۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

فقط با یک کلیک چهارشنبه سوری را به خانه «گوگل» ببرید

گوگل براي اغلب مناسبت‌هاي جهاني، لوگوي ويژه ‌اي را به‌جاي لوگوي هميشه‌گي‌اش قرار مي‌دهد. نوروز سال (1381) هم لوگوي نوروزي اين سايت در صفحه‌ اولش قرار گرفت اما بعدازآن ديگر اين كار تكرار نشد و حتا اين لوگو روي آرشيو لوگوهاي مناسبتي گوگل هم قرار نگرفت. ولي دو سال بعد با تلاش همه ايرانيان مخصوصا وبلاگ نويسان و سايتها اينترنتي و فرستادن ايميل وکامنت به سايت گوگل موفق شدن لوگوي اين جشن باستاني را در صفحه گوگل جا دهند واين رسم را به جهانيان معرفي کنند.وحال نوروزايراني هم مانند كريسمس و مراسم سال‌نوي چيني‌ها به‌رسميت بشناسد.بیایید امسال نیز از گوگل درخواست کنیم تا برای اولین بار لوگوی خود را در شب چهار شنبه سوری عوض کندوتاثییر این کار را دست کم نگیرید فقط با یک ایمیل ساده که چند دقیقه وقت نمی گیرد ودیگران درتویتر و فیس بوک و فرند فید و انجمنهای اینترنتی راتشویق به این کار کنید پس اگر می خواهید چهارشنبه سوری امسال وقتی کاربران صفحه گوگل را باز می کنند یک لوگو همانند این ببینند زودتر دست بکار شوید.
null
. متن زیر را به press@google.com ویا help@google.com ای-میل بزنید
Logo For Persian Celebration
Dear Google Team We will be grateful if Google put a special logo for the Iranian celebration (Chaharshanbe Suri) on its main page on March 16th and 17th . Suri is the last Wednesday of solar year( Persian Calendar) and is the most important celebration for many nations including Iranians, Kurds, Azeris, and some other nations …and I am sure all of them will be impressed and appreciated by this act of Google.
Appreciated,
please refer to this address : http://en.wikipedia.org/wiki/Chaharshanbe_Suri

مدیران گوگل هم در 3 سال اخیر بنا به درخواست هزاران نفر از کاربران ایرانی اینترنت در سراسر دنیا، لوگوی بخش فارسی سایت گوگل را به نماد سفره هفت‌سین مزین می‌كنند. این اقدامات مشابه طی 3 سال گذشته، گوگل را مجبور كرده است كه لوگوی نوروز باستانی را در سایت خود قرار دهد، اما هنوز لوگوی نوروزی وارد صفحه اصلی سایت نشده و هنوز به 350 میلیون بازدیدكننده گوگل این جشن باستانی معرفی نشده است و هنوز كاربران ایرانی برای این روز لحظه‌شماری می‌كنند.
اهمیت غول جست‌وجو به نوروز
گوگل به اندازه‌ای وارد زندگی مجازی شده است كه توانسته با مفهوم جست‌وجو كردن وارد دیكشنری شود. حضور در این غول دنیای وب كه روزانه بیش از 350 میلیون بازدیدكننده دارد باعث شده، این تصور به وجود آید كه آنچه در زندگی واقعی وجود دارد باید در این فضا باشد و اگر در این فضا حضور نداشته باشید، حضورتان در فضای واقعی هم به خطر می‌افتد. چند سالی است كه گوگل به عنوان سلطان و فرمانروای فضای وب، به مناسبت‌های گوناگون لوگوی خود را تغییر می‌دهد و با این كار موجی را برای شناخت این مناسبت به راه می‌اندازد. شاید بسیاری از كاربران در فضای وب، شخصیت‌ها یا مناسبت‌هایی كه به خاطر آنها گوگل لوگوی خود را تغییر داده، را برای اولین بار در گوگل دیده باشند و با این كار آن مناسبت و یا آن شخصیت در جامعه بیشتر شناخته شوند. به نوعی می‌توان گفت لوگوهای مناسبتی گوگل دیگر تبدیل به بخشی از شخصیت این شركت شده‌اند و بسیاری از كاربران اینترنتی مشتاقانه نحوه تغییر این لوگو‌ها را تعقیب می‌كنند و خیلی وقت‌ها بر سر بودن یا نبودن لوگوی مناسبتی برای یك روز خاص اختلاف نظر پیش می‌آید. در كشور خودمان نیز قرار گرفتن لوگوی نوروز در گوگل تقریبا دغدغه بسیاری از كاربران شده است و سعی می‌كنند هویت فراموش شده ایرانی را در یك لوگوی چند سانتی گوگل پیدا كنند. به خاطر می‌آورم وقتی كاربران ایرانی گوگل را با حجم نامه‌های خود تحت فشار قرار دادند و خواستار تغییر لوگوی گوگل به مناسبت نوروز شدند، وقتی بود كه نوروز ایرانی را یونسكو ایرانی ندانست و پرونده نوروز در حال كشاكش بود و شاید این عمل ایرانی‌ها یعنی زنده نگه‌داشتن نوروز ایرانی در اذهان جهانیان.
اما داستان این لوگوها چیست؟
بخش هنری گوگل فقط یك كارمند دارد و آن هم «دنیس وانگ» است. لوگوهای دنیس را میلیون‌ها بازدیدكننده منتقد، دنبال می‌كنند و هر بار كه لوگویی می‌كشد هزاران انتقاد و عیب و ایراد یا تشویق دریافت می‌كند. بسیاری منتظرند ببینند او چه لوگوی جدیدی كشیده تا آن را ارزیابی كنند. نام اصلی وی وانگ جونگ موك (Hwang Jung-moak) است، جوانی از كره‌جنوبی اما متولد ایالت تنسی آمریكا كه دوران تحصیلات خود را در كره جنوبی گذرانده است. در سال 2000، لری پیچ و سرگی برین (بنیانگذاران گوگل) برای دستكاری و بهبود لوگوی چهارم جولای (روز استقلال آمریكا) از دنیس كه رشته تحصیلی‌اش هنر و طراحی بود و به عنوان یك دانشجو، گاه‌گاهی هم به عنوان دستیار وب‌مستر و نگهداری سیستم، كار می‌كرد خواستند تا به عنوان دستیار، روی آن لوگو كمی كار كند. برین و پیج می‌خواستند كه لوگوها تم خودمانی‌تری داشته باشند و از آن حالت خشك و رسمی فاصله بگیرند. كار دنیس مورد توجه گوگل قرار گرفت و اولین لوگویی كه مستقلاً طراحی كرد برای بزرگداشت روز باستیل (فرانسه) بود. لوگوهای گوگل را مدیران گوگل هر چند ماه یك بار به مناسبت‌های مختلف سفارش می‌دهند و نهایتاً این سرگی برین است كه با خیره شدن به لوگو و مالیدن دستش به چانه‌اش سبك سنگین و ارزیابی می‌كند و تأیید یا رد می‌كند. البته دنیس برای طراحی لوگوهایی كه جنبه خبری دارند (مثل سفر به سیاره مریخ) فقط چند ساعت وقت دارد و برای دیگر لوگوها چند روز یا ماه … لوگوهای مخصوص هر فرهنگ یا كشور را اكثراً فقط در سرچ باكس ویژه همان كشور نمایش می‌دهند و كاربران سایر كشورها یا فرهنگ‌ها نمی‌توانند آن را ببینند.
لوگو جشن هولی(جشن رنگها) هند
null
روزملی کویت
null
اما داستان لوگوی نوروزی گوگل
… چند سالی است چنین ایمیل‌هایی نزدیك نوروز توسط اكثر كاربران ایرانی دریافت می‌شود: «همه با هم، با ارسال ایمیل، گوگل را وادار به قرار دادن لوگوی عید نوروز ایرانیان كنیم.» «فقط با یک کلیک نوروز را به خانه «گوگل» ببرید» اغلب کاربران ایرانی و کارشناسان مسائل اینترنت معتقدند، تلاش کاربران ایرانی برای نوروزی کردن لوگوی گوگل تاثیر مثبتی در ارتقاء‌شان و منزلت فرهنگ ایرانی دارد و جلوه مدرنی از غرور ملی ایرانیان است. و به همین علت با ارسال نامه به مدیران گوگل بر قرار دادن لوگوی ایرانی در گوگل اصرار می‌كنند. برخی از پایگاه‌های اینترنتی ایرانی با ملی خواندن این اقدام، از كاربران اینترنتی خواسته‌اند آدرس ایمیل خود را در فرم از پیش آماده شده نوشته و آن را برای گوگل ارسال نمایند. این هم یك نمونه از نامه‌هایی است كه كاربران ایرانی برای گوگل ارسال كرده‌اند: با سلام خدمت تیم محترم گوگل بسیار خوشحال خواهیم شد كه گوگل یك لوگوی مخصوص عید باستانی ایرانیان (نوروز) در صفحه اصلی خود، در تاریخ 20 و 21 مارس قرار دهد. نوروز اولین روز سال شمسی و مهم‌ترین عید برای بسیاری از ملت‌ها، مانند ایرانیان، پارس‌ها، افغان‌ها، آذریها، كرد‌ها، تركمن‌ها‌، تاجیك‌ها و ملت‌های دیگر است و مطمئن هستیم كه همه آنها از این اقدام تحت تاثیر قرار گرفته و از گوگل تشكر خواهند كرد. با تشكر البته مدیران گوگل هم در 3 سال اخیر بنا به درخواست هزاران نفر از کاربران ایرانی اینترنت در سراسر دنیا، لوگوی بخش فارسی سایت گوگل را به نماد سفره هفت‌سین مزین می‌كنند. این اقدامات مشابه طی 3 سال گذشته، گوگل را مجبور كرده است كه لوگوی نوروز باستانی را در سایت خود قرار دهد، اما هنوز لوگوی نوروزی وارد صفحه اصلی سایت نشده و هنوز به 350 میلیون بازدیدكننده گوگل این جشن باستانی معرفی نشده است و هنوز كاربران ایرانی برای این روز لحظه‌شماری می‌كنند ولی باز هم توجه این غول فضای وب به نوروز جای فخر و بالندگی است و امیدواریم در آینده این مهم به وقوع بپیوندد، شاید نوروز همین امسال….
null
چهارشنبه‌ سوری در گوگل
بسیاری از كابران ایرانی امسال می‌خواهند از گوگل بخواهند که در کنار لوگوی نوروز لوگوی جشن چهار‌شنبه‌سوری را هم که در 17 مارس است به سایت خود اضافه کند. البته پیشنهاد می‌گردد این عمل در مناسبت‌های ملی و مذهبی دیگر هم انجام شود و فرهنگ ایرانی بیشتر شناسانده شود.
به نقل از : چهارشنبه سوری

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید