۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

كشف 57 مقبره تاريخي در مصر

57 مقبره چند هزار ساله به همراه تابوت‌هاي رنگين در مصر كشف شدند. 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، باستان‌شناسان مصري در جريان كاوش‌هاي خود در محوطه تاريخي لاهون در منطقه فايوم كشور مصر در 100 كيلومتري جنوب قاهره، موفق به كشف 57 مقبره شدند كه قديمي‌ترين آن‌ها، به حدود سال 2750 پيش از ميلاد مسيح (ع)، تعلق دارد.
همچنين 12 مقبره نيز به هزاره دوم پيش از ميلاد مسيح (ع) و سلسله هجدهم فراعنه مصر تعلق دارند.
به گزارش آسوشيتدپرس، داخل مقبره‌ها، تابوت‌هاي رنگي وجود داشته و موميائي‌ها نيز با پارچه‌اي كتاني رنگ‌آميزي شده، پوشانده شده‌اند.
محققان آثار كشف شده را يكي از قديمي‌ترين مجموعه‌هاي مقبره‌هاي كشف شده در كشور مصر مي‌دانند، اين درحالي است كه تمامي مقبره‌ها در بهترين شرايط بوده و در طول سال‌ها از دسترس قاچاقچيان آثار تاريخي دور بوده‌اند.
كمتر از يك هفته قبل نيز، مجسمه‌اي گرانيتي از الهه خرد مصريان باستان در منطقه تاريخي لكسور مصر كشف شد.
اين مجسمه غول‌پيكر ساخته شده از گرانيت قرمز از الهه خرد مردمان تمدن مصر باستان، دوس ، در بخش شمال‌غربي حريم معبد محل دفن فرعون آمون‌هاتوپ سوم، در منطقه تاريخي لكسور كشور مصر كشف شد.
در حدود دو هفته قبل نيز، بقاياي كليسايي چندصدساله به همراه يك نيلومتر (وسيله‌اي براي سنجش سطح آب نيل در زمان طغيان) در نزديكي خيابان فراعنه در مصر كشف شدند.
اين آثار در بخش دوم از پنج بخش خيابان ابوالهول كه به محوطه تاريخي- مذهبي كارناك منتهي مي‌شود، كشف شده‌اند.
در حدود سه هفته قبل نيز باستان‌شناسان مصري در جريان كاوش‌هاي خود در معبد سلطنتي «تاپوسيريس ماگنا» در محوطه تاريخي «برگ العرب» در ‌48 كيلومتري غرب شهر اسكندريه موفق به كشف مجسمه بدون سر با قدمتي چندهزار ساله از يكي از پادشاهان دودمان بطلميوسي شدند.
يك ماه قبل نيز باستان‌شناسان مصري در جريان كاوش‌هاي خود در شرق اين كشور موفق به كشف بقاياي شهر تاريخي تارو شدند كه در سال‌هاي دور از آن به عنوان دروازه شرقي تمدن مصر باستان نام برده مي‌شد.
كشف شهر تاريخي تارو كه يكي از شهرهاي دفاعي تمدن مصر باستان بود، همچنين مي‌تواند استراتژ‌هاي دفاعي مردم تمدن مصر باستان در سال‌هاي حكومت فراعنه بر اين تمدن در هزاران سال قبل در منطقه صحراي سينا را آشكار كند.
چند روز قبل از اين كشف شوراي عالي هيات آثار باستاني مصر با انتشار تصويري از كشف دو سكه چند هزار ساله از بطلميوس سوم در محوطه‌اي تاريخي در جنوب شهر قاهره، پايتخت مصر، خبر داد.
اين سكه‌ها به بطلميوس سوم كه در فاصله سال‌هاي ‌222 تا ‌246 پيش از ميلاد مسيح بر سرزمين‌هاي تمدن مصر باستان حكومت مي‌كرده، تعلق دارند.
به همراه اين دو اثر تاريخي كه تصاويري از بطلميوس سوم بر آنها نقش بسته، گردنبندي كه از پوست تخم شتر‌مرغ ساخته شده‌اند نيز كشف شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید