۱۳۸۹ فروردین ۴, چهارشنبه

خوابیدن و دلایل آن

برخي از بزرگ ترين رهبران سياسي تاريخ از ناپلئون بناپارت و وينستون چرچيل گرفته تا بيل کلينتون و مارگارت تاچر تنها چهار تا شش ساعت در شبانه روز مي خوابيدند. اين در حالي است که يک نوجوان اگر 10 ساعت در طول شب نخوابيده باشد به سختي مي تواند از رختخوابش برخيزد. نوزادان مي توانند تا 18 ساعت در يک روز بخوابند البته اين خواب منقطع و نامنظم است، اين در حالي است که براي افراد مسن بيش از شش ساعت خوابيدن در طول شب تقريباً غيرممکن بوده البته اين افراد کمبود خواب شبانه را با چرت زدن در طول روز، خصوصاً ظهرها جبران مي کنند.خواب جزء لاينفک زندگي است. هر جانداري در طول 24 ساعت شبانه روز مدتي را در خواب سپري مي کند. جلوگيري از خوابيدن يکي از بدترين شکنجه ها براي انسان هاست. بي خوابي زودتر از بي غذايي باعث مرگ افراد مي شود. اگر افراد به خصوص کودکان به اندازه کافي نخوابند علاوه بر خسته و کسل بودن، بداخلاق مي شوند و قدرت يادگيري آنها نيز به شدت کاهش مي يابد. هر فرد بايد به قدري بخوابد که روز بعد احساس خواب آلودگي نکند. يکي از نشانه هاي کم خوابي خميازه کشيدن است. يکي از بزرگ ترين سوالات بي پاسخ در مورد مقوله خواب اين است که هر کس به چه ميزان خواب در طول روز نيازمند است.آنچه مسلم است اينکه نياز به خواب در افراد مختلف متفاوت است. بعضي از انسان ها تنها با چهار، پنج ساعت خوابيدن زندگي نرمال و خوبي دارند اما بيشتر افراد در صورتي که کمتر از شش ساعت بخوابند به دليل خستگي و خواب آلودگي نمي توانند کارهاي روزمره خود را انجام دهند. برخي افراد براي سرحال شدن بايد 9 ساعت بخوابند اما بيشتر افراد به حدود هفت تا هشت ساعت خواب نياز دارند. اما براي داشتن جسم و روحي سالم بايد چقدر خوابيد و آيا ميزان خواب مناسب براي افراد مختلف و گروه هاي سني متفاوت متغير است؟

آخرين مطالعات حاکي از آن است که مهم ترين عامل در تعيين ميزان خواب طبيعي در افراد مختلف «وراثت» است و بر همين اساس ميزان خواب در افراد تعيين مي شود. در يک تحقيق دانشمندان عادات خوابي يک خانواده پرجمعيت در کاليفرنيا را بررسي کردند و به نتايج قابل توجهي دست يافتند. در اين خانواده مادر و دختر در طول زندگي خود عادات خوابي يکساني داشته يعني شب ها ساعت 11 تا 30/11 مي خوابيده و صبح ها ساعت 4 تا 30/4 از خواب بلند مي شدند و در عين حال صبح ها به هيچ وجه احساس خستگي نمي کردند. محققان از تمامي اعضاي اين خانواده نمونه خوني گرفتند تا با بررسي DNA آنها به دليل اين عادت غيرمعمول اين خانواده پي ببرند. پس از انجام آزمايش ها مشخص شد در ژن Hdec2 اين مادر و دختر تغييري ايجاد شده است. ژن Hdec2 در حقيقت ژني است که کنترل عادات خواب در حيوانات را برعهده دارد. اين تغيير ژنتيکي در بقيه اعضاي اين خانواده که الگوي خواب نرمالي دارند ديده نشد. اکثر اعضاي اين خانواده در طول شبانه روز هشت ساعت مي خوابند.

پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيا در سانفرانسيسکو که اين پژوهش را انجام داده اند، از مدت ها قبل به دنبال شناسايي ژن هايي بودند که بر خواب افراد تاثير مي گذارد. آنها براي اينکه مطمئن شوند تغيير در ژن Hdec2 باعث عادت عجيب خوابي در اين مادر و دختر است در ژن Hdec2 موش هاي آزمايشگاهي همان تغييري را که در ژن Hdec2 اين دو زن وجود داشت ايجاد کرده و مشاهده کردند عادات خوابي در اين موش ها نسبت به موش هاي معمولي تغيير کرد. سرپرست اين پژوهش، يينگ - هويي فو استاد عصب شناسي و همکارانش موش ها و مگس هاي ميوه يي را پرورش دادند که حامل اين جهش ژنتيکي بودند. فعاليت مگس هاي ميوه و اندازه گيري امواج مغزي موش ها نشان داد جانوران داراي اين جهش کمتر مي خوابند و موش هاي حامل اين ژن در مدت زمان کوتاه تري از محروميت از خواب بهبود مي يافتند. پروفسور فو نتيجه گيري مي کند اين پژوهش مدلي است که «فرصتي منحصربه فرد» را براي بررسي اثرات مقدار خواب بر سلامت فراهم مي آورد. او مي گويد؛ «تحقيقات ما نشان مي دهد در بدن انسان يک سيستم ژنتيکي وجود دارد که به ما مي گويد به چه ميزان خواب نياز داريم. ما هنوز درباره عملکرد اين سيستم چيزي نمي دانيم. اما اکنون پس از اين تحقيق مطالعات مان جهت خاصي پيدا خواهد کرد.» آنها در سال 2001 هم جهشي ژنتيکي را کشف کردند که الگوهاي خواب را در ناقلان آن به هم مي ريزد. افراد حامل اين جهش حدود 30/7 بعدازظهر به خواب مي روند و حدود 30/3 بامداد از خواب برمي خيزند. براساس مطالعات مختلف، اختلالات خواب در افراد چه به صورت کم خوابي و چه به صورت پرخوابي در کاهش طول عمر آنها نقش دارد. پروفسور فو با اشاره به اينکه خواب طبيعي در رفع خستگي جسمي و روحي موثر است، افزود؛ بهترين زمان خواب طبيعي خواب شبانه و ميزان آن به طور اواسط هشت ساعت در يک شبانه روز است. تحقيقات نشان داده خواب کمتر از شش ساعت و بيشتر از 9 ساعت در سلامت فرد اثر منفي مي گذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید