۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

شیر طلایی ونیز برای سوفیا کاپولا

شیر طلایی ونیز برای سوفیا کاپولا

 

سوفیا کاپولا توانست در رقابت با ۲۳ کارگردان دیگر شیر طلایی قدیمی‌ترین جشنواره‌ی فیلم جهان را از آن خود کند. فیلم "جایی" اثر این کارگردان موفق شد تا نظر موافق تمامی اعضای هیأت داوری جشنواره فیلم ونیز را به خود جلب کند.

 

فیلم "جایی" داستان رابطه‌ی یک پدر و دختر را به تصویر می‌کشد. جانی مارکو با بازیگری استفان دورف یک ستاره‌ی هالیوودی است که بیشتر زندگی‌اش را در هتل‌ها سپری می‌کند و علی‌رغم درخشش ظاهری شغل‌اش، پوچی و بیهودگی زندگی‌اش را در بر گرفته است. در این میان مواجهه با دختر یازده‌ساله‌اش که برای گذراندن تعطیلات چند هفته‌ای نزد او می‌آید‌، باعث می‌شود تا ورق برگردد و زندگی جانی رنگ دیگری به خود بگیرد.

کاپولای ۳۹ ساله به هنگام دریافت جایزه آن را افتخار بزرگی برای خود خواند و از والدینش، به ویژه پدرش فرانسیس فورد کاپولا، یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای آمریکا، تشکر کرد. وی همچنین این جایزه را شانس بزرگی برای فیلم خود دانست و گفت: «مطمئنم که این کمک بزرگی است، حالا این فیلم به خاطر این جایزه تماشاگران بیشتری خواهد داشت و من خوشحالم از اینکه به این واسطه فیلم جان خواهد گرفت.»

کوئنتین تارانتینو، رییس هیأت داوران این دوره از جشنواره، اظهار داشت که اعضای هیأت داوران به اتفاق "جایی" را شایسته کسب شیر طلایی دانسته‌اند و هر بار که صحبت از فیلم دیگری می‌شده، باز هم داوران در انتها از فیلم "جایی" یاد می‌کرده‌اند.

سوفیا کاپولا پیشتر گفته بود که فیلم تازه‌اش الهام گرفته از دوران کودکی‌ اوست.

کشتن برای زنده‌ماندن

الکس دلا ایگلزیا، کارگردان اسپانیایی و برنده شیر نقره‌ای این دوره‌ی جشنواره ونیز
الکس دلا ایگلزیا، کارگردان اسپانیایی و برنده شیر نقره‌ای این دوره‌ی جشنواره ونیزشیر نقره‌ای ونیز از آن کارگردان اسپانیایی، الکس دلا ایگلزیا، برای فیلم "سرودی غمناک با شیپور" شد و جرزی اسکیمولووسکی کارگردان کهنه‌کار لهستانی نیز با فیلم "قتل واجب" برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران شد.

وینسنت گالو، هنرپیشه‌ی آمریکایی، همانطور که انتظار می‌رفت به عنوان بهترین هنرپیشه‌‌ی مرد انتخاب شد. بازی درخشان گالو در فیلم "قتل واجب" توانست نظر موافق بسیاری از کارشناسان حاضر در جشنواره را به دست آورد و از همین رو، بسیاری انتخاب داوران را دور از انتظار نمی‌دانستند.

گالو در این فیلم در نقش مردی افغانی ظاهر شده که از سوی ارتش آمریکا دستگیر و به اروپا منتقل می‌شود. او در میانه‌ی راه موفق به فرار می‌شود و صحنه‌های تعقیب و گریز در جنگل رخ می‌دهند. تنها راه زنده ماندن برای او، در کشتن دیگران خلاصه می‌شود.

آریانا لبد، هنرپیشه‌ی یونانی نیز به دلیل ایفای نقش مارینا در فیلم "آتنبرگ" موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین هنرپیشه‌ی زن از شصت و هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی ونیز شد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید