۱۳۸۹ فروردین ۹, دوشنبه

به کامپیوتر خود واکسن بزنید تا دچار ویروس نشود.


یکی از شایع ترین مشکلات حافظه های جانبی و به خصوص کول دیسک ها، ابتلا به ویروس ها و بدافزارهای کامپیوتری و انتقال آنها است. بیشتر ویروس ها هم از طریق AutoRun اجرا و منتقل می شوند. Auto Run یا «اجرای خود به خودی» قابلیتی است در سیستم عامل ویندوز که با متصل کردن یک فلش به کامپیوتر یا قرار دادن یک سی دی در درایو فایلی به صورت خودکار اجرا می شود. ویروس ها و دیگر بدافزار ها از این امکان سوءاستفاده می‌کنند تا بدون اطلاع و اجازه کاربر خودشان را از فلش روی کامپیوترها کپی کنند.


به تازگی شرکت پاندا با ارائه برنامه رایگان و کم حجمی با نام Panda USB Vaccine برای این مشکل راه حل مناسبی ارایه کرده است، این برنامه علاوه بر اینکه جلوی آلوده شدن کامپیوتر شما را به این گونه ویروس ها می گیرد، از انتشار آنها هنگام استفاده از کول دیسک بر روی سیستم های مختلف جلوگیری می کند.
استفاده از این برنامه بسیار ساده است و پس از نصب و باز کردن آن، دو گزینه آن به شکل کاملا مشخصی در یک صفحه در دسترس شما قرار می گیرند. برای آنکه جلوی Autorun را بر روی کامپیوترتان بگیرید و مانع توزیع ویروس ها و بدافزارها بر روی آن شوید، کافی است دکمه Vaccinate Computer را بزنید. با این کار این قابلیت از سیستم عامل شما برداشته می‌شود و فایل‌های مخرب از این طریق از روی کول دیسک و حافظه های داخلی بر روی سیستم شما اجرا نخواهد شد.
امکان جالب دیگر این برنامه هم واکسینه کردن کول دیسک ها است، به این ترتیب که یک فایل Autorun مخفی حفاظت شده بر روی کول دیسک ایجاد می کند که ویروس ها به سادگی امکان دستیابی و تاثیر بر آن را ندارند و نمی توانند فایل های اتوران حاوی کد خودشان را بر روی کول دیسک کپی کنند، البته توجه داشته باشید که این روش یک راه پیشگیری است و جلوی کپی خودکار بدافزارها را روی کامپیوتر می گیرد و شما فرصت دارید که قبل از آلوده شدن کامپیوتر با یک آنتی ویروس مناسب آن را اسکن کنید. بنابراین باعث نمی‌شود که این مرحله را فراموش کنید. اما در کنار آن در موارد زیادی جلوی تبدیل شدن فلش تان را به یک منبع آلودگی می گیرد.
این برنامه فعلا فقط برای کاربران ویندوز تهیه شده است. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از ویندوز هفت نیازی به واکسینه کردن سیستم عامل ندارید، زیرا در این سیستم عامل قابلیت اجرای خودکار حافظه های جانبی غیر فعال شده است. اما فراموش نکنید که همیشه حافظه های فلش را واکسینه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید