 بود و دبيري بخش عكس خبرگزاري مهر و روزنامه تهران تايمز برعهده داشت بر اثر سانحه رانندگي در گردنه حيران از دنيا رفت.
و بهجت صدر؛نقاش مدرنيست نيز غروب روز دوشنبه - 19 مرداد ماه - در جنوب فرانسه از دنيا رفت.
اين نقاش پيشكسوت ايراني كه در سالهاي اخير در فرانسه اقامت داشت، به علت سكته قلبي درگذشت.
بهجت صدر هم‌دوره سهراب سپهري بود. او در سال 1327 وارد دانشكده هنرهاي زيبا و در سال 1333به عنوان شاگرد اول از آنجا فارغ التحصيل شد و جوايز بسياري را از بينال‌هاي هنري دريافت كرد.

و اما فصل خزان
نصرت‌الله معين؛هنرمند خوشنويس روز چهارم مهرماه در گذشت. نصرت‌الله معين داراي درجه استادي از انجمن خوشنويسان ايران بود.
نورالدين فريورنيز هنرمند ديگري از عرصه خوشنويسي بود كه 16 آبان ماه پس از دو سال تحمل بيماري بر اثر سكته مغزي از دنيا رفت.
فريور سال1310 در خرم آباد متولد شد و از سال 1327 به تدريس نقاشي و خط در آموزش و پرورش استان لرستان پرداخت و علاوه بر خوشنويسي، در نقاشي و گرافيك نيز دستي داشت. او يكي از طنزنويسان روزنامه توفيق بود و با مجله گل آقا هم همكاري داشت.
مهدي سحابي مترجم، نقاش و داستان‌نويس هم در سن 66سالگي ، روز دوشنبه 18 آبان‌ماه بر اثر سكته در پاريس درگذشت.
سحابي را همگان با ترجمه‌ي اثر معروف مارسل پروست يعني رمان هشت‌جلدي «در جست‌وجوي زمان ازدست‌رفته» ‌مي‌شناسند. او متولد سال 1322 در قزوين بود و پس از طي دوره‌ي دبيرستان در شهر تهران و ورود به دانشكده‌ي هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در رشته‌ي نقاشي، با گذشت مدتي، تحصيل را نيمه‌كاره رها كرد و براي تحصيل در رشته‌ي كارگرداني سينما به ايتاليا رفت. تسلط او به زبان‌هاي ايتاليايي، فرانسوي و انگليسي سبب شده بود كه نويسندگان متفاوتي را به ايراني‌ها معرفي كند.
حضرت آيت‌الله «حاج سيدمرتضي نجومي»؛چهره برجسته هنر خوشنويسي و چهره‌ماندگار عرصه‌ي فرهنگ و هنر 25 آبان ماه سال 88 در منزلش در شهر كرمانشاه از دنيا رفت. 

و غروب 25 دي ماه 88 با خبر درگذشت بهمن جلالي هنرمند عكاس، همه را در بهت فرو برد.
جلالي در سن 65 سالگي به دليل بيماري از دنيا رفت. بهمن جلالي فارغ‌التحصيل رشته‌ي علوم سياسي و اقتصاد است و عكاسي را به‌شكل تجربي آموخته است.
او مدت كوتاهي پس از پايان جنگ ايران و عراق با آژانس خبري سيپا همكاري كرد، ولي خيلي زود به‌خاطر آنچه خود او علاقه به عكاسي مستند مي‌ناميد اين همكاري را قطع كرد. جلالي همواره علاقه داشت، كار خود را به سبك عكاسي آماتور نزديك كرده و از سبك‌ها و قواعد عكاسي حرفه‌يي دوري كند.
«روزهاي خون، روزهاي آتش»، با همكاري كريم امامي، «خرمشهر»، با همكاري كريم و گلي امامي و «گنج پيدا» عكس‌هايي از دوران قاجار از جمله مجموعه‌هاي منتشر شده‌ي اوست.
محسن ابراهيم هنرمند كاريكاتوريست و مترجم نيزروز جمعه 30 بهمن‌ماه بر اثر سكته‌ي قلبي در سن 58 سالگي درگذشت.
او كه فعاليت عمده‌اش بر ادبيات ايتاليايي متمركز بود، داستان‌هاي زيادي از جمله آثار دينو بوتزاتي را به فارسي برگردانده كه در همين زمينه نيز موفق به كسب جايزه‌هايي شده بود. ابراهيم كه ليسانس طراحي صحنه‌ي نمايش را از ايتاليا دريافت كرده بود، علاوه بر كار ترجمه، به ماكت‌سازي و طراحي صحنه‌ي نمايش، روزنامه‌نگاري و خبرنگاري در فصلنامه‌ي «هنر» و ماهنامه‌ي «آموزش هنر» و همچنين كاريكاتور اشتغال داشت.
18 اسفند ماه و در روزهاي پاياني سال كوروش (ابوطالب) امام هنرمند عكاس كه آثارش در زمينه‌ي دفاع مقدس مطرح است،به دنبال پيشرفت بيماري‌اش در بيمارستان نفت تهران درگذشت.
و منصور خاكساري هنرمند خوشنويس نيز در سال 88 از دنيا رفت. 

یاد وخاطره شان گرامی باد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید