۱۳۸۸ اسفند ۱۷, دوشنبه

آیا مدیر فیس­بوک یک هکر است؟!

امروزه شاید نتوان کسی از وبگردهای حرفه­ ای را یافت که حداقل اسمی از فیس­بوک نشنیده باشد؛ سایت معروفی که با داشتن 400 میلیون بازدیدکننده در ماه به عنوان یکی از وب­سایت­های مطرح و جذاب اینترنتی، از جایگاه خاص و قابل اعتنایی برخوردار است. 

 
در کنار این موفقیت­های ظاهری و نیز درآمد هنگفتی که این سایت نصیب مدیران خود کرده است، مسائل حقوقی عدیده ­ای دامن فیس­بوک را گرفته است. 
 
در واقع از همان ابتدا که مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) جوان ایده تاسیس فیس­بوک را پیاده نمود، این سایت با جنجال و مشاجره همراه بوده است.
در سال 2004، یک هفته پس از آنکه زوکربرگ این سایت را به راه انداخت، سه تن از دانشجویان دانشگاه هاروارد ، زوکربرگ را متهم کردند که ایده سایت را از آنها دزیده است.
دعوای حقوقی این همکلاسی­ها با یکدیگر درباره فیس­بوک - که ابتدا Facemash و سپس Thefacebook خوانده می­شد - هنوز هم ادامه دارد و به پایان نرسیده است.
سایت خبری بیزینس اینسایدر (Business Insider) با انتشار گزارشی مدعی شده است که اطلاعات جدیدی که در این خصوص وجود دارد، نشان می­دهد که برخی اتهاماتی که به زوکربرگ زده می­شود «درست» است.
به عنوان مثال مدیر فیس­بوک در سال 2004 متهم شده بود که با استفاده از اطلاعات کاربران که در سرورهای سایت ذخیره می­شده، به ایمیل شخصی اعضای فیس­بوک سرک کشیده و ایمیل­های آنها را خوانده است.
همچنین این اطلاعات حاکی از آن است که زوکربرگ با هک­ کردن رایانه شرکت­های رقیب، برخی اطلاعات کاربری را تغییر داده تا کارآیی سایت رقبا را کاهش دهد!
چندی پیش نیز بی­ بی­ سی اعلام کرد که کمیسیون حقوق خصوصی دولت کانادا با انتشار گزارشی از تناقض نگهداری نامحدود اطلاعات خصوصی کاربران توسط فیس­بوک با قوانین کانادا خبر داده است.
جنفر استودارت، رئیس این کمیسیون، گفت اطلاعاتی که فیس­بوک به کاربرانش در مورد حقوقشان می­دهد، اغلب ناقض و گیج­ کننده است.
یک مورد که این نهاد آن را خلاف قانون دانسته، سیاست فیس­بوک در نگاه داشتن اطلاعات شخصی کاربرانی است که به عضویت خود در این وب­سایت خاتمه می­دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید